کد خبر: ۲۱۳۴۴۹
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۶/۲

ایران عضو

ایران عضو "بریکس" شد/ دیدار رئیسی با وزیر خارجه عربستان و رئیس جمهور چین

ایران عضو اتحادیه قدرت‌های نوظهور اقتصادی موسوم به "بریکس" شد و رئیسی هم با وزیر خارجه عربستان و رئیس جمهور چین دیدار کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیر غربی موسوم به "بریکس" درحالی از دو روز پیش در  ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی با حضور روسای 70 کشور از جمله ابراهیم رئیسی برگزار شد که ایران هم عضو این اتحادیه قدرت‌های نوظهور اقتصادی شد.

براساس این گزارس، رئیسی در حاشیه این جلسه با فیصل‌بن‌فرحان وزیر خارجه عربستان و رئیس جمهور چین دیدار کرد. شی جین پینگ، عضویت ایران در بریکس را تبریک گفت و تاکید کرد چین آماده تقویت همکاری های دوجانبه با ایران و توسعه همکاری در بسترهای مختلف برای تقویت روند چندجانبه گرایی است.

بریکس (BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی تشکیل شده‌ است. ایجاد این گروه اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت و ژوئن ۲۰۰۹ رسماً تاسیس شد.

مهمترین شاخصه این گروه کارکردهای اقتصادی، مالی و پولی و همچنین گستره فرامنطقه‌ای و جهانی بودن اعضا و اثرگذاری آن بوده و به گروه قدرت‌های اقتصادی نوظهور معروف است. در حال حاضر علاوه بر ۵ عضو اصلی، ۲۳ کشور هم رسما" و ۶ کشور هم غیررسمی عضو این گروه هستند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ