کد خبر: ۲۱۳۸۷۸
۱۲:۵ - ۱۴۰۲/۶/۱۹

چند دلیل ریزش دیروز و امروز شاخص با وجود اعلام دو رویداد مهم برای صنایع

چند دلیل ریزش دیروز و امروز شاخص با وجود اعلام دو رویداد مهم برای صنایع

کارشناس بازار سرمایه، دلایل ریزش دیروز و امروز شاخص را با وجود اعلام دو رویداد مهم برای صنایع، اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن رضایی‌پور با ارائه به مطلبی به عنوان سرنوشت بورس بعد از شنبه ریزشی در دنیای اقتصاد، اعلام کرد: شاخص‌ کل بورس نخستین روز هفته را نزولی آغاز کرد. به طوری که با ریزش بیش از ۲۱ هزار واحدی از میانه کانال ۱. ۲ میلیون واحد فاصله گرفت که با خروج پول همراه بود.

این در حالی است که طی ۱۰ روز قبل، نماگرها روند متعادلی را پشت سر گذاشته بودند. به همین دلیل اصلاح موقتی تا حدودی در این هفته قابل‌ پیش‌ بینی بود و با‌ این‌حال افت شاخص کل از چند منظر قابل بررسی است.

در وهله نخست باید به این موضوع اشاره شود که ریزش ۲۱ هزار واحدی شنبه را نمی‌توان اصلاح نامید. بنابراین ریزش ابتدای هفته تا حدود زیادی معادلات روزهای قبل مبنی بر تداوم روند صعودی بازار را با تردید مواجه کرد.

شاخص‌ با شروع روند نزولی مجددا به کف کانال ۱. ۲ میلیون واحد سقوط کرد. به نظر می‌رسد روند روزهای آتی تا حدود بسیاری چشم‌انداز بازار را مشخص خواهد کرد که آیا این نماگر می‌تواند مجددا به بیش از این سطح بازگردد یا در نمایی دیگر، عواملی سبب خواهد شد تا وضعیت فوق پایدار باقی بماند؟

بررسی‌ رفتار معامله‌گران نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران اتفاقات هفته قبل را با دیده تردید می‌نگرند. اگرچه تغییر در سیاست‌های ارزی بانک مرکزی در رابطه با اصلاح نرخ خوراک صنایع و در دستور کار قرار دادن محاسبه قیمت جدید پایه برخی کالاها، اقداماتی جهت منتفع ساختن برخی سهام خواهد شد اما با توجه به عدم‌ ثبات در سیاست گذاری‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران با ابهامات فراوانی پیرامون قوانین جدید مواجه هستند.

از سوی دیگر با نزدیک شدن به نیم سال دوم، دولت با فشار مضاعفی برای کسری منابع مواجه خواهد شد. با توجه به اینکه این مهم بر تصمیم‌گیری‌های سیاست گذار در راستای تامین منابع اثرگذار است به نظر می‌رسد تردیدهایی را برای ورود پول به بازار سهام به وجود آورده است. از این‌رو ریزش شنبه را می‌توان به این موضوع مرتبط دانست.

با وجود آنکه این دو خبر اثرات جدی در صورت‌های مالی شرکت‌ها بر جای خواهد گذاشت اما بی‌اعتمادی حاکم بر بازار مانع از ورود پول به بازار شد. در شرایط کنونی بازار به غیر از ریسک‌های سیاستگذار با ریسک جدی مواجه نیست.

تجربه نیز نشان‌دهنده آن است که اقدامات سیاست گذار همواره از عواملی بوده که سمت‌ و سوی بورس را تغییر داده و ریسک‌های تحمیل‌ شده به بنگاه‌های اقتصادی از سوی سیاستگذار به عنوان عاملی بازدارنده در روندهای صعودی شناخته می‌شود که طی سال‌های اخیر نیز به‌کرات نقش کلیدی در نوسانات کاهشی بازار ایفا کرده است.

اکنون که بازار با عقب‌نشینی سیاستگذار در خصوص اقدامات ناصحیح روبرو شده، سرمایه‌گذاران با تثبیت این وضعیت به‌مرور راضی خواهند شد تا با اطمینان بیشتری سرمایه را وارد بازار سهام کنند. دور ماندن سیاستگذار از اقدامات دستوری سبب کشف قیمت واقعی در برخی کالاها شده و این مهم، عاملی در راستای بازدهی بازار و منتفع شدن سهامداران محسوب می‌شود.

در مقطع فعلی که بازارهای موازی نیز با تخلیه حباب قیمت‌ها روبرو هستند، فرصت مناسبی برای بازار سهام وجود دارد تا به دلیل ارزندگی قیمتی، سرمایه‌ گذاران با ریسک کمتری مواجه باشند. روند قیمتی در بازارهای خودرو، سکه و حتی مسکن از متغیرهای اثرگذار بر بازار سهام است.

بازار سهام با توجه به اینکه به صورت پایدار با نوسان همراه است، نسبت به بازارهای رقیب سریع‌تر وارد مرحله تخلیه حباب قیمتی می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت بازار از انرژی ذخیره شده ورود پول حقیقی برخوردار بوده و ده روز مثبت و سبزپوشی نماگرها، نشانه مثبتی از تداوم روند صعودی بازار خواهد بود.

کما اینکه نوسان و اصلاح موقتی نیز در کمین بازار بوده و در هفته جاری اگر با شوک‌های پی‌درپی ناشی از انتشار اخبار ناگهانی مواجه نشود از مقاومت بعدی عبور خواهد کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ