کد خبر: ۲۱۴۲۱۰
۰:۰ - ۱۴۰۲/۷/۲

شتاب رشد تورم مهار شد / پیش بینی تورم ۲۰ درصدی برای سال آینده
کارشناس اقتصادی:

شتاب رشد تورم مهار شد / پیش بینی تورم ۲۰ درصدی برای سال آینده

کارشناس اقتصادی با اشاره به مهار شتاب رشد تورم ، قرار گرفتن در کانال 20 درصدی برای سال آینده را منطقی دانست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، میثم مهرپور پیرامون اظهارات مطرح شده در خصوص کاهش تورم در 6 ماه دوم سال به تسنیم، اعلام کرد: شاید شتاب رشد تورم مهار شده باشد اما رسیدن به تورم پایین تا پایان سال، تقریباً بعید و نشدنی است. فقط کاهش شتاب و سرعت تورم و نه میزان آن مشاهده شد.

تورم ماهانه تقریباً بین 2 تا 2.5 درصد بوده و به نظر می‌رسد اگر بانک مرکزی سیاست‌ها در زمینه کنترل نقدینگی را ادامه دهد و در نرخ ارز ثبات نسبی ایجاد کند در شرایط مناسب می‌توان تورم را تا پایان سال به بازه 30 درصد یا بین 31 تا 39 رساند.

از سال 97 تا امروز به‌واسطه سوءمدیریت و ضعف دولت سابق، انفعال در خصوص مسائل، ارزی لجام‌گسیختگی در بحث نقدینگی، تمرکز بیش از حد روی موضوع برجام و به بیانی مجموعه‌ای از ناکارآمدی‌ها، باعث شد در چهار سال متوالی تورم‌ بسیاری تجربه شود.

وقتی تاریخ اقتصادی بررسی می‌شود در بیش از نیم‌قرن اخیر تورم‌های ساختاری داشته‌ و تورم‌های جهشی معمولاً بعد از یک یا دو سال تکرار، اصلاح شدند. بطور مثال در دهه 70 ،تورم 49 درصدی فقط برای یک سال اتفاق افتاد و بعد از آن شیب نزولی تورم آغاز و به 34 درصد و کمتر از آن رسید. در سال 90 و 91 نیز بعد از جهش تورم، تقریباً همین اتفاق رخ داده و تورم کاهشی شد.

از سال 97 به بعد متأسفانه روالی شکل گرفت که تورم‌های بسیار چند سال به‌صورت مرتب تکرار شد اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر سیاست‌های پولی توسط رئیس جدید بانک مرکزی، تمرکز بر روی کنترل نقدینگی و کاهش شتاب رشد نقدینگی که در دولت گذشته به بیش از 40 درصد نیز رسیده بود.

در حال حاضر رشد نقدینگی به کمتر 30 درصد رسیده و هدف، رسیدن به تورم کمتر از 25 درصد است که با ادامه روند فعلی حتماً محقق خواهد شد. از آنجایی‌ که تورم آنی ایجاد نمی‌شود و به عوامل مختلفی که در گذر زمان باعث ایجاد تورم ساختاری می‌شود، طبیعتاً به‌سرعت نیز از بین نخواهد رفت اما موتورهایی که تورم زیاد و ساختاری ایجاد می‌کردند به‌مرور در حال خاموش‌شدن بوده و در مجموع، عملکرد سیاست‌گذاری پولی باتوجه‌ به شرایط فعلی اقتصاد عملکرد درستی است.  

وقتی در جامعه انتظارات این باشد که تورم جهشی افزایش خواهد یافت منابع ریالی به‌سوی فعالیت‌های تولیدی نخواهد رفت. چون در جامعه این انتظار ایجاد شده که تورم در حال افزایش و فضای اقتصادی بی‌ثبات است. وقتی فضا بی‌ثبات و تورم جهشی باشد منابع به سمت فعالیت‌های تولیدی و صنعتی نمی‌رود. بر اساس آمارهای موجود، تقاضای کالاهای بادوام یا کالاهای سفته‌بازانه مانند ارز و طلا کاهش یافته که این موضع نکته مثبتی است.

ثبات نرخ ارز، کلید رشد تولید

وقتی فعالان اقتصادی می‌بینند حدوداً 6 ماه است ثبات و نوسانات بسیار جزئی در نرخ ارز وجود دارد به این باور می رسند این ثبات در بازار ادامه‌دار خواهد بود و نرخ ارز، تورم و رشد نقدینگی قابل‌ پیش‌بینی باشد، بدون شک حرکت منابع پولی به سمت فعالیت‌های تولیدی و صنعتی بیشتر خواهد شد.

تورم 20 درصدی برای سال آینده

اگر مفهوم تورم بررسی شود هرسال نسبت به سال گذشته حساب شده و اگر بتوان تورم سال جاری را در کانال 30 درصد قرار داد، کاهش تورم و قرار دادن آن در کانال 20 درصد برای سال آینده کاملاً شدنی و منطقی است. باتوجه‌ به شوک تورمی سال 97، امید است در سال پایانی دولت سیزدهم به روال عادی یعنی تورم حدوداً 13 درصدی بازگشت.

اگر فرضا ترامپ یا شخصی بدتر از ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شود، روند تورمی در ایران شکل خواهد گرفت اما این عمل مربوط به سیاست‌های دولت قبل بوده و نمی‌توان آن را به دولتی دیگر تعمیم داد. وقتی دولت قبل همه تخم‌مرغ‌ها را در سبدی به نام برجام قرارداد به‌صورت ناخودآگاه برجام را بزرگ و مهم کرده بود.

پیمان شانگهای، عضویت در بریکس و فعال‌شدن دیپلماسی اقتصادی، محور و اصل قراردادن مبادلات تجاری با کشورهای عضو شانگهای، بریکس، اوراسیا، کشورهای منطقه و کشورهای آمریکای لاتین، باعث شده تا جایگاه و اثر آمریکا در اقتصاد کاهش یابد. بنابراین اگر ترامپ یا شخصی به‌مراتب خطرناک‌تر از وی رئیس‌جمهور آمریکا شود و سیاست‌های خصمانه علیه ایران را تشدید کند به دلیل سیاست‌گذاری دولت فعلی، تبعات آن بسیار کمتر از دولت قبل خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ