کد خبر: ۲۱۴۲۱۳
۰:۰ - ۱۴۰۲/۷/۲

صنعت پتروشیمی پیشتاز صنایع است / تبدیل منابع به ارزش افزوده
دبیر انجمن:

صنعت پتروشیمی پیشتاز صنایع است / تبدیل منابع به ارزش افزوده

دبیر انجمن صنعت پتروشیمی با اشاره به منابع غنی هیدروکربوری این صنعت را پیشتاز صنایع خواند که فرصتی فراهم می‌کند تا از این منابع به نحو مطلوب استفاده و آنها را به ارزش افزوده تبدیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد مهدوی در حاشیه نمایشگاه ایران‌پلاست به ایرنا اعلام کرد: با توجه به منابع غنی هیدروکربوری، صنعت پتروشیمی، پیشتاز صنایع و مزیت بوده و فرصتی فراهم می‌کند تا از این منابع به نحو مطلوب استفاده و آنها را به ارزش افزوده تبدیل کرد.

امروزه این صنعت در زندگی مادی انسان‌ها نقشی فراوان ایفا می‌کند. در صنایع لوازم خانگی، خودرو، رایانه صنعت پتروشیمی حرف اول را می‌زند و حتی در صنایع غذایی و پزشکی هم نقش دارد. به همین دلیل عقل اقتصادی حکم می‌کند به سمت این صنعت رفته و منابع هیدروکربوری به پتروشیمی و زنجیره‌های ارزش آن تبدیل شود.

وظیفه ذاتی انجمن این است موانع موجود بر سر راه این صنعت را بردارد. این موانع مسائلی که توسط دولت یا مجلس با بعضی مصوبات و بعضی قوانین به وجود می‌آید یا از قبل وجود داشته را باید اصلاح و حل‌ و فصل کند.

صنعت پتروشیمی در سال‌های تحریم بیشترین خدمت، صادرات غیرنفتی و ارزآوری را داشته و از سوی دیگر به صنایع پایین‌دستی و داخلی، سالانه حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلار جنس داده‌ که اگر پتروشیمی‌ها نبودند این اجناس باید از خارج وارد می‌شد. این اجناس از کالاهای نهایی تولید و نیاز را مرتفع کردند و حتی بعضی از کالاهای نهایی که از مواد پتروشیمی تولید شده‌ به کشورهای دیگر صادر شد.

در بازار سرمایه، پتروشیمی‌ها نقشی بسیار برجسته دارند. ۳۰ درصد بازار سهام متعلق به پتروشیمی‌ها بوده و باید به هر نحو موانع را از سر راه پیشرفت این صنعت برداشت. برای حل مشکل خوراک گازی، انجمن نقشی اساسی بازی کرد و با مذاکراتی که با دولت، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس کمیسیون صنایع مجلس و رئیس مجلس انجام داد در نهایت نرخ خوراک گازی را به فرمول برگردانده تا نیاز پتروشیمی‌ ها و قیمت خوراک گازی منطق داشته باشد.

رابطه با بانک مرکزی و میز خدمت در بانک مرکزی، گمرک و بقیه دستگاه‌های اجرایی مسائلی بود که انجمن‌ پیگیری و رصد و در برنامه هفتم و حوزه سرمایه‌ گذاری در میادین گازی هم پیشنهادات مناسبی ارائه کرده‌ که خوشبختانه مجلس هم از آن‌ها استقبال کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ