کد خبر: ۲۱۴۶۴۲
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۷/۱۸

وعده جدید وزیر اقتصاد : منتظر خبرهای خوش از رشد اقتصادی باشید

وعده جدید وزیر اقتصاد : منتظر خبرهای خوش از رشد اقتصادی باشید

وزیر اقتصاد در وعده ایی جدید اعلام کرد: طبق گزارش‌های آماده شده از فعالیت شرکت‌های بزرگ می‌توان منتظر خبرهای خوش از نرخ رشد اقتصادی بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احسان خاندوزی در ابتدای نشست خبری هفتگی با اشاره به اینکه براساس آمار بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی سه ماه اول سال بدون احتساب بخش نفت، ۵.۷ درصد و با احتساب آن ۶.۳ درصد است، اعلام کرد: ارقاک گزارش مرکز آمار گرچه به دلیل پایه‌های اقتصادی، متفاوت بوده اما نشان می‌دهد ۷.۹ درصد رشد اقتصادی برای بهار ثبت شده که بدون احتساب بخش نفت ۶.۱ درصد است.

به دلیل اینکه اقتصاد در دهه ۹۰ نرخ‌های رشد نزدیک به صفر و تورم‌های فزاینده را تجربه کرد، نرخ رشد سال‌های اخیر در معیشت مردم کاملاً احساس و ادراک نشده که امید است این امر در مسیر اقتصاد ایران مشاهده شود. هنوز هیچ کدام از مراجع رسمی نرخ رشد اقتصادی تابستان را ارائه نکردند اما گزارش‌های آماده شده از رصد فعالیت شرکت‌های بزرگ نشان می‌دهد می‌توان منتظر خبرهای خوب از نرخ رشد اقتصادی تابستان بود.

روند بخش حقیقی اقتصاد در نیمه نخست سال رو به صعود و کیفیت رشد اقتصادی هم مهم است. به نحوی که گرچه در بهار سهم قابل توجهی ناظر بر رشد ۱۶.۴ درصدی نفت بوده ولی در سایر بخش های اقتصادی نیز وضعیت مناسب است.

براساس گزارش بانک مرکزی، تمام گروه‌های اقتصادی در بهار رشد مثبتی را تجربه کردند. گروه صنایع و معادن که بهار سال گذشت رشدی نداشت به رشد ۳.۷ درصد رسیده و بخش صنعت به تنهایی در این زیر گروه رشد ۴.۲ درصدی را تجربه کرد.

بخش کشاورزی نیز با وجود رشد دو درصدی در بهار سال گذشته در سال جاری نیز ۲.۲ درصد رشد کرد. گروه خدمات هم در ادامه رشد ۲.۳ درصدی سال گذشته، توانست ۶.۲ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته باشد.

تولید ناخالص داخلی در سال گذشته با نرخ ثابت بیشترین میزان نسبت به سال‌های ۹۰ و ۹۶ بوده و رشد اقتصادی مثبت در دو بهار پیاپی تجربه شد. اظهار نظر درباره نرخ رشد تابستان فعلا زود است اما گزارش پژوهشکده پولی و بانکی حاکی از رشد ۶.۷ درصدی تولید صنایع بزرگ در تیر و مرداد بوده که به عنوان یک شاخص پیش‌نگر می‌تواند گویای تداوم رشد اقتصادی باشد.

همچنین پیش‌بینی نهادهای بین‌المللی نشانگر آن است که رشد اقتصادی اغلب کشورها در سال ۲۰۲۳ کمتر از سال گذشته میلادی خواهد بود. حتی برای کشورهایی که در سال ۲۰۲۲ رشدهای شش تا هشت درصدی ثبت کردند برای سال جاری میلادی پیش‌بینی‌های رشد دو  درصد و کمتر از آن شده و با وجود این دولت با اتخاذ تدابیری در تلاش است رشد مثبت اقتصادی تداوم یابد.

در بخش متغیرهای اسمی اقتصاد که ناظر بر تورم و قیمت‌هاست گزارش مرکز آمار از تورم شهریور سال جاری نشانگر تورم نقطه به نقطه ۳۶.۵ درصد است که این عدد نسبت به تورم نقطه به نقطه ابتدای سال جاری کاهش داشت.

در مورد خوراکی‌ها نیز نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریور با کاهش ۳۸ درصدی نسبت به سال گذشته، ۳۷ درصد بوده و امید است کاهش تورم که نتیجه سیاست‌های پولی دولت در کنترل نقدینگی و سیاست ارزی در ثبات بازار ارز و بهبود انتظارات و چشم‌انداز مثبت اقتصادی ایران در خارج و داخل است در ماه‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ