کد خبر: ۲۱۶۲۹۷
۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۸/۱۴

عرضه اولیه سهام شرکت بلاتکلیف ۱۴ساله و موافقت با درخواست شرکت بورسی
هیئت عالی واگذاری تصویب کرد:

عرضه اولیه سهام شرکت بلاتکلیف ۱۴ساله و موافقت با درخواست شرکت بورسی

هیئت عالی واگذاری ضمن موافقت با درخواست شرکت بورسی، عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام شرکت آلومینا را تصویب کرد تا شاید بعد از ۱۴ سال، بلاتکلیفی این شرکت به پایان برسد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق مصوبه هیئت عالی واگذاری، ۱۰ درصد از سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌ صورت خرد و بلوکی به بخش خصوصی و تعاونی و به صورت رقابت میان متقاضیان و با هدف مدیریت بازار عرضه شود. همچنین با دستور رئیس جمهور مبنی بر درخواست شرکت تراکتور سازی ایران با واگذاری شرکت ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز موافقت شد.

بر اساس این گزارش همچنین مقرر شد ۱۰ درصد سهام دولتی شرکت آلومینا طی دو ماه آینده در فرابورس عرضه اولیه شود.

تاریخچه شرکتی که 14 سال برای واگذاری سهام بلاتکیلف مانده ! 

این شرکت وابسته به ایمیدرو و مستقر در شهرستان جاجروم استان خراسان شمالی که سال 78 تاسبس شده از سال 88 طبق مصوبه هیات وزیران در  فهرست واگذاری 100 درصدی سهام قرار گرفته اما تاکنون این مصوبه اجرا نشده و با چالش ها و حاشیه هایی متعددی نیز همراه شده است.

به این ترتیب که سال 91 به استناد بند 59 ماده واحده  قانون بودجه این شرکت بابت رد دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد ولی هیأت وزیران مصوبات قبلی را لغو و مقرر کرد شرکت به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار شود ولی این واگذاری نیز بنا بر تصمیم مراجع ذیربط، اجرا نشد!

سپس 50 و 51 درصد از سهام این شرکت در مرداد و اسفند 93 در فرابورس عرضه شد ولی بدون نتیجه ماند تا در مرحله بعد با مصوبه اردیبهشت 95 هیات واگذاری، شرکت آلومینای ایران از گروه یک واگذاری ها به گروه دو منتقل و اماده واگذاری حداقل 80 درصد سهام به بخش غیر دولتی شد .

هیات واگذاری قیمت پایه 51 درصد سهام شرکت را 624 میلیارد تومان به روش میانگین ارزش روز خالص دارائی ها و بازدهی تعیین کرد ولی با توجه به درخواست وزارت صنعت این عرضه هم لغو و مقرر شد بابت سهم 20 درصدی دولت از فهرست موارد مشمول واگذاری خارج شود و مجدداً طبق مصوبه اردیبهشت 97 هیأت واگذاری، شرکت در فهرست موارد مشمول واگذاری و با 17 درصد سهام به سازمان تأمین اجتماعی و بابت رد دیون دولت قرار گرفت.

ولی با درخواست سازمان تأمین اجتماعی مقرر شد واگذاری بابت رد دیون، خارج و کسری از محل واگذاری سهام پالایشگاه امام تامین شود.

سپس طبق مصوبه دی دو سال قبل هیأت واگذاری، قیمت قطعی واگذاری 24 درصد سهام شرکت آلومینای ایران بابت رد دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری مطرح و با واگذاری 19.56 درصد سهام به سازمان تأمین اجتماعی به ارزش بیش از 4.9 هزار میلیارد تومان و  3.83 درصد سهام به صندوق بازنشستگی کشوری به ارزش 962 میلیارد تومان موافقت شد.

همچنین در مصوبه مهر دو سال قبل هیأت واگذاری با واگذاری تا سقف 25 درصد از سهام متعلق به دولت در این شرکت به صورت عرضه اولیه، خرد و تدریجی موافقت و شرکت در بهمن سال 1400 نزد سازمان بورس، ثبت و آماده عرضه سهام شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ