کد خبر: ۲۱۶۷۱۱
۰:۰ - ۱۴۰۲/۸/۲۹

ویژگی های پرکاربردترین نوع تیرآهن و عوامل مؤثر بر قیمت

ویژگی های پرکاربردترین نوع تیرآهن و عوامل مؤثر بر قیمت

ویژگی‌های تیرآهن سیاه به عنوان پرکاربردترین نوع در ساخت و سازهای مختلف و عوامل مؤثر بر قیمت آن بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، تیرآهن سیاه به‌عنوان پرکاربردترین انواع تیرآهن، رنگی تیره و مات دارد و در بازار به این نام معروف است. از این محصول در ساخت و سازهای مختلف استفاده می‌شود. از ویژگی‌های آن می‌توان به میزان استحکام فولاد به کار رفته و قیمت مقرون به صرفه اشاره کرد.

ویژگی‌های تیرآهن سیاه

پرداخت نهایی که روی تیرآهن سیاه اعمال می‌شود، ظاهری خشن به آن می‌دهد. همچنین این محصول فولادی، محافظی ایمن در برابر خوردگی و سایر عوامل محیطی گوناگون محسوب می‌شود و بسیار مقاوم است. تیرآهن سیاه نسبت به انواع دیگر، قابلیتی همه کاره دارد و ویژگی‌های منحصر به فرد بسیاری در دنیای ساختمان سازی مدرن را به خود اختصاص داده است. اکنون به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود.

- مواد سازنده: بطور کلی تیرآهن سیاه، قابلیت‌ها را مدیون فولاد به کار رفته در آن است. زیرا خواص ساختاری این فلز باعث شد تا دوام بسیاری در انواع ساختمان‌ها داشته‌ باشد.

- ساختاری یکپارچه: این محصولات اغلب به دلیل توانایی در ترکیب یکپارچه با سایر عناصر طراحی در اولویت انتخاب قرار می‌گیرند. این تیرها ظاهری شیک و مدرن ایجاد می‌کنند. تیرآهن سیاه در بین انواع دیگر، بطور معمول در ساختمان‌های مسکونی و تجاری بویژه در معماری معاصر به کار برده می‌شود.

- افزایش مقاومت: تیرآهن سیاه به‌گونه‌ای طراحی شده‌ که می‌تواند در برابر وزن سازه مقاوم باشد. این ویژگی به طراحان ساختمان‌ها این امکان را می‌دهد تا بتوانند از این محصول در سازه به‌عنوان یک پشتیبان ایمن بهره ببرند.

- درجه سختی: تیرآهن سیاه درجه سختی بسیار بالایی دارد. به این معنا که در برابر هرگونه تغییر شکل در اثر فشار بار سازه، دگرگونی در ظاهر آن ایجاد نمی‌شود. بنابراین ویژگی این محصول می‌تواند به مهندسان ساختمان این اطمینان و تضمین را بدهد که سازه به مرور زمان خمیده نمی‌شود.

- سطح مقطع و توزیع بار: نحوه توزیع بار در طول این محصول می‌تواند براساس عواملی مانند نیروهای اعمال شده، شکل این محصولات فلزی و شرایط تکیه گاه سازه متفاوت باشد. همچنین سطح مقطع آن باعث شد تا بار کل سازه بطور یکنواخت در آن پخش شود. بنابراین تحمل وزن بار در آن افزایش پیدا می‌کند. سطح مقطع انواع تیرآهن در موارد مهمی از جمله کاهش میزان خمیدگی سازه و ارتقای سطح مقاومت در برابر وزن ساختمان مؤثر است.

انواع کاربرد تیرآهن سیاه

تیرآهن سیاه بسیار مستحکم و سازگار است. به همین دلیل در طیف وسیعی از انواع ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بخش به رایج‌ترین کاربردهای در 8 مورد پرداخته می شود.

- چارچوب اصلی: این محصول  اغلب جهت چارچوب بندی اصلی سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. استحکام این تیرآهن موجب می‌شود که به‌منظور ایجاد بخش اصلی ساختمان، گزینه‌ای ایمن و قابل اعتماد باشد.

- دیوارهای باربر: این نوع از دیوار علاوه بر تحمل وزن باید بار کل سازه از جمله سقف و دیوارهای طبقات بالاتر را تحمل کند. این محصولات به‌عنوان یک حامی عمل کرده و ایجاد فضاهای بزرگ داخلی را بدون استفاده از تعداد زیادی از ستون‌ها، امکان‌پذیر می‌کند.

- خرپای سقف: سقف ساختمان از جمله بخش‌های حائز اهمیت آن است. به همین دلیل از تیرآهن سیاه به‌منظور جایگذاری در خرپای سقف استفاده می‌شود. زیرا چارچوبی پایدار و مستحکم در حمایت از سازه سقف ساختمان فراهم می‌کند.

- تکیه‌گاه: در ساخت و سازهای وسیع نیاز است تا انواع ستون‌ها، پشتیبان اضافی داشته‌ باشند. بنابراین از آنها می‌توان برای افزایش مقاومت ستون‌ها استفاده کرد.

- نیم طبقه: در اغلب موارد از تیرآهن سیاه در ساخت نیم طبقه برای ایجاد سطوح اضافی و طراحی فضاهای انباری یا دفاتر اداری استفاده می‌شود. بنابراین با بهره‌گیری از این محصول ضمن افزایش بهره‌وری بیشتر از سازه، نیازی به اعمال تغییرات گسترده در ساختمان نیست.

- مقاوم سازی: از جمله کاربردهای انواع تیرآهن می‌توان به تقویت سازه و مقاوم سازی بخش‌های مختلف شهری مانند انواع پل‌ها اشاره کرد. بنابراین جهت اعمال استانداردهای ایمنی به‌روز و تطبیق با الزامات جدید استفاده از این محصولات ضروری است. 

- ساخت و ساز صنعتی: در انواع کارخانجات صنعتی جهت ایمنی هرچه بیشتر کارکنان و تجهیزات سنگین و مختلف باید مقاومت کل ساختمان افزایش پیدا کند. یکی از مهم‌ترین انواع کاربرد این محصول، استفاده گسترده از آنها در ابعاد صنعتی گوناگون و کارخانجات تولیدی است.

- آسمان خراش: طراحی و ساخت انواع ساختمان‌های بلند نیاز به دقت و توجه بسیار زیادی دارد. به همین دلیل استفاده از این محصول می‌تواند به امنیت و استحکام سازه بیفزاید.

عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن سیاه

قیمت این مقطع فولادی موضوعی است که همواره باید قبل از خرید به آن توجه داشته‌باشید. چهار عامل بر قیمت تیرآهن سیاه موثر است.

- چرخه اقتصادی: قیمت فولاد به‌عنوان یک کالای جهانی می‌تواند تحت تأثیر تحولات اقتصادی و بحران‌های مالی بین‌المللی قرار بگیرد. البته انواع کاربردهای این محصول، باعث شد تا تقاضای اجتماعی جهت خرید و مصرف آن به سرعت افزایش پیدا کند.

- انتظارات عرضه و تقاضا: قیمت هر محصولی در بازار با وضعیت عرضه و تقاضای آن ارتباط بسیار نزدیکی دارد. انواع محصولات تولید شده از فولاد نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین قیمت تیرآهن سیاه و روند قیمت‌گذاری آن باید مورد تحلیل قرار بگیرد.

- هزینه مواد اولیه: فولاد فلزی از جنس آهن خام است که طی فرآیند صنعتی و اعمال حرارت محصول نهایی تولید می‌شود. هنگامی که مواد اولیه آن با کمبود روبرو شوند، ناخودآگاه قیمت تیرآهن سیاه نیز تغییر می‌کند و افزایش می‌یابد.

- پیشرفت فناوری: نباید پیشرفت فناوری را بر قیمت این مقطع فولادی نادیده گرفت. فرآیند و هزینه‌های تولید تحت تأثیر پیشرفت فناوری قرار می‌گیرد. همچنین تیرآهن سیاه جایگزین مواد دیگری شده‌ و در نتیجه تقاضای تولید فولاد را افزایش می‌دهند.

جمع‌بندی

اغلب در ساخت و ساز شنیده‌ شده که انواع تیرآهن، ستون فقرات ساختمان هستند. زیرا در پشتیبانی از سازه، پایداری و ظرفیت تحمل بار بسیاری را برای ساختمان فراهم می‌کنند. تیرآهن سیاه اغلب به‌عنوان پرکاربردترین محصول، مورد توجه مهندسان و سازندگان ساختمان قرار گرفته‌ است. در این راستا به مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول و کاربردهای آن پرداخته و به عوامل مؤثر بر قیمت آن اشاره شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ