کد خبر: ۲۱۶۷۶۶
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۸/۳۰

وعده وزیر به افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌ها و ۳.۶ میلیون بشکه نفت

وعده وزیر به افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌ها و ۳.۶ میلیون بشکه نفت

وزیر نفت با اشاره به اقدامات سال گذشته وعده به افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌ها و ۳.۶ میلیون بشکه نفت در روز داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد اوجی در جریان بازدید رئیس‌جمهور از وزارت نفت با اشاره به تکمیل ۱۳۲ طرح نیمه‌تمام بالادست و پایین‌دست، اعلام کرد: ارزش این طرح‌ها ۲۸.۵ میلیارد دلار برآورد می شود.۵۰ طرح جدید نیز برای سرمایه‌گذاری به ارزش ۴۷.۵ میلیارد دلار تعریف شد. در مجموع ۱۸۲ طرح به ارزش ۷۶ میلیارد دلار در صنعت نفت با هدف افزایش ظرفیت تولید در بالادست و پایین‌دست در جریان است.

امضای ۶ قرارداد برای توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز

برای حفظ و نگهداشت تولید در میدان‌های مشترک نفت و گاز ۶ قرارداد امضا شده که بیشتر مربوط به میدان‌های مشترک غرب کارون مانند آزادگان، یاران و ... می‌شود و ارزش این قراردادها ۱۴.۵ میلیارد دلار است. عملیات بعضی از طرح‌ها آغاز شده و بعضی به بهره‌برداری رسیده است.ئتوسعه میدان‌های مستقل گازی مانند میدان توس، دی، آغار، هما، وراوی، کیش و... نیز در جریان است.

جمع‌آوری گازهای همراه نفت با سرمایه‌گذاری ۵.۵ میلیارد دلاری

سال ۹۰ حدود ۴۰۰ هزار مترمکعب از گازهای مشعل جمع‌آوری می‌شد که این عدد امروز به ۱۱.۵ میلیون متر مکعبرسیده است و تا پایان سال به ۱۸ میلیون مترمکعب می‌رسد. سال آینده جمع‌آوری گازهای مشعل به ۳۲ میلیون مترمکعب و در سال ۱۴۰۴ به ۶۲ میلیون مترمکعب می‌رسد.

جمع‌آوری این گازها در قالب ۵۴ پروژه به ارزش ۵.۵ میلیارد دلار در تمام میدان‌های نفتی و مراکز بهره‌برداری انجام خواهد شد. در شرکت نفت و گاز ۱.۸ میلیارد دلار قرارداد برای ذخیره‌سازی گاز منعقد شده است.

امضای ۶ طرح کلان کیفی‌سازی و افزایش ظرفیت تولید در پالایشگاه‌ها

۶ طرح کلان کیفی‌سازی و افزایش ظرفیت تولید در پالایشگاه‌ها به ارزش ۲.۷ میلیارد دلار امضا شده که بخشی از آن مانند طرح توسعه پالایشگاه آبادان و بهبود کیفیت پالایشگاه اصفهان به بهره‌برداری رسید. همچنین فرآیند ساخت پتروپالایشگاه سلیمانی و مروارید مکران هرکدام به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در حال انجام است.

تولید نفت از ۲.۳ میلیون بشکه در روز به ۳.۴ میلیون بشکه رسیده است و تا پایان سال هم به ۳.۶ میلیون بشکه و سال آینده به ۴ میلیون بشکه می رسد. ایران ۱۶۳ میلیارد بشکه‌ نفت درجا دارد و طبق برنامه هفتم توسعه تولید نفت باید به ۵.۷ میلیون بشکه در روز برسد که این هدف قطعاً بدون سرمایه گذاری‌ های جدید دست‌یافتنی نخواهد بود.

تولید روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین

تولید بنزین از ۹۳ میلیون لیتر در روز به ۱۱۶ میلیون لیتر رسید و مصرف نیز از ۸۰ میلیون لیتر در روز به ۱۲۲ میلیون لیتر رسید که پیش‌بینی می‌شود مصرف بیش از این نیز افزایش یابد.

افزایش ۲۷ درصدی ذخیره‌سازی گاز

سال قبل ۳۷۱ میلیون مترمکعب ذخیره‌سازی گاز صورت گرفت که سال جاری به ۸۵۰ میلیون مترمکعب رسیده و ۲۷ درصد بیشتر شده است. همچنین ۳.۲ میلیارد لیتر گازوئیل برای نیروگاه‌ها ذخیره شده و ۱.۲ میلیارد لیتر نفت کوره وجود دارد که نشان می‌دهد در این خصوص مشکل چندانی نخواهیم داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ