کد خبر: ۲۱۷۲۵۱
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۹/۱۸

فرار مالیاتی ۱۷.۵میلیون‌دلاری شرکت‌های چند ملیتی در ایران + فهرست جهانی

فرار مالیاتی ۱۷.۵میلیون‌دلاری شرکت‌های چند ملیتی در ایران + فهرست جهانی

شرکت‌های چندملیتی مستقر در ایران با پنهان کردن درآمدها، هر ساله از پرداخت ۱۷.۵میلیون دلار مالیات به دولت فرار می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مؤسسه تحقیقاتی بین‌المللی شبکه عدالت مالیاتی، گزارشی در مورد فرار شرکت‌های چندملیتی و افراد حقیقی از پرداخت مالیات به دولت‌ها با سوءاستفاده از خلأهای بین‌المللی در این زمینه منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، اگر جامعه جهانی به توافقی برای بستن راه‌های فرار مالیاتی در سطح بین‌المللی دست نیابد طی 10 سال آینده 4.8 تریلیون دلار درآمد مالیاتی از جیب دولت‌ها می‌رود. یعنی افراد حقیقی و به‌ویژه شرکت‌های چندملیتی با سوءاستفاده از عدم هماهنگی و همکاری دولت‌ها هرساله از پرداخت 480 میلیارد دلار مالیاتی که باید به دولت‌های محل فعالیت بپردازند فرار می‌کنند.

افراد حقیقی و شرکت‌های چندملیتی با استفاده از خلأهای اطلاعاتی فرامرزی و پنهان کردن جریان‌های درآمدی بین این خلأها همه‌ساله از پرداخت میلیاردها دلار مالیات فرار کرده و مردم کشورهای مختلف را از درآمدهای سرشار مالیاتی محروم می‌کنند. میزان فرار مالیاتی فرامرزی در سال 2023 بالغ بر 480 میلیارد دلار تخمین زده شده و اگر رشد اقتصاد جهان در سطح سال جاری میلادی باقی بماند پیش‌بینی می‌شود تا 10 سال آینده ارزش کل فرار مالیاتی فرامرزی به 4.8 تریلیون دلار برسد.

با تدوین مقررات و استانداردهایی در سطح جهانی از طریق کنوانسیون مالیات سازمان ملل برای حذف فرارهای مالیاتی فرامرزی اقدام و در این زمینه باید یک نهاد ویژه مالیاتی در ساختار سازمان ملل پایه‌گذاری شود. کشورهای توسعه‌یافته و با درآمد بالا بیشترین زیان را از این ناحیه متحمل می‌شوند اما کشورهای با درآمد پایین به‌نسبت کل درآمدهای مالیاتی زیان عمیق‌تری را تجربه می‌کنند.

شرکت‌های چندملیتی مقصر اصلی این داستان هستند. این شرکت‌ها حدود یک‌سوم کل تولید اقتصادی، نصف کل صادرات و تقریباً یک‌چهارم اشتغال در جهان را در اختیار دارند و موضوع فرار مالیاتی این شرکت‌ها باید دراولویت نخست دستورکار بین‌المللی در حوزه اقتصاد باشد.

این شرکت‌ها هرساله 1.15 تریلیون دلار از سود را پنهان کرده و بدین ترتیب از پرداخت 311 میلیارد دلار مالیات مستقیم به دولت‌های محل فعالیت فرار می‌کنند. 169 میلیارد دلار فرار مالیاتی فرامرزی نیز مربوط به افراد ثروتمند است.

4 کشور اروپایی کانون فرار مالیاتی در جهان

شرکت‌های چندملیتی ثبت‌شده در انگلیس و قلمروهای وابسته به آن پایگاه فرار مالیاتی فرامرزی هستند و میزان فرار مالیاتی این شرکت‌ها معادل 27 درصد کل فرار مالیاتی فرامرزی در جهان است. کشورهای هلند، لوکزامبورگ و سوئیس نیز به‌عنوان محور فرار مالیاتی شناخته شدند. به‌طوری که 52 درصد از کل فرار مالیاتی فرامرزی در جهان مربوط به شرکت‌های ثبت‌شده در این کشورها هستند.

فرار مالیاتی 17.5 میلیون‌دلاری شرکت‌های چندملیتی در ایران

رقم فرار مالیاتی برخی شرکت‌های چندملیتی در ایران سالانه 17.5 میلیون دلار است. این شرکت‌ها با پنهان کردن حدود 70 میلیون دلار از سود فعالیت‌ها با سوءاستفاده از خلأهای مالیاتی در اقتصاد جهانی، دولت ایران را از درآمد مالیاتی 17.5 میلیون دلاری محروم می‌کنند.

میزان فرار مالیاتی فرامرزی در برخی کشورها مانند الجزایر 8.6 میلیون دلار، مصر 262 میلیون دلار، هند 31 میلیارد دلار، عراق 48.8 میلیون دلار، کویت 32.9 میلیون دلار، عمان 132.6 میلیون دلار، قطر 101 میلیون دلار، عربستان و امارات صفر، کره جنوبی 264 میلیون دلار، فرانسه 27.7 میلیارد دلار، آلمان 16.2 میلیارد دلار، ایتالیا 5.5 میلیارد دلار، روسیه 965 میلیارد دلار، و آمریکا 139 میلیارد دلار اعلام شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ