کد خبر: ۲۱۷۴۵۰
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۹/۲۵

افزایش پلکانی حقوق ها در سال آینده و کسری بودجه ۲۵۰ هزار میلیاردی
رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد:

افزایش پلکانی حقوق ها در سال آینده و کسری بودجه ۲۵۰ هزار میلیاردی

رئیس سازمان برنامه و بودجه از افزایش ۱۸ و ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان بصورت پلکانی و کسری بودجه ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی برای سال آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، داود منظور با اشاره به ارسال نسخه اصلاح شده لایحه بودجه 1403 هفته آینده به مجلس، گفت: در این نسخه جزئیات محاسبه منابع بودجه برای مجلس شفاف شده و تلاش می شود در نسخه اصلاحی برای رفع ایراد نمایندگان بیش از گذشته به آن توجه شود.

وی افزود: میانگین افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان 18 و 20 درصد است که به صورت پلکانی اعمال می شود. بر این اساس کارمندانی که درآمد آن ها در سطوح بالاتری است افزایش حقوق کمتری خواهند داشت و کارمندانی که حقوق کمتری داشته درصد افزایش حقوق آن ها بیشتر خواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر رشد متوسط 18 درصد با توسل به روش‌های تورمی افزایش یابد به نفع مردم نخواهد بود. رشد پلکانی اثرات تورمی نخواهد داشت دولت مکلف است به تورم تک رقمی برسد.

منظور توضیح داد: درآمدهای مالی، سود سهام شرکت‌های دولتی، حقوق گمرکی، درآمد حاصل از مالکیت دولت در معادن، فروش کالا و خدمات دولتی منابع اصلی درآمدهای دولت را تشکیل می‌دهد. در بخش دوم نیز درآمد حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای را داشته که عمدتاً شامل منابع نفت و گاز و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی است. قسمت دیگر تأمین مالی از طریق ایجاد بدهی است که یعنی اوراق خزانه و مالی دولت و همچنین فروش اموال و دارایی‌های دولت انتشار یابد.

وی گفت: در ادبیات اقتصادی هر چه با عنوان اوراق بدهی منتشر می‌شود به معنای کسری بودجه است. در لایحه بودجه سال آینده باید 250 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر شود. چراکه باید بازپرداخت اوراق بدهی فروخته‌شده در سال‌های قبل تامین و دولت عملا هیچ درآمدی از فروش اوراق بدهی به دست نمی‌آورد.

وی ادامه داد: میزان مالیات‌ها که در سال 99 بالغ بر 190هزار میلیارد تومان بود به 473 و 748 هزار میلیارد تومان در سال گذشته و جاری رسانده شد و این تحولات با حفظ قوانین مالیاتی فعلی اتفاق افتاد. رشد مالیاتی در سه سال گذشته سالی 50 درصد بوده و برای سال آینده 49 درصد رشد پیش بینی می شود. پیشنهاد افزایش یک درصدی مالیات ارزش افزوده داده شده که که حدود 50 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ