کد خبر: ۲۱۷۶۹۳
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۵

مالیات ۲۵ درصدی از خریداران طلا کذب محض است
رئیس سازمان امور مالیاتی:

مالیات ۲۵ درصدی از خریداران طلا کذب محض است

طبق تاکید رئیس سازمان امور مالیاتی، هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخ از صنف طلا مدنظر نبوده و اصل طلا و جواهر و پلاتین، معاف از مالیات بر ارزش افزوده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدهادی سبحانیان در واکنش به شایعه افزایش مالیات بر طلا و جواهر، اعلام کرد: سازمان امور مالیاتی به موجب قانون اساسی صرفاً مجری قوانین بوده و هیچ اختیاری برای کم یا زیاد کردن نرخ مالیات یا پایه مالیات و هیچ مبنای قانونی برای افزایش مالیات در حوزه طلا وجود ندارد.

شایعاتی که این روز‌ها متأسفانه در فضای مجازی پراکنده شد مبنی بر مالیات ۲۵ درصدی از خریداران طلا از ابتدای دی، کذب بوده و هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی در حوزه مالیات ستانی از صنف طلا وضع نشد. همچنین اصل طلا و جواهر و پلاتین بکار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات معاف از مالیات بر ارزش افزوده است.

مالیات طلا فروشان و مالیات بر ارزش افزوده طلا مثل سایر مشاغل و اصنافی که فعالیت اقتصادی می‌کنند از سود عملکرد فعالیت یعنی پس از کسر هزینه‌ها از درآمدی که دارند و پس از کسب یک معافیت پایه مشمول مالیات بر عملکرد می‌شوند. یعنی اگر مثلاً سود فعالیت بین صفر تا ۲۰۰ میلیون تومان باشد با ۱۵ درصد نرخ مالیات اگر مازاد بر ۲۰۰ میلیون تومان تا ۴۰۰ میلیون تومان باشد با نرخ ۲۰ درصد و بالاتر از ۴۰۰ میلیون تومان با نرخ ۲۵ درصد است.

در حوزه ارزش افزوده هم به موجب قانون اصلاحی ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، اصل طلا معاف از مالیات بر ارزش افزوده شده و صرفاً مالیات بر ارزش افزوده بر اجرت و سود فعالیت طلا فروشان حوزه طلا وضع خواهد شد.

قانونی از سال ۹۸ مصوب مجلس شده که به موجب قوانین بعدی، زمان الزامی شدن اجرای آن از اول دی بوده اما این قانون هیچ پایه مالیاتی جدیدی نبوده و صرفاً بستری برای محاسبه سیستمی مالیات است. اساساً هیچ الزامی وجود ندارد که مصرف کننده نهایی بابت خرید کالا یا خدمات کد ملی را به فروشنده ارائه کند.

بسیاری از مؤدیان از مراجعات مکرر به ادارات مالیاتی گلایه دارند که با اجرای این قانون بستری فراهم خواهد شد تا هم محاسبه مالیات سیستمی شود و هم بعنوان سازمان امور مالیاتی به صورت حداکثری و بدون رسیدگی مالیات ابرازی مؤدیان را پذیرفته و در این بستر اصل بر صحت اظهارات مؤدیان خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ