کد خبر: ۲۱۸۰۸۶
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸

سهم ۷۵‌درصدی موادخام و نیمه‌خام از صادرات و فرصت ورود به تازه بازارهای جدید
رئیس سازمان توسعه‌تجارت اعلام کرد:

سهم ۷۵‌درصدی موادخام و نیمه‌خام از صادرات و فرصت ورود به تازه بازارهای جدید

رئیس سازمان توسعه‌تجارت با اشاره به سهم ۷۵‌ درصدی مواد خام و نیمه‌خام از صادرات، اعلام کرد: انعقاد موافقت‌ نامه تجارت آزاد با اوراسیا فرصتی تازه برای ورود به بازارهای جدید است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی ضیغمی با اشاره به موانع رشد صادرات به علت چالش درون‍گرایی صنایع تولیدی در برنامه سومین همایش فصلی شورای انجمن‌های علمی، راهبردهای توسعه صنعتی، اعلام کرد: دلایل درون‌‌‌‌‌‌گرایی صنایع تولیدی، ورود دشوار به بازارهای صادراتی به واسطه موانع و تحریم و وجود بازار تضمین‌‌‌‌‌‌شده داخلی عاملی بوده که سبب شده، صنایع رغبت چندانی برای صادرات نداشته‌‌‌‌‌‌ باشند. 

موانع و دیوار تعرفه‌‌‌‌‌‌ای که همواره در مسیر تجارت وجود داشته‌ و با توجه به موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ورود به این بازار با حذف موانع تعرفه‌‌‌‌‌‌ای، مقدمه‌‌‌‌‌‌ای برای ورود به بازارهای بزرگ‌‌‌‌‌‌تر و پیچیده‌‌‌‌‌‌تر و پیوستن به WTO بوده و این توافق‌نامه عاملی در جهت افزایش رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی و صنعتی داخلی و مشوقی برای ورود به بازارهای صادراتی برای بنگاه‌ها است.

از آنجا‌که صادرات به برخی کشورهای همسایه در سطح کیفی پایین برای تولیدات داخلی فراهم است این موضوع رقابت‌های شکننده و کاذب در این بازارها ایجاد‌ کرده و سبب شده کمتر برند خوش‌‌‌‌‌‌سابقه و با دوامی در این بازارها و کشورهای هدف شکل گیرد. این در حالی است که کشورهایی همچون ترکیه در راستای ماندگاری و برندسازی در کشورهای هدف اقدامات متعددی را از سال‌ها قبل آغاز کردند.

بیش از ۷۵ تا ۷۰ درصد صادرات را محصولات کامودیتی و کالاهای خام و نیمه‌‌‌‌‌‌خام تشکیل می‌دهند و سهم کالاهای با ارزش‌افزوده بسیار به‌رغم روند روبه‌رشدی که از سال‌های اخیر آغاز شده‌ همچنان اندک است. تقریبا ۸۰‌ درصد صادرات عملا به ۵ کشور چین، عراق، ترکیه، امارات و هند صورت گرفته و ۸۰‌درصد صادرات ایران به این کشورها و در ۵گروه کالایی است.

مقاصد و کالاهای صادراتی اندک از جمله دلایلی است که سبب شده پیچیدگی اقتصادی کاهش یابد. رویکردها و اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه به لزوم افزایش تاب‌‌‌‌‌‌آوری اقتصاد برای مقابله با تحریم بوده و افزایش گروه‌های کالایی و مقاصد صادراتی، ورود صنایع دانش‌‌‌‌‌‌‎بنیان و خلاق و درگیر‌کردن حوزه خدمات  از جمله اقدامات در این زمینه است .

تقویت تولید رقابت‌پذیر و صادراتی در این مسیر استفاده از ظرفیت ایجادشده با انعقاد موافقت‌نامه‌‌‌‌‌‌ها و تقویت بنگاه‌هایی که محصولات کیفی با ارزش‌افزوده بالاتر تولید می‌کنند و همچنین برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی برای ورود برخی برندها به بازارهای مدنظر با موافقت‌نامه‌‌‌‌‌‌های دولتی که در حال انجام است در دستور کار قرار دارد.

همچنین لزوم تقویت صادرات خدمات فنی‌مهندسی به دلیل انرژی بسیار موجود و ماندگاری و تاثیرگذاری این بخش در کشورهای هدف و رشد این حوزه بیشتر از بخش‌های دیگر وابسته به حمایت‌های دولت‌ها بوده و تقویت صادرات به کشورهای همسایه و هم‌‌‌‌‌‌سو به‌صورت باثبات‌‌‌‌‌‌تر و مدون‌‌‌‌‌‌تر، تقویت ظرفیت‌های استان‌های مرزی و استفاده از انرژی بازارچه‌‌‌‌‌‌های مرزی براساس قوانین تجارت، دارای اولویت است. ایجاد خوشه‌‌‌‌‌‌ها، کنسرسیوم‌‌‌‌‌‌های صادراتی، شرکت‎‌‌‌‌‌‌های مدیریت صادرات (EMC) و مراکز تجاری بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های مدیریت صادرات برای تجارت با کشورهای دورتر و بازارهای بزرگ‌‌‌‌‌‌تر نیز حائز اهمیت است.

چابک‌‌‌‌‌‌سازی فرآیند صادراتی، ارتقای نظام پشتیبانی صادرات، مدیریت بهینه واردات و صادرات، تخصیص ارز به کالاها و زیرساخت‌های اولویت‌‌‌‌‌‌دار، افزایش توانمندی بخش خصوصی، برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی در جهت افزایش ماندگاری کالاهای صادراتی در بازارهای هدف، اصلاح‌‌‌‌‌‌های سیاست‌های ارزی و تجاری از دیگر اقدامات برای بهبود صادرات است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ