شرکت ذوب آهن به عنوان مادر صنعت فولاد، بومی سازی در پنج محور را در اولویت اصلی قرار داد که دستاوردها برای کل صنعت چشمگیر است.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بر اساس آمار وزارت صنعت و بررسی ۱۲ شرکت بزرگ معدنی فلزی مانند ذوبآهن، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، ملی مس، گل گهر، صنایع آلومینیوم و… از ۵۲۴ میلیون دلار صرفه جویی در بخش بومی سازی، ۲۷ درصد به ذوبآهن اختصاص یافته است.
بر اساس این گزارش، سیاستهای بومی سازی این شرکت در پنج محور تولید محصولات جدید، بومی سازی قطعات، بومی سازی در بخش پروژهها، کمک به شرکت های مهندسی و ساخت داخل و تدوین دانش فنی بود.
تولید محصولات جدید: به دلیل تحریمها ایران در زمینه زیرساختها با چالشهایی مواجه شد. در این راستا ذوبآهن با تولید انواع ریلهای مترو، راه آهن، زبانه سوزن و تیرآهن H، پروفیلهای خاص معدن، انواع پروفیلها، کلافهای صنعتی برای تولید ابزارها و الکترود، نقش مؤثری در تامین نیازها ایفا و سال ۹۹ لوح زرین نوآوری محصول را برای تولید ریل زبانه سوزن به عنوان برترین محصول فولادی ساخت داخل از دانشگاه شریف دریافت کرد.
بومی سازی در بخش پروژهها: این دیدگاه سنتی که پروژه از ابتدا تا انتها از خارج خریداری شود دیگر در ذوبآهن جایگاهی ندارد و اکنون حداکثر ساخت تجهیزات پروژهها در داخل انجام میگیرد. به عنوان نمونه، ریختهگری بیلت و شمش ۱.۲ میلیون تنی با آخرین فناوری روز دنیا تاسیس شد و از ۱۷۰۰ تن تجهیزات ریخته گری، ۱۳۰۰ تن در ذوبآهن و چهار شرکت در شهر اصفهان ساخته و فقط ۴۰۰ تن تجهیزات از خارج وارد شد. یعنی بیش از ۷۵ درصد از تجهیزات پروژه در داخل ساخته شد.
بومی سازی قطعات: ذوب آهن حجم بالایی از قطعات مورد نیاز و صنعت فولاد را بومی سازی کرده است. یکی از جدیدترین قطعات بومی سازی دریچه کشویی پاتیل فولاد بود که سالانه در ذوبآهن ۵۰۰ هزار یورو هزینه برای تامین این دریچهها اختصاص مییافت. هر دریچه کشویی با یک سوم هزینه خرید از خارج در داخل ساخته میشود و تا کنون هر یک از این دریچهها برای بیش از ۱۳۵۰ ذوب نیز در عمل آزمایش شدند. قبلاً این دریچههای کشویی از کشورهای چین، اتریش و سوئیس وارد میشدند که به علت تحریمها این مسیر مسدود شد و با بومیسازی آنها در ذوبآهن به یک سوم هزینه، دیگر نیازی به واردات آنها نیست.
در سالهای اخیر ذوبآهن با تاسیس شرکتهای مهندسی و ساخت گام بزرگی در مسیر بومیسازی برداشته و اکنون این شرکتها منشا خدمات بسیار ارزندهای نه تنها به ذوبآهن بلکه به کل صنعت هستند. ذوبآهن همواره از این مسیر خدمات بسیاری را ارائه کرده و حلقه های وابستگی به خارج را کاهش داده است.
ساخت تجهیزاتی چون برج گردان ریختهگری که در یکی از شرکتهای اصفهانی تحقق یافت و یا طراحی و ساخت دریچه کشویی و ساخت گیریبکسهای خاص و ساخت چرخ محور قطار از نمونههای موفق در بومیسازی تجهیزات و قطعات است. زمانی ۲۰۰ کیلومتر توسعه راهآهن در سال سخت بود اما اکنون راه آهن با اتکا به توان تولید ریل ذوبآهن برنامه ریزی توسعه خطوط ریلی را به میزان ۱۰۰۰ کیلومتر در سال در دست اقدام دارد و ذوبآهن نیز قادر است برای بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر توسعه خطوط ریلی در سال تولید ریل داشته باشد.
کمک به شرکت های مهندسی و ساخت داخل: ذوبآهن با قبول ریسک معقول و در اختیار قرار دادن دانش فنی موجود در شرکت تحت همکاری با شرکتهای داخلی، بسیاری از این مجموعههای داخلی را در زمینههای بومی سازی و ساخت تجهیزاتی که از خارج وارد میشدند یاری کرده تا توانمندی لازم را در این زمینه کسب کنند. در این خصوص میتوان به پروژه ساخت کورههای پاتیلی بخش فولادسازی اشاره کرد که ساخت ترانسهای آن در شرکت داخلی یا برخی قفسههای پیچیده نورد پیگیری می شود.
تدوین دانش فنی: یکی از اهداف اصلی ذوب آهن در بومیسازی، توسعه و تدوین دانش فنی ایجاد شده است تا در صورتی که امکان واردات قطعات و تجهیزات در آینده تسهیل شد، توان رقابتی برای شرکتهای داخلی وجود داشته باشد.
تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir
انتهای پیام