کد خبر: ۲۱۹۲۰۵
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳

شرایط پذیرش سهام ۴ نوع شرکت در دو تابلو دانش‌‌بنیان و رشد بازار نوآفرین

شرایط پذیرش سهام ۴ نوع شرکت در دو تابلو دانش‌‌بنیان و رشد بازار نوآفرین

تفاوت پذیرش سهام شرکت های دانش بنیان، فناور، خلاق و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال در دو تابلو دانش‌‌بنیان و رشد بازار نوآفرین توسط مدیر تامین مالی کارگزاری بانک آینده اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فاطمه کوثری  درباره راه اندازی اخیر بازار نوآفرین در فرابورس با تمرکز بر پذیرش شرکت‌های دانش‌‌بنیان و استارت‌آپی، اعلام کرد: این بازار جدید، مختص شرکت‌های کوچک نبوده بلکه برای شرکت‌های دارای ریسک بالاتر یا فعال در صنعت جدید است.

هیات پذیرش بازار نوآفرین مستقل از هیات پذیرش بازار اول و دوم فرابورس و دارای ۵ عضو شامل مدیرعامل فرابورس و چهار شخص حقیقی با تخصص در حوزه محصولات و خدمات شرکت های دانش‌‌بنیان، تخصص مالی یا حسابداری، حقوق ، کسب و کار است.

شرکت دانش‌‌بنیان یعنی شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی که برای توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی‌‌ و اقتصادی (اختراع و نوآوری) و تجاری‌‌ سازی نتایج تحقیق و توسعه (طراحی، تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به‌ویژه در تولید نرم‌‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.

شرکت فناور هم یعنی واحدهای پژوهشی و فناوری و مهندسی مستقر در پارک‌‌های علم و فناوری که در جهت انجام ماموریت‌‌های خاصی از مزایای قانونی مناطق آزاد در خصوص روابط کار، معافیت‌‌های مالیاتی و عوارض سرمایه‌گذاری خارجی و مبادلات مالی بین‌المللی برخوردار هستند

برای شرکت خلاق هم تعریف شده که اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که در حوزه فرهنگی، علوم انسانی و اجتماعی فعالیت دارند و نسبت به ارائه محصولات (کالا و خدمات) نوآورانه، فناورانه یا بهره‌برداری از الگوهای جدید کسب و کار اقدام می‌کنند. تشخیص مصادیق واحدهای واجد شرایط فوق برعهده معاونت علمی ‌‌و فناوری رئیس جمهور است.

شرکت فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال نیز شرکتی که با ایجاد زیرساخت‌‌های ارتباطی مبتنی بر فناوری‌‌های دیجیتال در بستر اینترنت به ارائه خدمات می‌‌پردازد و به تشخیص فرابورس دارای حداقل دو شرط از این سه شروط است. متقاضیان دارای مجوز کسب و کار داده محور بر بستر اینترنت، متقاضیان دارای بیش از ۳۰‌درصد از ارزش روز دارایی‌‌های از نوع نامشهود و متقاضیان دارای کسب و کار برپایه.

تفاوت پذیرش سهام شرکت در دو تابلو

سهام شرکت‌ها هم در دو تابلوی دانش‌‌بنیان و رشد بازار نوآفرین قابل پذیرش است.  تابلوی دانش‌‌بنیان شامل شرکت‌های دانش‌‌بنیان، خلاق، فناور و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال هستند. شرایط حائز اهمیت پذیرش شرکت‌ها در این تابلو هم شامل ثبت شرکت‌ها نزد سازمان بورس، سهم با نام و عدم‌ محدودیت قانونی موثر برای نقل و انتقال است.

شرایط اختصاصی پذیرش شرکت‌ها در تابلوی دانش‌‌بنیان نیز شامل حداقل سرمایه ۱۰ میلیارد تومانی، دارای مجوز دانش‌‌بنیان و صورت‌های مالی قانونی و طبق نظر سازمان بورس ، حداقل ۱۰ درصد سهام شناور یا حداقل ۲۰ میلیارد تومان ارزش بازار سهام شناور آزاد، عدم‌ سابقه کیفری اعضای هیات ‌‌مدیره و مدیرعامل، افشای دعاوی له یا علیه متقاضی پذیرش و تعهدات و بدهی‌‌های احتمالی و معوق دارای اثر بااهمیت بر عملکرد و وضعیت مالی آن است.

تابلوی رشد هم شامل شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس، دارای سهم با نام، عدم‌ محدودیت قانونی موثر برای نقل و انتقال، ارزش اسمی ۱۰۰تومانی ‌‌هر سهم است.

شرایط اختصاصی پذیرش شرکت‌ها در این تابلو شامل جمع حقوق صاحبان سهام حداقل ۱۰ و حداکثر ۵۰۰ میلیارد تومانی، طرح توجیهی تایید شده توسط هیات‌ مدیره مبنی بر وجود چشم‌‌انداز روشن از سودآوری فعالیت‌‌ها، حداقل ۱۰ درصد سهام شناور یا حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش بازار سهام شناور آزاد، دارای صورت‌های مالی قانونی و طبق نظر سازمان بورس، عدم‌ سابقه کیفری اعضای هیات ‌‌مدیره و مدیرعامل، افشای دعاوی له یا علیه متقاضی پذیرش و تعهدات و بدهی‌‌های احتمالی و معوقِ دارای اثر بااهمیت بر عملکرد و وضعیت مالی آن و شرکت سهامی‌‌ عام است.

نکته قابل‌توجه پذیرش شرکت‌ها در تابلوی دانش‌بنیان بازار نوآفرین، میزان عرضه اولیه سهام است که به تشخیص هیات پذیرش، قابل تغییر بوده و متقاضی پذیرش موظف است جهت پذیرش و درج در فهرست نرخ‌های فرابورس نسبت به انعقاد قرارداد با مشاور پذیرش از بین ۱۰ مشاور پذیرش اول، اقدام کند. تغییر مشاور پذیرش فقط با درخواست متقاضی پذیرش و قبول فرابورس امکان‌‌پذیر بوده و در غیر ‌این صورت شرکت نمی‌تواند درخواست پذیرش را حداقل برای یک سال به فرابورس ارائه کند.

همچنین متقاضی پذیرش موظف است علاوه بر معرفی مدیران و کارکنان کلیدی شرکت، مستندات اتخاذ ساز  و کارهای لازم جهت نگهداشت آنان و جلوگیری از ایجاد اختلال در تداوم فعالیت شرکت با فرض خروج یا سوءاستفاده آنها از شرکت را به هیات پذیرش بازار نوآفرین، تسلیم و در امیدنامه افشا کند. 

شرکت‌های واجد شرایط پذیرش در بازار اول و دوم در صورتی اثبات فعالیت در حوزه نوین به پیشنهاد هیات پذیرش فرابورس و موافقت هیات پذیرش بازار نوآفرین می‌توانند در بازار نوآفرین پذیرش شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ