کد خبر: ۲۱۹۲۹۵
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶

انتقاد از کمبود خوراک‌ِ مایع ۵ شرکت پتروشیمی‌ و چند تصمیم اشتباه
رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفتی مطرح کرد:

انتقاد از کمبود خوراک‌ِ مایع ۵ شرکت پتروشیمی‌ و چند تصمیم اشتباه

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفتی با انتقاد از کمبود خوراک مایع ۵ پتروشیمی، گفت: تصمیمات اشتباه از جمله عوارض‌ها، تعهد ارزی و ... جذابیت این صنعت را می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد معروفخانی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در ایران شرایط چندان مناسبی ندارد به ایلنا، گفت: دولت و مجلس فشارهای ناشی از مشکلات اقتصادی و کمبود بودجه را روی پتروشیمی‌ها جبران می‌کنند. چون سهم پتروشیمی ها از کیک اقتصادی عمده است اما با وجود اهمیت هر روز مشکل عدیده‌ای در این صنعت مشاهده می شود.

در سنوات اخیر قیمت خوراک گاز، یوتیلیتی‌ و عوارض همواره افزایش یافته است. در بودجه سال آینده هم ۹ درصد ارزش افزوده که باید عودت داده می‌شد به ۱۰ درصد رسانده و حتی به عنوان قیمت تمام شده تعیین کردند به این معنا که ۱۰ درصد هزینه به سبد صنعت پتروشیمی اضافه شده و روز به روز توجیه اقتصادی را از دست می‌دهد.

با توجه به عدم تنظیم‌گری صحیح وزارت نفت، بسیاری از پتروشیمی ها خوراک‌مایع مصرف می کنند اما نمی‌توانند از خوراک بطور کامل بهره‌مند شوند. اکنون پتروشیمی شازند، ایلام، امیرکبیر، بوعلی و نوری که با سرمایه‌گذاری، ظرفیت‌های مطلوبی در آنها ایجاد شده، کمبود خوراک دارند.

برنامه‌های دولت منجر به از دست رفتن بازارهای محصولات پتروشیمی شده است. از سوی دیگر هزینه‌های تحمیلی به این صنعت بر روی قیمت تمام‌ شده، مزیت رقابتی و قیمت کالا اثر گذاشته و باعث می‌شود به مرور بازارها از دست برود و نتیجه محصول عربستانی با قیمت پایین‌تر جایگزین شود.

تصمیمات اشتباه دولت از جمله عوارض‌ها، تهدید و تنبیه شرکت ها بجای وضع مشوق‌های صادراتی، عدم پایداری قیمت خوراک و یوتیلیتی طی ۳ یا ۶ ماه یک بار با حکم دادگاه، دیوان و یا هر مرجع دیگر، مسئله تعهد ارزی و ... جذابیت را از این صنعت می‌گیرد. در این شرایط چه امیدی باید برای توسعه این صنعت داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ