کد خبر: ۲۲۰۴۷۹
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲

برنامه جدید سازمان بورس برای مبارزه با پولشویی و تکلیف همه شرکت ها

برنامه جدید سازمان بورس برای مبارزه با پولشویی و تکلیف همه شرکت ها

سازمان بورس در تدارک آیین‌نامه جدیدی در زمینه مبارزه با پولشویی و و تکلیف همه شرکت ها و طبقه بندی مشتریان و... برآمده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نشست بررسی ریسک‌های پولشویی در بازار سرمایه در سه محور اصلی شامل تدوین آیین‌نامه جدید مبارزه با پولشویی در سازمان بورس، منطبق بودن آیین‌نامه بر مقررات بین‌المللی و ضرورت ایجاد سامانه جامع برای نهادهای مالی با حضور ابوالقاسم فرجی‌نیا رئیس مرکز مبارزه با پولشویی سازمان، روح‌ اله نجفی رئیس هیات مدیره آسان سرمایه گستر ایرانیان ( آی بی شاپ) و حسین خزلی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده به همت تامین سرمایه تمدن برگزار شد.

بر اساس این گزارش، فرجی‌نیا، گفت: آیین‌نامه جدیدی در زمینه مبارزه با پولشویی تدوین و نهایی شده و در شورای مبارزه با پول‌شویی بطور جدی و مستمر پیگیری‌ می شود. نهادهای مالی باید هر چه سریع تر برای ایجاد واحد مبارزه با پولشویی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: این تکلیف از سمت سازمان بورس پیگیری‌ می‌شود. اجرای مقررات مبارزه با پولشویی در فرایند رتبه‌بندی نهادهای مالی در مبارزه با پولشویی بسیار با اهمیت است و در گام بعدی این نهاد ها رتبه بندی می شوند و در صورتی که نهادهای مالی امتیاز و رتبه‌ کمتری بدست آوردند، محدودیت‌هایی بر آنان اعمال خواهد شد.

فرجی‌نیا ادامه داد: طبقه بندی مشتریان بر اساس عملکرد و سطح فعالیت به آنها خدمت‌رسانی خواهد شد. همه این الگوها نیاز به یک سامانه الکترونیکی است. چرا که ارزیابی آمارها و معاملات به صورت دستی امکان پذیر نیست به همین دلیل سامانه مورد نظر راه‌اندازی خواهد شد. نهادهای مالی باید در پی تنظیم سامانه‌ها باشند. سازمان هم در حال طراحی سامانه‌هایی در سطح جامع و مخصوص به این نهاد است.

مقررات آیین‌نامه مبارزه با پولشویی بر اساس مقررات بین‌المللی است

روح‌ اله نجفی رئیس هیات مدیره آی بی شاپ هم به 10 تکلیف مهم در حوزه مبارزه با پولشویی با استاندارد بین المللی اشاره کرد و گفت: استقرار واحد مبارزه با پولشویی، معرفی نماینده به مرکز اطلاعات مالی و تعامل با مرکز اطلاعات مالی، تدوین برنامه داخلی 3 ساله توسط نهادهای مالی با رویکرد مبتنی بر ریسک، طبقه بندی ریسک تعامل کاری، تدوین رویه ها و فرایندهای مکتوب منطبق با استانداردهای مبارزه با پولشویی،  شناسایی مقتضی شامل شناسایی ساده، معمول و مضاعف مشتریان با رویکرد ریسک محور، نظارت بر عملیات و معاملات مشتریان و گزارش دهی موارد مشکوک به پولشویی،  آموزش مستمر کارکنان، آزمایش استقلال، نگهداری سوابق اسناد و مدارک مربوط به اطلاعات شناسایی، معاملات، سوابق مالی و مکاتبات مطابق مقررات و استفاده از فناوری یا نرم افزار در حوزه مبارزه با پولشویی از جمله استانداردهای بین المللی در این حوزه است.

وی افزود: ریسک های پولشویی در حوزه نهادهای مالی شامل نظارت بر فرایند پذیرش شرکت ها در بورس و بررسی سوابق آنها و فرایند  ارزش گذاری شرکت ها است. دستکاری در قیمت، معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی و تقلب از جمله ریسک های بالقوه در بازار است. افزایش ناگهانی حجم معاملات و یا صدور واحدها در صندوق ها که متناسب با فعالیت مشتریان نیست از دیگر ریسک های مرتبط با حوزه نهاد های مالی هستند.

نجفی ادامه داد: مقررات موجود در آیین‌نامه مبارزه با پولشویی بر اساس مقررات بین‌المللی است و طراحی شخصی نیست. این الزامات اجرایی شامل اعمال محدودیت بر نهادهای مالی‌ است که قوانین مبارزه با پولشویی را رعایت نمی‌کنند. دو نوع ریسک در بازار سرمایه کمتر است. نخست اینکه بورس ایران به دلیل عدم ارتباط بین المللی از ریسک های بین المللی مصون است و کارگزاری‌ها به دلیل عدم دریافت وجه نقد، ریسک پولشویی کمتری دارند.

ایجاد سامانه‌ای جامع بین نهادهای مالی، بانک‌ها و مرکز اطلاعات مالی

حسین خزلی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده نیز در این نشست، گفت: از مهم‌ترین مواردی که باید سازمان بورس به آن بپردازد راه اندازی سامانه‌ای جامع بین نهادهای مالی بازار سرمایه، بانک‌ها و مرکز اطلاعات مالی برای موارد مبارزه با پولشویی است. سامانه‌ای برای تبادلی آنلاین و یا غیرآنلاین بین سازمان بورس و کارگزاری‌ها و سپرده‌گذاری مرکزی وجود ندارد. تنها سامانه سکنا است که صرفا هشدارهای سیستمی در این خصوص اعلام می‌کند.

وی افزود: با وجود حجم بالای اطلاعات و کسرت مشتریان کارگزاری ها امکان کنترل دستی وجود ندارد و نیاز به یک سامانه و سیستم جامع با دسترسی های لازم است تا بتوان به نحو مطلوب ریسک های مربوط به پولشویی را شناسایی کرد و به موقع اقدام لازم را انجام داد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ