کد خبر: ۲۲۰۵۵۹
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۵

فاصله یک هفته ای ابلاغیه تا افشای نرخ خوراک گاز صنایع
تحلیلگر بازار سرمایه بررسی کرد:

فاصله یک هفته ای ابلاغیه تا افشای نرخ خوراک گاز صنایع

تحلیلگر بازار سرمایه با مقایسه زمان یک هفته ای ابلاغیه تا افشای نرخ خوراک گاز صنایع، گفت: تصمیم جدید مخفی مانده و زمان افشا در اختیار سرمایه‌گذاران پیش‌‌ و پس‌‌ مطلع قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سمیرا اسدیان ریسک سیستماتیک ناشی از قیمت‌گذاری دستوری دولت را در رفتار سرمایه‌گذاران اثر گذار دانست و به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: علاوه بر این سهامداران به دو دسته پیش‌‌ و پس‌‌مطلع از ابلاغیه‌‌ها تقسیم می‌‌شوند.

ابلاغیه وزارت نفت مربوط به قیمت‌گذاری نرخ خوراک و محصولات پالایشی‌‌ها ۳۰ دی‌‌ ماه روانه کدال شد در حالی که در اولین سطر آن ۲۳ دی ماه نوشته شده بود. ابلاغیه‌‌ای که در آن دو تغییر در  مبنای قیمت‌گذاری از قیمت بنزین اکتان ۹۵ سنگاپور به قیمت بنزین اکتان ۹۵ خلیج فارس و کاهش بیشتر قیمت بنزین با توجه به میزان اکتان آن نسبت به ابلاغیه پیشین مشاده شد.

نرخ خوراک دریافتی پالایشی‌‌ها هیچ تغییری نسبت به ابلاغیه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ نداشت و همچنان میانگین قیمتی نفت خام عمان، دبی و برنت گزارش‌‌ شده در نشریه پلتس با تخفیف ۵ دلاری برای دریافت‌‌کنندگان نفت خام سبک (تمامی پالایشی‌‌های بورسی غیر از "شبندر") و تخفیف ۶ دلاری برای دریافت‌‌ کنندگان نفت خام سنگین ("شبندر") است.

انتظار بر این بود ناظر بازار تمامی نمادها را متوقف کرده و از آنان بخواهد ضمن ارائه صورت‌های مالی ۹ ماهه با مفروضات جدید، ترکیب تمامی تولیدات بر اساس انواع و مشخصات کیفی افشا شود اما این مورد هم محقق نشد. نکته مهم دیگر تاریخ اعتبار این ابلاغیه است که از ابتدای ۱۴۰۲ تا پایان سال ۱۴۰۴ معتبر است.

اگر قرار بر اجرا از ابتدای سال بوده چرا دو ماه پایانی سال ابلاغ شده و حال که ابلاغ شد چرا از تاریخ ابلاغ اجرایی نمی‌شود و عطف بماسبق می‌شود. بهتر است از انصاف دور نبوده و با ابلاغیه ۶ تیر ماه نرخ خوراک گاز صنایع که جلسه هیات وزیران ۱۷ اردیبهشت بوده و با ریزش شاخص همزمان بود، مقایسه ای شود.

این‌‌بار فاصله بین دو تاریخ نشان‌دهنده این است ابلاغیه مخفی مانده و زمان افشا در اختیار هر دو سرمایه‌گذار نامبرده قرار گرفته است. هرچند روند بورس نیز از زمان ریزش تاریخی در ۱۷ اردیبهشت جالب نبود که نیازمند پیش‌‌ اطلاع‌‌ رسانی به سرمایه‌گذاران پیش‌‌مطلع باشد اما انتظار می‌رود رویه انتشار و شفاف‌‌سازی به موقع و مناسب از جانب ناشرین و قانون‌گذاران رعایت شود تا دامنه بی‌‌اعتمادی ایجاد شده هر روز کاهش یابد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ