کد خبر: ۲۲۰۵۷۶
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۵

انتقاد روحانی از شورای نگهبان به دلیل رد صلاحیت در انتخابات مجلس خبرگان

انتقاد روحانی از شورای نگهبان به دلیل رد صلاحیت در انتخابات مجلس خبرگان

رئیس دولت قبل پس از رد صلاحیت در انتخابات مجلس خبرگان با انتقاد از شورای نگهبان، زیر سوال بردن صلاحیت کسی که بیشترین سابقه نمایندگی مردم را داشته را بی دلیل خواند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن روحانی در پی اعلام نظر منفی شورای نگهبان درباره نامزدی وی در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان، طی بیانیه ای اعلام کرد: آنان که با انگیزه‌های سیاسی دست به رد صلاحیت اینجانب زده و هزاران نفر از داوطلبان مجلس را نیز به دلایل عمدتاً سیاسی رد صلاحیت کرده و حق مشارکت مردم را از آنان سلب کردند، نه مالک انقلاب و کشور هستند و نه صلاحیت تعیین مصالح و سلب صلاحیت از خدمتگزاران صدیق و دلسوز را دارند.

دیگر تردیدی نمی‌ماند که اقلیت حاکم، رسماً کاهش حضور مردم در انتخابات را می‌خواهند. آن‌ها می‌خواهند انتخابات و صندوق را از تعیین‌کنندگی در سرنوشت مردم بیاندازند تا بتوانند با تصمیمات محفلی، سرنوشت مردم را تعیین کنند. به این سبب هم اکنون نیز، بیش از پیش باید بر اهمیت رأی مردم و تعیین‌کنندگی صندوق رأی پای فشرد و به نقشه حذف صندوق و حذف جمهوریت از نظام اعتراض کرد. راه اعتراض هم جز صندوق نیست.

با آغاز مرحله ثبت‌نام برای برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه بر کلیه شئون سیاسی، اقتصادی و اجتماعی سایه افکنده و اکثریت ملت ایران با مشکلات معیشتی و کاهش امید نسبت به آینده دست‌ و‌ پنجه نرم می‌کنند، علیرغم فضای سرد مشارکت عمومی در انتخابات پیش‌رو، اینجانب با اعتقاد عمیق به نقش انتخابات آزاد، رقابتی و متکی به آراء مردم در ایجاد تحول در جامعه و با توجه به اهمیت مجلس خبرگان در تعیین سرنوشت و تأکید مکرر رهبری بر برگزاری انتخابات سالم، رقابتی و همراه با سلامت و مشارکت عمومی پس از مشورت با بزرگان و اهل نظر برای نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده تا در این شرایط حساس تاریخی به وظیفه دینی و ملی عمل شود.

انبوه مشکلات داخلی و شرایط بحرانی منطقه و تهدیدات خارجی، نگرانی از آینده ایران و دغدغه دین‌گریزی در جامعه ناشی از سیاست‌ها و رویکردهای تنش‌زا و فاجعه‌بار کنونی از جمله دلایل برای ادامه راهی بود که سالیان دراز در مسئولیت‌های سخت و دشوار پیموده شد.

اینک حجت تمام شده و شاهدی روشن و غیرقابل انکار بر رویکرد حذف‌گرایانه و ضد قانون اساسی جریان اقلیت تمامیت‌خواه حاکم، پیش چشم ملت ایران آشکار گشت. شورای نگهبان قانون اساسی به جای آن که با مصوبه اخیر خلاف قانون اساسی مجلس که حق انتخاب مردم در انتخابات را محدود می‌کرد، مخالفت کند با تأیید آن مصوبه و صحه گذاشتن بر اقدامات غیرقانونی هیأت‌های اجرایی و نظارت، عملاً جریان مأیوس‌سازی مردم از انتخابات را تقویت کرد و نه فقط در گفته صریح سخنگوی این شورا در عمل هم نسبت به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، بی‌مسئولیتی نشان داد. این واقعیت در تضاد روشن با خواست رهبری است که زمینه‌سازی برای مشارکت حداکثری در انتخابات را وظیفه همه نهادها برشمردند.

با این شواهد روشن، دیگر تردیدی نمی‌ماند که اقلیت حاکم، رسماً و علناً کاهش حضور مردم در انتخابات را می‌خواهند. آن‌ها می‌خواهند انتخابات و صندوق را از تعیین‌کنندگی در سرنوشت مردم بیاندازند تا بتوان با تصمیمات محفلی، سرنوشت مردم را تعیین کنند. به این سبب هم اکنون نیز، بیش از پیش باید بر اهمیت رأی مردم و تعیین‌کنندگی صندوق رأی پای فشرد و به نقشه حذف صندوق و حذف جمهوریت از نظام اعتراض کرد. راه اعتراض هم جز صندوق نیست. باید راهی یافت که رأی اعتراضی صدای رسای مردم ایران شود.

التبه باز هم باید در انتخابات شرکت و باید با رأی، اعتراض کرد. رأی ندادن، عمل به خواست دشمن بوده که می‌خواهند تدریج مردم را از حق مسلم انتخاب محروم کنند. لذا وظیفه نمایندگان مقبول سیاسی مردم است که شیوه رأی اعتراضی را به آنان نشان دهند.

از آقایان باید پرسید آیا در این تصمیم، شما بی‌طرفی سیاسی را رعایت کردید؟ شما اگر نیت سیاسی جانبدارانه نداشتید به کدام دلیل قانونی، صلاحیت کسی که بیشترین سابقه نمایندگی مردم در نظام را داشته و تا امروز، پنج دوره نماینده مردم در مجلس، سه دوره نماینده مجلس خبرگان، دو دوره رئیس‌جمهور منتخب مردم و عضو و رئیس اصلی‌ترین شوراهای تصمیم‌گیری نظام بوده را زیر سؤال بردید؟ اگر نیت جانبدارانه سیاسی ندارید و از ترس رأی‌آوری وی دست به کار حذف پیشاپیش نشدید، چرا این دلایل را با مردم در میان نمی‌گذارید؟ و اگر نیت سیاسی جانبدارانه داشتید، آیا این عملکرد، صلاحیت شما در نظارت منصفانه بر انتخابات را از شما سلب نمی‌کند؟

باید پرسید آیا این رویکرد، به نفع نظام و کشوری است که پس از عنایت الهی، جز مردم قدرت دیگری به عنوان حامی و یاور ندارد و در مقابله با تهدیدات گوناگون، تنها انسجام و مشارکت مردم است که امنیت و پیشرفت را تضمین می‌کند؟ آیا شما مصلحت نظام را بهتر از مردم و رهبری تشخیص می‌دهید که مشارکت و رقابت را برای یک انتخابات حداکثری لازم می‌دانند؟

باید پرسید آیا این رویه حذف و طرد خادمان مردم و افراد شاخصی که مورد اعتماد مردم هستند، اعتماد مردم به نظام را افزایش داده یا به اعتماد عمومی ضربه می‌زند؟ آیا سرمایه اجتماعی و نظام با این محدودیت‌ها و رد صلاحیت‌ها افزایش می‌یابد و جوانان را به آینده و نقش‌آفرینی در سرنوشت، امیدوارتر می‌کند یا آنان را از اصلاح امور مأیوس می‌کند؟

بدیهی است اینگونه اقدامات خودسرانه که با استناد به نظارت استصوابی و تفسیر ناصحیح و سلیقه‌ای از قانون اساسی صورت می‌گیرد، نه تنها اراده را در ادامه راه دفاع از حقوق ملت و ایران عزیز و نظام جمهوری اسلامی سست نخواهد کرد بلکه با افتخار اعلام می شود همچنانکه در دوران سخت دفاع مقدس و بحران‌های مختلف داخلی و خارجی که دامنگیر بوده همواره در راه اعتلاء و سربلندی و ملت ایران به طور خستگی‌ناپذیر تلاش شده به پیمان با ملت وفادار بوده و تا پایان عمر همچنان به عنوان خادم ملت در کنار مردم صبور و شریف بود و عمیقاً اعتقاد دارم که تنها راه رهایی کشور از تنگناهای کنونی و تحقق آرمان‌های انقلاب در دستیابی به توسعه و تحکیم ارزش‌های اخلاقی، تکیه بر آراء مردم، حفظ وحدت ملی، تعامل سازنده با جهان و همسایگان و تغییر رویکرد حکمرانی در جهت تأمین منافع ملی کشور است.

قرار بود در این نظام، خود این مردم، سرنوشت را تعیین کرده نه آن که اقلیتی چند نفره انتخاب آنان را به آنان دیکته کنند. این اسلامی نبود که به مردم معرفی شده بود و این آن امانتی نیست که مردم به پای آن جان و جوانی دادند.

خدایا تو بارها در لحظه‌های خطر تأییداتت را به این مردم ارزانی داشته‌ای و اکنون نیز دادرس این مردم نجیب و صبور و قهرمان باش. خدایا این ملت را از آسیب انحصارطلبان و حاسدان و متملقان و تفرقه‌افکنان مصون بدار. خدایا صلح و عدل و آزادی و آبادی را به کشور ارزانی دار. پروردگارا ایران را از دشمن و خشکسالی و دروغ در امان نگهدار.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ