کد خبر: ۲۲۰۷۲۴
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱

دلایل تداوم ریزش شاخص و  روند کم رمق هفته + رشد مشروط بورس با تثبیت دلار
سه تحلیلگر بازار سرمایه اعلام کردند:

دلایل تداوم ریزش شاخص و روند کم رمق هفته + رشد مشروط بورس با تثبیت دلار

سه تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام دلایل روند کم رمق این هفته و تداوم ریزش سه ساله شاخص، پیش بینی کردند بورس با تثبیت دلار در بازار آزاد در نرخ‌های فعلی، محکوم به رشد خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام دلایل روند کم رمق این هفته بورس و تداوم ریزش سه ساله شاخص در گفت و گو با دنیای اقتصاد، پیش بینی کردند بورس با تثبیت دلار در بازار آزاد در همین نرخ‌ها، محکوم به رشد خواهد بود.

مهدی ساسانی: انتظار می‌رفت با قرارگیری گزارش‌های فصلی و 9 ماهه بر روی سامانه کدال، بازار سرمایه و تابلوی معاملات جان تازه‌ای بگیرد اما ‌بار دیگر مصوبه دولت درخصوص سود پالایشگاه‌ها شوک جدیدی وارد کرد. از طرفی اتفاقات منطقه‌ای و برون‌مرزی باعث‌شد برخی سرمایه‌گذاران ریسک بورس را کمی بالاتر نسبت به بازارهای دیگر بدانند و در خریدها بیشتر احتیاط کنند.

این دو موضوع در کنار هم باعث شد هفته‌ای کم‌رمق شروع شود اما شرایط کمی بهتر شد. ارزش معاملات دوشنبه به 5.8‌ هزار میلیارد‌ تومان رسید ‌در حالی که یکشنبه و شنبه 5.2‌ و 4 هزار میلیارد‌ تومان بود. این نشان می‌دهد با فروکش‌کردن تنش‌های سیاسی و نظامی و بازگشت آرامش به تابلوی معاملات می‌توان انتظار داشت بورس بار دیگر شرایط بهتری را تجربه کند.

از طرف دیگر دلار در بازار آزاد با رشد همراه بود که می‌تواند بر روی رشد نرخ دلار توافقی و نیمایی در آینده اثرگذار باشد. از آنجا‌که شرکت‌های بورسی دلار حاصل از صادرات را اکثرا با نرخ دلار توافقی و نیمایی تسعیر می‌کنند، می‌تواند روی افزایش سودآوری آنها اثر مثبتی داشته‌ باشد و متعاقبا باعث بازگشت رونق به بازار سرمایه ‌شود. بنابراین انتظار می‌رود رفته‌رفته با فروکش‌کردن تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران، شرایط به‌تدریج بهبود یابد.

مریم محبی: بورس از 20 مرداد سال 99 تا امروز درگیر روند فرسایشی نزولی بود. در این مسیر بعضا ریزموج‌های اصلاحی به سمت بالا صورت گرفت اما دلیل ادامه‌دار بودن ریزش عدم‌ اعتماد سرمایه‌گذاران به وعده‌های مسئولان است که به دلیل خلف‌ وعده‌های متعدد رخ‌داده‌ است. سهامداران افق روشنی را در مقابل نمی‌بینند، شرایط اقتصادی را ناپایدار می‌دانند و به‌دنبال مسیری برای حفظ ارزش سرمایه‌ها هستند. به‌ همین‌دلیل کوچک‌ترین اتفاق منفی، اثر منفی روی شاخص داشته و اتفاقات مثبت نیز نمی‌تواند اثر مداومی داشته‌باشد.

تا رویکرد دولت و تصمیم‌گیری مدیران به سمت اصلاح بورس با دیدگاه بازار مولد اقتصادی نباشد اتفاق مثبت ادامه‌داری شاهد نخواهیم بود. بازار سرمایه تورم‌ زا و ضد ‌اقتصاد نیست و نمی‌تواند باعث ایجاد اخلال در سایر بازارها شود. تا این رویکرد از جانب دولت حس نشود انتظار ادامه‌دار بودن شرایط مطلوب را نمی‌توان داشت.

بورس از نظر ارزش دلاری به قیمت‌های قبل از سال ‌98 رسیده‌  و این به‌معنای آب‌شدن ارزش دارایی‌های افراد است. با اثر پذیری بازار سرمایه از تداوم تنش‌های سیاسی نظامی و اقتصادی در ایران، خاورمیانه و جهان و عدم‌ تغییر رویکرد مسئولان، حتی در هفته آینده نیز بازار کم‌عمق، کم‌ رمق و اثرپذیر از عوامل منفی و شرایط پرتنش خاورمیانه خواهد بود.

محمد خبری‌زاد: بازار سرمایه در نهایت به‌دنبال افزایش دلار، رشد خواهد کرد. بعد از ابلاغیه جدید دولت در رابطه با نحوه محاسبه نرخ خرید و فروش فرآورده‌های نفتی به پالایشگاه‌ها، شاخص دچار نزول شد و سرمایه‌گذاران بیش از پیش از سیاست گذار ترسیدند. به همین دلیل هفته قبل با چند روز منفی سپری و اواخر هفته این‌ درصد کمتر شد.

در سه روز اخیر تقریبا بازار متعادل بود اما اعتمادی نیست. به‌نظر می‌رسد اگر دلار در بازار آزاد در همین نرخ‌ها تثبیت شود، بورس محکوم به رشد خواهد بود. برای روزهای آینده و بعد از رشد بازارهای رقیب شاید این رشد در بورس هم اتفاق بیفتد.

دلیل اصلی عدم‌ رشد و بی‌رمقی بازار عدم‌ اعتماد است که باعث‌شده به‌رغم رشد دلار در بازار آزاد، حجم معاملات بالا نباشد و پول جدیدی وارد نشود. هر چند سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری در بورس می‌ترسد اما رشد بالاخره آغاز می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ