کد خبر: ۲۲۰۸۰۱
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵

اثر عرضه گواهی‌های سپرده ۳۰ درصدی بر بورس و خط حمایتی بعدی شاخص
سه کارشناس بازار سرمایه اعلام کردند:

اثر عرضه گواهی‌های سپرده ۳۰ درصدی بر بورس و خط حمایتی بعدی شاخص

سه کارشناس بازار سرمایه با بررسی اثر عرضه گواهی‌های سپرده ۳۰ درصدی بر بورس و احتمال افت شاخص تا ۲.۰۵ میلیون واحدی، روند هفته جاری را پیش بینی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه کارشناس بازار سرمایه با بررسی اثر انتشار گواهی‌های سپرده ۳۰ درصدی بر بورس و احتمال افت شاخص تا سطح ۲.۰۵ میلیون واحدی در گفت و گو با دنیای اقتصاد، بازار متعادلی برای هفته جاری پیش بینی کردند.

مریم محبی: بازار سرمایه دیروز واکنش منفی به اتفاقات جمعه نداد و برخلاف پیش‌بینی‌ها تابلوی معاملات سبز کم‌رنگی را پیشکش سرمایه‌گذاران کرد. بورس در شرایط کنونی آنچنان در باتلاق افکار منفی حاصل از ریسک‌های گوناگون فرو رفته که اخبار و اتفاقاتی بدین شکل نمی‌توانند اثر بخصوصی در روند آن بگذارند. در مقطع کنونی به لحاظ ارزش دلاری شرایطی مشابه سال ۹۷ و ۹۸ دارد و نمی‌توان سطوحی پایین‌تر از فعلی را متصور بود.

از این‌ رو محدوده‌های فعلی سطوح با اهمیتی هستند. اثر انتشار گواهی‌های سپرده ۳۰ درصدی را نمی‌توان در کوتاه‌مدت جست‌ و‌ جو کرد و باید در بازه زمانی بلندمدت دید چه اثری بر بورس می‌گذارد. این گواهی‌ها نسبت سپرده‌های بلند‌مدت به جاری را تغییر داد و چندان خروج نقدینگی از بازار‌های رقیب را رقم نزد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار متعادلی برای هفته جاری داشت.

سهیل کلاه‌چی: تنش‌های چند روز گذشته را نمی‌توان موضوع جدیدی دانست و به نظر می‌رسد به چنین تنش‌ها و اتفاقاتی بی‌حس شده است. البته بورس همچنان شرایط مطلوبی ندارد و برای صعود پرقدرت نشانه خاصی را متبادر نساخته است. بنابراین همچنان احتمال شکستن سطح ۲.۱ میلیون واحد وجود دارد و می‌توان یک سناریو را سقوط تا مرز ۲.۰۵ میلیون واحدی شاخص کل دانست.

به انتشار گواهی‌های سپرده ۳۰ درصدی نمی‌توان وزن خاصی داد. چرا که بسیاری از صندوق‌های درآمد ثابت در حدود این نرخ بازدهی سالانه به سرمایه‌ گذاران می‌پردازند. پیش‌بینی می‌شود در صورتی که اتفاق بخصوصی رخ ندهد، هفته متعادل مثبتی داشت.

عماد کاظم‌زاده: انتشار خبر احتمال آتش‌بس میان غزه و رژیم صهیونیستی از جمله موارد اثرگذاری است که می‌تواند آرامش نسبی را در بازارهای مالی حاکم کند و شعله‌های آتش چند‌ماهه منطقه‌ای را کاهش دهد. از این رو با فروکش کردن تنش‌های ژئوپلتیکی، دلار و طلا که با هیجان احساسی معامله می‌شدند، روند نزولی را در پیش گرفتند.

با توجه به کاهشی شدن نرخ ارز از شنبه می‌توان نسبت به نزول کوتاه‌مدت انتظارات پیرامون افزایش نرخ ارز امیدوار بود. با توجه به کم‌رمق بودن روند معاملات به دلیل انتشار گواهی سپرده با نرخ ۳۰ درصدی تصور رشد پرقدرت در کوتاه‌مدت از شاخص چندان واقع‌ بینانه نخواهد بود. روند رکودی برای مدت اندک دیگر ادامه‌دار است.

میانگین  P/E بازار حدود ۶ مرتبه است و به لحاظ ارزندگی در موقعیت مناسبی قرار دارد. باید منتظر ماند تنش‌های بین‌المللی، ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک و قیمت‌گذاری‌های دستوری در گروه‌های مهم که از دلایل عدم رشد بورس نسبت به بازار‌های رقیب هستند در روزهای آینده چه سمت‌ و‌ سویی خواهند داد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ