کد خبر: ۲۲۰۸۳۵
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶

تمایلی به خرید سهام با وجود ارزندگی و زمینه صعود شاخص نیست
کارشناس بازارسرمایه:

تمایلی به خرید سهام با وجود ارزندگی و زمینه صعود شاخص نیست

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به عدم تمایل به خرید سهام، اعلام کرد: بورس با وجود ارزندگی بالای سهام و جذابیت قیمت ها، قادر به روند صعودی قدرتمند نیست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیررضا اعلاباف درباره اوضاع هفته اخیر بازار سهام که با عقب نشینی خریداران و از دست رفتن خط حمایتی مهم ۲.۱ میلیون واحدی شاخص همراه شده به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: بورس با وجود ارزندگی بالای سهام و جذابیت قیمت های فعلی همچنان قادر به روند صعودی قدرتمند نبوده و در رکود به‌سر می‌برد.

ارزش معاملات روزانه به دلار به سطوح پایین تاریخی سقوط کرده‌ و فعلا خریداران تمایلی رو به بالا نشان نمی‌دهند که فرصتی برای خرید سهام محسوب می شود اما شرایط فعلی بازار تحت‌تاثیر زنجیره‌ای از عوامل مختلف است.

اثر عرضه گواهی‌ سپرده بانکی با سود ۳۰‌ درصدی با استقبال سپرده‌گذاران مواجه شده و عمدتا از محل تبدیل سپرده‌ها و گواهی‌های قبلی سر رسید‌ شده‌ با توجه به نزدیکی به پایان سال‌، تامین شده و سقف ۲۸۰‌ هزار‌ میلیارد‌ تومانی هم تکمیل شده است.

این رویداد بیشتر به تثبیت شبه‌ پول و جلوگیری از افزایش تقاضای پول و رشد سیالیت نقدینگی با افزایش نسبت پول به نقدینگی منجر می‌شود و با توجه به نرخ شکست ۱۲‌ درصدی، جریمه برداشت زود هنگام سنگینی را به سپرده‌گذاران وارد می‌کند که تا حد ممکن نقدینگی را در این بخش فریز کرده و از هدایت آن به سمت بازار‌های مختلف در قالب تقاضا جلوگیری می‌کند.

بنابراین با توجه به تورم انتظاری حدود ۳۶‌ درصدی سال‌آینده به‌ نظر عدد پایینی نیست. هرچند نرخ شکست تعیین‌ شده از میزان نگرانی اثرات گواهی سپرده اخیر برای بازار سهام تا حد زیادی کاسته است.

بررسی گزارش‌های ماهانه بانک‌ها در بهمن‌ جهت تشخیص وضعیت تحولات مانده انواع سپرده‌ها برای تحلیل اثرات کلی این موضوع می‌تواند تا حد زیادی مفید واقع شود.

در سمت اکستریم سررسید‌ کوتاه‌ مدت منحنی نرخ بهره یعنی نرخ‌های شبانه بازار بین‌بانکی و نیز دیده‌بان بازار بین‌ بانکی و سیاست گذاری پولی نشان می‌دهد چند هفته است بازار بین‌ بانکی نسبتا با ثبات دنبال می‌شود و طبق انتظار و رویکرد اخیر بانک‌ مرکزی، تزریق پول ۱۲.۲۷ هزار میلیارد تومانی حراج شماره ۴۲ به‌ تدریج در حال مستهلک‌ شدن است و شاخص عملکرد محاسبه‌ شده نیز با عدد میانگین ۰.۹۶ واحدی طی ۳هفته گذشته نشان‌دهنده این موضوع است.

هر چند طی ۲ هفته گذشته در مجموع ۵.۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی در اختیار بانک‌های دارای کسری ذخایر توسط بانک‌ مرکزی قرار گرفته‌ است.

در این میان نرخ بهره شبانه بین‌ بانکی نیز طی ۶ هفته گذشته در محدوده ۲۳.۴۱-۲۳.۵۹ درصدی در‌ حال نوسان بوده‌ که به‌نظر می‌رسد بانک‌مرکزی policy rate مدنظر را یک پله حدود ۲۵ الی ۳۰ نقطه پایه در مقایسه با بالاترین سطح سال‌ جاری کاهش داده‌ اما ارزش سفارش‌های ارسالی بانک‌ها (مجموع کسری ذخایر در سیستم بانکی) هر هفته درحال افزایش است و هفته گذشته به ۱۵۴ هزار میلیارد تومان رسید.

همچنین طبق اعلام بانک‌ مرکزی حجم نقدینگی در پایان دی‌ به ۷۵۵۶.۲‌ هزار ‌میلیارد‌ تومان رسید ‌که نسبت به پایان سال قبل ۱۹.۲‌درصد رشد نشان می‌دهد. نرخ رشد دوازده‌‌‌‌‌‌ ماهه نقدینگی هم از ۳۴.۱‌ درصد پایان دی‌‌‌‌‌‌ سال پذشته در روند نزولی به ۲۵.۲‌ درصد در پایان دی‌‌‌‌‌‌ سال جاری کاهش یافت که برای اولین‌بار از خرداد ۹۸ و پس از ۵۵ ماه محقق شده‌ است.

رشد ماهانه نقدینگی در دی نیز ۰.۸ درصد بود و در مقایسه با آذر و میانگین نرخ رشد تاریخی نقدینگی، کاهش نشان می‌دهد که موفقیتی برای بانک‌ مرکزی در هدایت نرخ رشد نقدینگی به سمت هدف ۲۵‌ درصدی است. هرچند گمان می‌شود بخشی از کاهش نرخ رشد نقدینگی حاصل از جذب نقدینگی در اثر مداخلات غیر‌استرلیزه بانک‌ مرکزی در بخش ارزی بوده و باید شاهد کاهش قابل‌ توجه سطح خالص دارایی‌های خارجی بانک‌ مرکزی و شامل ذخایر ارزی بود.

نکته مهم در خصوص نرخ رشد نقدینگی که این روز‌ها فکر تحلیلگران را مشغول کرده، قابلیت حفظ نرخ فعلی برای سال‌ آینده است که با در نظر گرفتن سیاست مالی به‌ شدت انقباضی سال‌ آینده به‌ نظر سخت‌ تر و پر هزینه‌ تر برای بخش‌خصوصی باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ