کد خبر: ۲۲۰۸۷۳
۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷

عوامل حمایت از بورس با پرهیز از حرف درمانی/ تغییر بازارهای رقیب به نفع بورس
سه کارشناس بازار سرمایه اعلام کردند:

عوامل حمایت از بورس با پرهیز از حرف درمانی/ تغییر بازارهای رقیب به نفع بورس

سه کارشناس با اشاره به عوامل حمایت از بورس و تاکید بر پرهیز مسئولان از حرف درمانی، پیش بینی کردند اتفاقات اخیر بازارهای رقیب به نفع بازار سهام تمام شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تمام ریسک‌ها اثر را بر قیمت سهام گذاشتند در گفت و گو با دنیای اقتصاد، ورود پول و اراده تصمیم‌گیران اقتصادی برای حمایت از بورس را نیاز دانستند.

علیرضا تاجبر: تقریبا هر بلایی بر سر بورس آمده است. هم از نظر نرخ بهره بانکی و هم از نظر مقرراتی که برای صنایع مختلف از جمله پالایشی، بانکی‌، عوارض صادراتی و... وضع و در نتیجه اعتماد سرمایه‌گذاران کاملا سلب شده اما در بازارهای رقیب نیز اتفاقاتی در حال وقوع است که طی چند روز آتی روند را به نفع بورس تغییر خواهد داد. انتشار اوراق گواهی سپرده 30 درصدی باعث شد بازار ارز برای سرمایه‌گذاری غیرجذاب شود. سرمایه‌گذاران برای ورود به بازارهای مختلف تردید دارند.

بازار ملک کاملا در رکود و بازار خودرو بلاتکلیف است و حباب بسیاری دارد. جذابیت بازار ارز و طلا هم کم شده است. به نظر می‌رسد محرکی جدید با تمام اتفاقات بدی که افتاده بازی را به نفع بورس تمام کند و این روند را تغییر دهد.

این محرک به اراده سیاست گذاران اقتصادی بستگی و اینکه چقدر تمایل دارند بورس با رونق مواجه شود. هنوز این اراده دیده نشده اما با کوچک‌ترین تصمیم و اراده‌ای اقبال به بازار سهام برمی‌گردد و روزهای خوش در انتهای سال رخ خواهد داد.

افزایش نرخ سپرده گواهی اثر منفی بر بازار سرمایه نخواهد داشت. چرا که در بورس صندوق‌های درآمد ثابت بین 28.5 تا 29.5 به صورت روزشمار و بدون نرخ شکست سود می‌دادند. بنابراین برای بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران بورسی اوراق جدید اصلا جذاب نبود و احتمالا از بازارهای دیگر وارد این سپرده‌ها شدند.

هر چند به هر حال نرخ بهره بدون ریسک افزایش یافته که در قیمت‌گذاری سهام حتما موثر است. بورس صرفا به ورود پول نیاز دارد. تمام صنایع به‌صورت جداگانه دارای ریسک‌هایی از جمله قانون‌گذاری و استراتژی‌های دولت هستند اما تمام ریسک‌ها اثر را بر قیمت سهام گذاشتند و صرفا ورود پول و مقداری اراده تصمیم‌گیران اقتصادی برای حمایت از بازار را نیاز دارند.

مهدی ساسانی: بورس این روزها حال و روز مناسبی بر روی تابلوی معاملات نشان نمی‌دهد. بلاتکلیفی بین خریداران و فروشندگان وجود دارد. بعد از اینکه آرامش نسبی در خاورمیانه حاکم و به نوعی باعث کاهش نسبی قیمت دلار هم شد انتظار می‌رفت بورس مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد اما این اتفاق باز هم رخ نداد. 

به نظر می‌رسد رئیس سازمان بورس و سایر افراد اثرگذار، کماکان به دنبال حرف درمانی هستند. بعد از مدت‌ها رئیس سازمان بورس بار دیگر دو روز پیش صحبت کرد و گفت بورس می‌تواند عقب‌ماندگی را نسبت به بازارهای دیگر جبران کند. اگرچه چند وقت پیش هم در مورد نزدیک شدن قیمت دو صندوق پالایش یکم و دارا یکم به NAV وعده داده که محقق نشده بود.

بنابراین نمی‌توان بر روی صحبت‌ها برای سرمایه‌گذاری استناد کرد. رئیس بانک مرکزی نیز دو روز پیش از خبرهای خوش برای بازار سرمایه صحبت کرد اما باز هم بورس نسبت به خبرها واکنش مثبت جدی نشان نداد و دیروز روند بازار کم‌رمق با منفی‌های ملایم بود. به نظر می‌رسد بازار منتظر خبر یا اتفاق جدی‌تر برای جذب نقدینگی است. خریداران و فروشندگان منتظر هستند صندوق‌های حامی یا هر شخصی که در بازار تصمیم‌ساز است اقدام اول را انجام دهد تا آنها هم بتوانند به واسطه آن تصمیم بهتری اتخاذ کنند.

انتظار می رود در هفته‌های آینده کم‌کم به این اصلاح فرسایشی خاتمه داده شود و با نزدیک شدن به اسفند و شب عید بار دیگر بورس مورد توجه سرمایه‌ گذاران قرار بگیرد. با توجه به نزدیک شدن نسبت P/E گذشته‌نگر بازار به محدوده‌هایی که در دوره‌های قبل باعث جذابیت شده، انتظار می‌رود بار دیگر تقاضا طی هفته‌های آینده افزایش یابد.

محمد خبری‌زاد: بازار سرمایه بعد از خوابیدن تنش‌های سیاسی و در ادامه افت قیمت دلار مقداری ثبات پیدا کرد. در بورس همچنان پول نیست و با وجود اینکه کاملا آماده رشد است اما سوخت برای حرکت ندارد. دو روز پیش فرزین وعده داد خبرهای خوشی برای بازار سرمایه دارد. شایعه افزایش نرخ فروش دلار شرکت‌های بورسی مطرح است اما فعلا خبری نشده است.

در کنار آن نرخ سپرده بانکی هم به 30 درصد افزایش پیدا کرده و نرخ بهره را بالا برده و همه اینها باعث شده حالت سکون با مثبت‌ها و منفی‌های کم رمق رقم بخورد. بازار بدون محرک به جایی نمی‌رود. امید می رود سیاست گذاران یکبار برای همیشه سرمایه‌ها را به صورت حساب‌شده به سمت بورس سوق دهند. اگر بورس ثبات داشته باشد و رشد کند به اقتصاد آسیبی نمی‌رساند. در این راه باید از تجربیات تلخ سال 99 هم استفاده کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ