کد خبر: ۲۲۰۹
۱۵:۱ - ۱۳۹۳/۷/۸

دولت و مجلس به صنایع کم‌لطفی کردند

دولت و مجلس به صنایع کم‌لطفی کردند

مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی با اشاره به اینکه گاز کالای قابل تجارت نبوده و با توجه به نیاز کشور به صنایع فروخته می‌شود،گفت: نرخ ۱۳ سنتی خوراک زمانی تصویب شدکه قیمت نفت ۱۱۳ دلار و بهره مالکانه ۳۰ درصدی در زمان سنگ آهن ۱۲۰ دلاری تصویب شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس علیرضا عسگری مارانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به شرایط فعلی صنعت پتروشیمی و تصمیماتی که در مجموعه سیاست‌گذاران اقتصادی در مورد نرخ خوراک این صنعت مهم و دارای مزیت اتخاذ می شود، اظهار داشت: خوراک در صنعت پتروشیمی به 2 بخش خوراک گاز و خوراک مایع تقسیم می‌شود.

وی افزود: خوراک گاز غیرقابل تجارت است و بر مبنای قیمت منطقه‌ای و نیاز کشورها تعیین می‌شود؛ ایران اگر گاز را از طریق خط لوله ترکیه نفروشد و در ایران مردم نتوانند گاز را استفاده کنند، عملا نمی‌توان گاز را فروخت و کسی حاضر به خرید نخواهد بود.متأسفانه سال گذشته مجلسی‌ها و دولتی‌ها به صنعت کشور کم لطفی کردند و به یکباره دست به اقدامی زدند که برای کسی قابل تصور نبود.
 
وی افزود: اکنون دولت مدعی است، گاز را با نرخ بالایی به ترکیه می‌فروشد، اما حقیقت این است که ترکیه هر سال در مورد قیمت گاز به دادگاه لاهه شکایت می‌کند و همواره بخشی از پول خود را از این راه پس می‌گیرد.
 
مارانی با اشاره به اینکه در بورس همه صورت‌های مالی و داد و ستدها شفاف است، گفت: چرا وزارت نفت در خصوص میزان نرخ فروش گاز به ترکیه شفاف‌سازی نمی‌کند و علاوه بر نرخی که می‌فروشد، مبالغ بازگردانده شده در ترکیه را نیز اعلام کند، تا ببینیم پولی که عاید ایران می‌شود، دقیقا بابت هر مترمکعب گاز چقدر است. معتقدم مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان در زمان تصویب بودجه به داد اصل 44 نرسید، بنابراین فاتحه شرکت‌ها در بهمن سال گذشته خوانده شد.
 
وی گفت: مجلس و دولت متأسفانه وارد قیمت‌گذاری غیرمنصفانه در نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه سنگ آهنی‌ها شدند؛ اکنون نفت به محدوده 90 دلار رسیده درحالی که نرخ 30 سنتی خوراک در زمان نفت 113 دلاری به تصویب رسید و بهره مالکانه 30 درصدی از معادن در زمان سنگ آهن 120 دلاری تصویب شد، اما اکنون سنگ آهن 80 دلار هم خریدار ندارد.
 
مارانی با بیان اینکه قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه باید منصفانه تعیین شود، گفت: اخیرا وزارت نفت گاز ترش پتروشیمی خارک را 15 تا 16 سنت اعلام کرد و ادعا می‌کند که این گاز غنی شده است، در حالی که این گاز همواره در حال سوختن است.
 
وی گفت: اگر شأن ما سرمایه‌گذاران ایرانی اجازه می‌داد، اکنون از وزارت نفت در دادگاه لاهه شکایت می‌کردیم و در این مورد اشکالی هم به ما وارد نبود، اما واقعا دلمان به حال نظام سوخت.
 
به گفته این کارشناس بازار سرمایه اکنون چند ماه است نماد شرکت پتروشیمی پردیس متوقف است چرا که هنوز قیمت اوره پس از گذشت 6 ماه نهایی نشده است و همین امر موجب شد، تا اعتماد با ارزش از بازار سرمایه برود.
 
وی با بیان اینکه اعتقاد ندارم قیمت گاز به شیوه فعلی تعیین شود،گفت: واقعا سیاست‌گذاران نسبت به بازار سرمایه بی‌انصافی کردند.در این خصوص این سؤال مطرح است که چرا پس از گذشت 7 ماه هنوز قیمت اوره مشخص نشده است.
 
مارانی افزود: با مجموع اقدامات صورت گرفته  نه تنها سرمایه‌گذار خارجی بلکه سرمایه‌گذار داخلی هم فرار دادیم.
 
* سازمان حمایت به چه حقی برای سرمایه‌گذاری پرریسک سقف بازده تعیین می‌کند؟
 
مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی با اشاره به اینکه اخیرا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان درباره نرخ بازده سرمایه‌گذاری اظهارنظر کرده است، گفت: بانک‌ها اکنون با نرخ 22 درصد روزشمار و معاف از مالیات سود می‌دهند، پس صنعتگر با چه عقلی و منطقی باید سرمایه‌گذاری پرریسک را پذیرفته و بیش از 15 درصد یا 17 درصد طبق گفته سازمان حمایت بازدهی داشته باشد.
 
وی گفت: این فرمول‌های ضد توسعه و این سخنان عجیب و غریب از کجا خارج می‌شود؟ چرا در این شرایط عددهای نامعقول و برنامه‌های غیر کاربردی ارائه می‌شود.
 
مارانی با اشاره به اینکه به صنایع سنگ آهنی و پتروشیمی ظلم شده،گفت: اگر برای شخص خودم عیب نمی‌دانستم، در دادگاه لاهه علیه وزارت نفت در مورد تصمیم نرخ خوراک شکایت می‌کردم.
 
وی افزود: صنعت پتروشیمی از حقوق بیت‌المال و انفال چیزی نمی‌خواهد، بلکه دولت یارانه‌ عدم ورود تکنولوژی‌های درجه یک را به این صنعت بدهد و به دلیل اینکه دانش فنی به خاطر تحریم‌ها محدود شد بسیاری از صنایع با ظرفیت کمتری تولید کردند.
 
این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه باید دولت و مجلس منصفانه به مسئله تولید و صنعت نگاه کنند، گفت: اینکه از سرمایه‌گذار داخلی در شرایط تحریم حمایت شود، رانت نیست و اینکه ارزش سبد سهام بسیاری از مردم در صندوق‌های بازنشستگی و سهام عدالت به کمترین حد خود طی ماه‌های اخیر رسیده ظلم بزرگی است؛ دولت به خاطر مجموعا 3 هزار میلیارد تومان درآمد از محل بهره مالکانه و نرخ خوراک گاز موجب زیان سنگین مردم شد.
 
وی گفت: مگر می‌شود یک شبه نرخ خوراک را 5 برابر کرد.بنابراین دولت و مجلس عوارض بابت تولید سنگ آهن یا درآمد از محل نرخ خوراک نداشتند، بلکه سود بنگاه‌های اقتصادی مصادره شد.
 
انتهای پیام
 

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ