کد خبر: ۲۲۱۰۹۳
۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶

ایران از طربق روسیه صادرکننده برق به کشورهای اروپایی خواهد شد
مدیرعامل جدید توانیر:

ایران از طربق روسیه صادرکننده برق به کشورهای اروپایی خواهد شد

مدیرعامل جدید توانیر با اعلام آغاز تبادل برقی در سطح ۳۰۰ مگاوات از برقراری ارتباط با شبکه برق، اعلام کرد: ایران صادرکننده برق به اروپا خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مصطفی رجبی‌مشهدی در خصوص اتصال شبکه های برق ایران و روسیه به ایلنا اعلام کرد: دو پروژه تعریف شده که مهمترین آن اتصال شبکه‌های برق ایران و روسیه از طریق آذربایجان است. ارتباط تا سطح ۳۰۰ مگاوات نیازی به توسعه تاسیسات سه کشور ندارد اما بالاتر از آن تاسیسات برحسب نیاز توسعه یابد.

امید است برای آغاز تبادل برقی در سطح ۳۰۰ مگاوات پس از برگزاری نشست سه‌جانبه میان وزرای سه کشور برقراری ارتباط با شبکه روسیه حمل و نقل برق و ایجاد ارتباط با اروپا را امکان‌پذیر کند. آغاز تبادل برق هم براساس فرایندهایی‌که میان کشورها وجود دارد پس از بررسی‌های تکمیلی و نهایی شدن مطالعات فنی به لحاظ تبادل پایدار و مستمر، امکان‌پذیر است.

در خصوص سخنان رییس‌جمهور مبنی بر اینکه ایران صادرکننده برق در منطقه خواهد شد نیز ارتباط الکتریکی با همه کشورهایی که با آنها مرز خاکی وجود دارد برقرار است و بیشترین میزان تبادل انرژی با کشورهای منطقه هم به لحاظ تعدادی و هم میزان تبادل در حال انجام بوده و امکان افزایش تبادل با همه کشورها وجود داشته و ایران محور ارتباطات الکتریکی منطقه است.

عراق، افغانستان و پاکستان کشورهای هدف صادرات برق و حمل و نقل برق نیز از طریق کشورهای ترکمنستان و ارمنستان، آذربایجان و ترکیه قابل انجام است و حتی فراتر از این مطالعات فنی و اقتصادی برای توسعه ارتباطات برقی با قطر از طریق کابل زیردریایی انجام می شود.

با توجه به ایجاد ارتباط الکتریکی میان دو شبکه ایران و ترکیه فرایندهای فنی نیز به تایید دو طرف رسیده به لحاظ فنی امکان خوبی برای این ارتباط وجود دارد که به این منظور برای حمل و نقل و تبادل برق با شبکه ترکیه به گونه‌ای که در هنگام نیاز از آن دریافت و به هنگام مازاد، برق صادر شود، رایزنی صورت گرفت. ارتباط الکتریکی ایران با همه کشورهایی که مرز خاکی دارد، برقرار و زمینه‌های توسعه ارتباط برقی و صادرات برق تجدیدپذیرها نیز فراهم شد.

اقدامات وزارت نیرو در دو سال گذشته برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با هدفگذاری برای توسعه و  ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در حوزه تجدیدپذیرها، افق‌های جدید و بلندی را به روی این صنعت گشود.

هیچ محدودیتی در خصوص تجدیدپذیرها وجود نداشته و از صادرات برق تجدیدپذیر ها استقبال می‌شود. در دستورالعمل‌های تدوین شده، تمهیدات و ساز و کارهای لازم برای عملیاتی شدن مصوبه دولت برای صادرات برق تجدیدپذیر دیده شده و انتظار می‌رود با ابلاغ این دستورالعمل، سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدیدپذیر رشد قابل توجهی داشته و به واسطه اختلاف قیمت بسیاری که در کشورهای همسایه با قیمت داخلی وجود دارد، سرمایه‌گذاران بتوانند با احداث نیروگاه‌های تجدید‌پذیر، برق مورد نیاز آن کشورها را تامین و علاوه بر کمک به شبکه سراسری برق در ایام ناترازی از سود قابل توجهی نیز برخوردار شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ