کد خبر: ۲۲۱۳۴۰
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۶

دستورالعمل جدید صادرات برق با امکان ۸ ماهه برای سرمایه گذاران نیروگاه‌ها

دستورالعمل جدید صادرات برق با امکان ۸ ماهه برای سرمایه گذاران نیروگاه‌ها

مدیرعامل شرکت توانیر با اعلام دستورالعمل جدید صادرات برق از امکان ۸ ماهه فروش خارجی برای سرمایه گذاران نیروگاه‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به اینکه امکان صادرات برق برای سرمایه گذاران نیروگاه‌ها به مدت ۸ ماه در سال فراهم شده و سرمایه گذاران می‌توانند علاوه بر احداث نیروگاه تجدیدپذیر یا برقابی نسبت به افزایش ظرفیت صادراتی شبکه برق اقدام کنند، گفت: نیروگاه‌ها طی چهار ماه اوج مصرف برق و ناترازی تولید و مصرف، موظف به عرضه برق برای مصارف داخلی در بورس انرژی هستند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران می‌توانند با افزایش ظرفیت شبکه صادراتی، امتیاز استفاده از آن شبکه را برای مدت معینی در اختیار داشته باشند که موجب کسب درآمد صادراتی نیروگاه‌ها خواهد شد و با افزایش تبادلات، ظرفیت صادرات و واردات می‌تواند به پایداری شبکه برق ایران هم کمک کند. در دستورالعمل پیش‌بینی شده در بورس انرژی بازاری برای مبادلات برون مرزی جهت صادرات و واردات فراهم شود و صنایع یا نیروگاه‌های مختلف و سرمایه گذاران از آن استفاده کنند.

این مقام مسئول افزود: تمهید دیگری که در این دستورالعمل برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده این است که در صورت عدم توانایی تامین برق مورد نیاز توسط سرمایه گذاران به دلایلی نظیر تعمیرات یا موارد مشابه، وزارت نیرو از بازار منطقه‌ای برق یا تابلوی بین‌المللی برق بورس انرژی اقدام به خرید برق و صادرات آن می‌کند. وزارت نیرو شرایط لازم را برای سرمایه‌گذاران جهت امکان تبادل برق یا واردات آن جهت مشارکت در تأمین برق مورد نیاز در دوره اوج مصرف تابستان نیز فراهم کرد.

به گفته رجبی مشهدی، انتظار می‌رود با ابلاغ دستورالعمل سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدیدپذیر رشد قابل توجهی داشته باشد و به واسطه اختلاف قیمت بسیار بالایی که در کشورهای همسایه با قیمت داخلی وجود دارد، سرمایه گذاران بتوانند با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور برق مورد نیاز آن کشورها را تأمین و علاوه بر کمک به شبکه سراسری برق کشور در ایام ناترازی از سود قابل توجهی نیز برخوردار شوند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ