کد خبر: ۲۲۱۴۴۸
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰

دلایل وخامت بورس و  بحران صندوق های با درآمدها ثابت + پیش بینی آینده
کارشناس اقتصادی اعلام کرد:

دلایل وخامت بورس و بحران صندوق های با درآمدها ثابت + پیش بینی آینده

کارشناس اقتصادی با اعلام دلایل وخامت بورس،افزایش ۱۰ درصدی اوراق مرابحه را به معنای بحران صندوق های با درآمدها ثابت دانست و پیش بینی کرد سال بعد هم خبری از بازدهی مطلوب بازارهای مالی نباشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیر توپچی پور با اشاره به اینکه بانک مرکزی با سیاست‌های انقباضی تا حدودی تورم را مهار کرده به به مهر اعلام کرد: رشد تورم ماه‌های اخیر با توجه به این سیاست‌ها کاهشی بوده ولی اقتصاد را وارد رکود و تولید و کسب و کارها را با مشکلات زیادی مواجه ساخته است. نمونه این سیاست‌های انقباضی، گواهی اوراق سپرده با سود ۳۰ درصدی است که با محاسبه سود مرکب به حدود ۳۵ درصد نیز می‌رسد.

اوراق مرابحه نیز اخیراً با رشد ۱۰ درصدی از ۳۸ به ۴۸ درصد رسیده‌ که با این وضعیت، صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بورس نیز وارد بحران خواهند شد.

اثر تمام تصمیمات اقتصادی دولت در سال آینده مشخص و منجر به افزایش تورم خواهد شد. به نظر می‌رسد بانک مرکزی برای درمان سرطان تورم از مُسَکن استفاده می‌کند که شاید در کوتاه مدت نتیجه‌بخش باشد اما در بلندمدت به ضرر اقتصاد خواهد بود. چرا که افزایش نرخ سود بانکی منجر به افزایش هزینه‌های تأمین مالی شرکت‌ها خواهد شد. با این وضعیت کسب و کارها و شرکت‌ها نخواهند توانست طرح‌های توسعه‌ای را پیش ببرند. همچنین تولید در اقتصاد مقرون به صرفه نخواهد بود.

دولت طی ماه‌های اخیر توانست با این تصمیمات، بازارهای مالی مانند بورس، دلار، طلا، سکه و مسکن را مهار کند. بنابراین فعلاً نمی‌توان انتظار رشد چندانی از این بازارها داشت.

بورس هم به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های اقتصادی از تصمیمات دولت تأثیر پذیرفته و به نظر می رسد فعلا" در اولویت‌های دولت نباشد. چون مسئولان اقتصادی توجهی به تأثیر تصمیمات بر بازار سرمایه ندارند. به همین دلیل بورس این روزها حال و روز خوشی نداشته و یکی از دلایل مهم این اتفاق را می‌توان تصمیمات اخیر بانک مرکزی دانست.

در صورتی که اتفاق خاص سیاسی که منجر به شوک ارزی یا اتفاقات این چنینی ایجاد نشود، بعید به نظر می‌رسد بازارهای مالی در سال آینده رشد چشمگیری را تجربه کرده و احتمالا اگر رشدی هم داشته باشند همانند سال جاری و در حد تورم باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» م صادقی | ساعت ۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
0
0
پاسخ
دولت جلوی رشد بورس و دلار سکه و طلا رو گرفته ولی بورس به صورت سنتی در اسفندماه و به خاطر ریزش های اخیر و ارزنده بودن سهام شرکت‌ها یک فرصت مناسب از اول اسفند تا نیمه اردیبهشت به سرمایه‌گذاران میده
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ