کد خبر: ۲۲۱۴۸۸
۱۱:۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲

دو ریسک بورس و معرفی سه سبد سرمایه گذاری/ حذف اثر نرخ بهره در آینده نزدیک
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

دو ریسک بورس و معرفی سه سبد سرمایه گذاری/ حذف اثر نرخ بهره در آینده نزدیک

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دو ریسک بورس و سه سبد سهام برای سرمایه گذاری در این بازار، اثر نرخ بهره را کوتاه‌ مدت و حذف شده دانست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد غفوری با اشاره به روند نزولی شاخص هم وزن همسو با شاخص کل در هفته‌های گذشته به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: به‌دلیل ریسک‌های حاکم، گروه‌های کوچک تا حدودی از تنش‌های تحمیلی به بورس در امان بودند اما رفته‌رفته وضعیت رو به افول شرایطی را بوجود آورد که خروج پول سهامداران خرد و حقیقی سرعت بیشتری یافت تا نمادهای کوچک نیز در زمره گروه‌های ریزشی قرار بگیرند.

هرگاه ریسک‌ها افزایش می‌یابد، شاخص طمع جا را به ترس می‌دهد. به همین دلیل حتی در زیر پوست گروه‌های کوچک‌تر تحرکات جالب‌توجهی درحال رقم خوردن بود و شاخص ‌هم وزن در پی رشد سهام شرکت‌های کوچک و متوسط در دی‌ ماه فاصله را با شاخص کل کم کرد و در برخی هفته‌ها از شاخص کل سبقت گرفت. بخشی از این تحرکات در راستای سیاست‌ها صورت گرفت. از این رو بخشی از آن را باید به عوامل درونی و دست به دست شدن سهام نسبت داد.

بنابراین آنچه در روند سیاست گذاری‌های اقتصادی اتفاق می‌افتد، در بین فعالین موثر ارزیابی می‌شود. مهم‌ترین ریسک بورس، جنگ و تنش‌های غیر اقتصادی است که اثرگذاری بیشتری بر سهام نسبت به نرخ بهره و سیاست گذاری‌های پر مخاطره داخلی برجا می‌گذارد. ریسک‌های داخلی اثرات کوتاه‌ مدتی در روند بورس ایجاد می‌کنند.

به‌عنوان مثال نرخ بهره اگرچه شوک موثری به سرمایه‌گذاران وارد و معاملات سهام را وارد دور فرسایشی کرد اما تجربه‌های تاریخی نشان می‌دهد این موارد اثرات کوتاه‌مدتی خواهد داشت. بنابراین این قبیل سیاست‌ها کارآیی را به زودی از دست خواهد داد.

بسیاری از اقتصادهای بزرگ دریافتند نرخ بهره جوابگوی بازار نیست. به همین دلیل این سیاست به زودی از رده سیاست گذاری‌های داخلی حذف خواهد شد. از این رو اگر بانک مرکزی از سیاست گذاری نرخ بهره نتیجه‌ای حاصل نکند، شاهد روند رو به رشد نرخ تورم خواهیم بود. بنابراین ریسک‌های مقطعی اثرات متفاوتی بر ریسک‌های بلندمدت دارند.

با توجه به روند رو به رشد نقدینگی وضعیت متفاوتی برای بازارها رقم خواهد زد. دومین ریسک حاکم، نرخ ارز است. نرخ ارز در بازار آزاد و نیمایی هردو نقش موثری در سرنوشت پرتفوی سهامداران ایفا می‌کنند. اختلاف فاحش نرخ دلار نیما با آزاد سبب شده ریسک سهامداری افزایش یابد. اگر نرخ دلار نیما افزایش یابد با توجه به بهبود بنیه شرکت‌ها، سهام گروه‌های مرتبط وارد رونق خواهد شد.

به نظر می‌رسد اکنون بهترین زمان برای چیدن پرتفوی قوی است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند با توجه به ریسک‌های کنونی، اکنون زمان مناسبی برای ورود به بورس است. در اوج ناامیدی بازارها تحرکات مثبت قیمتی شکل گرفته است. البته سرمایه‌گذاران در کوتاه‌مدت موفق به کسب بازدهی مورد نظر نخواهند بود اما در بازه میان‌مدت می‌توانند بازدهی معقولی بدست آورند.

یکی از موضوعات مهم در سرمایه‌گذاری این است که نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه پرتفوها پیچید. بطور کلی افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارند، نیازمند سه نوع پرتفو هستند. پرتفوی دائمی، میانی و نوسانی که پرتفوی نوع اول در برگیرنده سهام کم‌ریسک سود‌ ده است. سهامی که در آینده بازدهی مطلوبی را کسب خواهد کرد که شامل سهام BPS محور است.

پرتفوی میانی با توجه به شرایط کنونی چندان جوابگو نیست اما لازمه هر پرتفویی است. اگر سهام دائمی که شامل سهام سنگین‌تر است به هر دلیلی با رشد مواجه نشود این پرتفو با سهام کوچک و بزرگ با چشم‌انداز سودآوری می‌تواند تا حدودی وضعیت منفی را جبران کند.

پرتفوی نوسانی هم می‌تواند منجر به کسب بازدهی شود و متشکل از سهام پرتراکنش است. از این رو پروژه‌ محورها نیز در زمره این دسته قرار می‌گیرند. ترکیب این سه الگو در کنار اختصاص ۲۰ درصد پول به صندوق‌های ثابت پرتفوی کم‌ریسک در دوران رکودی را تشکیل می‌دهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ