کد خبر: ۲۲۱۶۷۷
۱:۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹

تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تومان قیر رایگان از پالایشگاه های بورسی و دولتی
وعده رئیس سازمان برنامه و بودجه به:

تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تومان قیر رایگان از پالایشگاه های بورسی و دولتی

رئیس سازمان برنامه و بودجه، وعده تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تومان قیر رایگان از پالایشگاه های بورسی و دولتی در سال آینده و برای طرح های زیرساختی حوزه راه داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، داود منظور با اعلام اینکه اصلاح نقاط حادثه خیز در معابر و جاده‌ها یکی از مطالبه‌های مهم مردم بوده و اصلاح ۸۰۰ نقطه در دستور کار وزارت راه و سازمان حمل و نقل جاده ای بوده ، گفت: ایجاد راه‌های روستایی،آسفالت‌ریزی جاده‌ها و معابر از اولویت‌های دولت بوده و بر همین اساس ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تخصیص قیر رایگان از محل اعتبارات بودجه ۱۴۰۳ مصوب شده که به مرور به پروژه های حوزه راه روستایی تخصیص خواهد یافت.

وی ادامه داد: : انتظار می‌رود بتوان ۸۰۰ طرح نیمه تمام عمرانی را که از محل‌های مختلف ملی، عمرانی و سفر رئیس جمهور به استان ها تامین اعتبار می شود، به اتمام رساند تا در سال آینده طرح های گسترده تری افتتاح شوند.

براساس این گزارش، وزارت نفت طبق مصوبه مجلس و مربوط به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال آینده مکلف است معادل 20 هزار میلیارد تومان نفت خام از محل منابع در اختیار شرکت ملی نفت را در اختیار پالایشگاه‌های بورسی و دولتی قرار دهد و معادل آن مواد اولیه قیر (وکیوم‌باتوم) با 50 درصد قیمت بها بازار ( بورس کالا) به صورت ماهانه در اختیار وزارت راه و به نمایندگی از دستگاه‌ها قرار دهد.

وزارت نفت این مبلغ را در حساب‌های فی‌مابین خود و خزانه‌داری، اعمال و آن را از محل خوراک تحویلی تسویه می‌کند. همچنین باید مابه‌تفاوت آن با تعدیل قیمت ماهانه خوراک از طریق شرکت ملی پالایش و پخش، جبران و اعمال حساب شود. در صورت کاهش قیمت قیر، مقدار قیر تحویلی به وزارت راه افزایش می‌یابد.

سهم دستگاه‌های اجرائی :

در حالی سهم سال جاری وزارت راه و بسیج سازندگی 48 و 7 درصد بود که نام وزارت کشاورزی در فهرست سهمیه سال بعد، حذف شده است.  

1- 49 درصد برای وزارت راه و آسفالت راه های فرعی و روستایی و عشایری و آسفالت شبکه راه های اصلی، فرعی، معابر محلات هدف بازآفرینی شهری و طرح های مسکن مهر و طرحهای مسکن ملی

2- 20 درصد برای بنیاد مسکن و آسفالت معابر و بهسازی روستاها و اجرای طرح های مشارکتی با نهادهای محلی و دهیاری‌ها

3- 5 درصد برای وزارت آموزش و پرورش و نوسازی مدارس و فضاهای آموزشی و فرهنگی و پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی

4- 17 درصد برای وزارت کشور و آسفالت معابر شهرها از طریق سازمان ذی‌ربط ( 50 درصد برای شهرهای کمتر از 50 هزار نفر جمعیت و 50 درصد برای شهرهای بیش از 50 هزار نفر و بدون حق استفاده در شهرهای بیش از 500 هزار نفر)

5- 8 درصد برای بسیج سازندگی ( شامل 6 درصد آسفالت مسیر راه های بین مزارع، پاسگاه‌های انتظامی، پایگاه های مقاومت بسیج، گلزار شهدا، باغ موزه و یادمان‌های دفاع مقدس، دو درصد برای آسفالت پایگاه های شکاری و پادگان‌های نظامی و مجتمع‌های مسکونی نظامی و اداری با تأیید ستاد کل ارتش)

6- یک درصد برای وزارت صنعت برای آسفالت معابر، خیابان‌ها و جاده‌های دسترسی شهرک ها و نواحی صنعتی 

هزینه تبدیل مواد اولیه قیر (وکیوم‌باتوم) به قیر یا خاکپوش (مالچ) با احتساب مالیات بر ارزش‌افزوده 20 درصد وزنی محاسبه می‌شود. جهت آسفالت راه‌های روستایی برای هر روستا تا 2.500 تن آسفالت از انجام تشریفات مناقصه مستثنی است. همچنین بنیاد مسکن می‌تواند تا 70 درصد آسفالت روستاها را به‌صورت تهاتری انجام دهد. 

دستگاه‌های اجرائی مجازند پس از ابلاغ این قانون رأساً نسبت به تأمین قیر مورد نیاز در سقف سهمیه تعیین‌شده از طریق شرکت‌های قیرساز، اقدام و پس از اختصاص وزارت راه با شرکت‌های قیرساز تسویه کنند.

وزارت نفت موظف به تسویه حساب فی‌مابین با خزانه‌داری است. وزارتخانه‌های نفت و راه و دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط موظفند حداقل هر سه‌ماه یک‌بار، گزارش عملکرد را به‌صورت مکتوب به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات، عمران و انرژی مجلس، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی ارسال کنند.

دیوان محاسبات مکلف است بر حسن اجرای این بند نظارت کرده و گزارش‌های نظارتی را در خصوص عملکرد به‌موقع دستگاه‌ها به‌ویژه مسؤولان ذی‌ربط سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌ های اقتصاد، نفت و راه به مجلس ارائه و متخلفین را برای پیگرد قضائی به قوه قضائیه معرفی کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ