کد خبر: ۲۲۱۸۴۷
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴

درخواست لغو افزایش‌ بی‌سابقه تعرفه بهره‌برداری از شبکه ریلی

درخواست لغو افزایش‌ بی‌سابقه تعرفه بهره‌برداری از شبکه ریلی

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ و نقل ریلی، خواستار لغو افزایش‌ بی‌سابقه اخیر تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سبحان نظری در نامه‌ای به معاون وزیر و مدیرعامل سازمان حمایت اعلام کرد: نرخ بهره‌برداری از شبکه ریلی باید به گونه‌ای تعیین شود که ضمن تامین هزینه‌های بهره‌برداری از شبکه در بخش ریلی برای صاحبان کالا و سرمایه‌گذاران نسبت به دیگر شقوق حمل‌ و نقل دارای مزیت باشد.

متاسفانه در سال جاری، شرکت راه‌آهن در یک اقدام مخالف رویه معمول و به صورت کاملا یک سویه و غافلگیرانه و بدون مشورت و مذاکره با بخش خصوصی، تعرفه را با نرخ‌هایی بی‌سابقه و غیرقابل تحمل از سوی مشتریان افزایش داده است.

طبق ماده ۶ قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی، حمل‌ و نقل بار یا مسافر در شبکه ریلی مستلزم پرداخت تعرفه بهره‌برداری از شبکه به شرکت راه‌آهن است. از این‌رو شرکت راه‌آهن به شکل سنواتی و عموما در ابتدای سال نسبت به اعلام این تعرفه اقدام می‌کند. در عین حال بر اساس تبصره یک ماده، نرخ بهره‌برداری از شبکه ریلی باید به گونه‌ای تعیین شود که ضمن تامین هزینه‌های بهره‌برداری از شبکه در بخش ریلی برای صاحبان کالا و سرمایه‌گذاران نسبت به دیگر شقوق حمل ونقل دارای مزیت باشد.

راه‌آهن در گام نخست خرداد، افزایشی معادل ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ و سپس بهمن افزایشی ۲۰ درصدی بطور عمومی ‌برای همه بارها اعمال کرده است. علاوه بر این دو مورد در مسیرهای حمل بار عمده که عموما مربوط به معادن بوده نیز بطور متوسط افزایشی ۲۰ درصدی اعمال شده که این به آن معنا است تعرفه بهره‌برداری از شبکه ریلی برای حمل بار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل برای عموم بارها برابر ۵۶ درصد و برای بارهای عمده حدود ۸۷ درصد افزایش داشت. در بخش مسافری نیز تعرفه اجاره لکوموتیو افزایش حدود ۳۰۰ درصدی داشته که این اتفاق نیز باعث زیان‌دهی جدی شرکت‌های خصوصی فعال در حمل مسافر ریلی می‌شود.

به دنبال این افزایش بی‌سابقه، درخواست می شود افزایش‌های بی‌سابقه اخیر تعرفه بهره‌برداری از شبکه ریلی لغو شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ