کد خبر: ۲۲۱۹۵۹
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸

افت سه شاخص بورس آمریکا در اثر نرخ تورم و عدم کاهش مورد انتظار نرخ بهره
طی هفته گذشته ثبت شد:

افت سه شاخص بورس آمریکا در اثر نرخ تورم و عدم کاهش مورد انتظار نرخ بهره

به دنبال انتشار گزارش‌های نرخ تورم در آمریکا و تضعیف امید سرمایه گذاران به کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، سه شاخص اصلی بورس آمریکا هفته گذشته را با افت سپری کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق گزارش وال‌ استریت ژورنال، شاخص S&P ۵۰۰ بورس آمریکا روز جمعه نیز نزولی بود تا دومین هفته حضور در محدوده قرمز را تجربه کند. این اتفاق پس از آن رخ داد که انتشار داده‌های تورمی داغ‌تر از انتظار باعث ترس فعالان بازار شد.

بر اساس این گزارش، هر سه شاخص اصلی بورس آمریکا هفته گذشته افت داشت و شاخص S&P ۵۰۰ نیز برای اولین‌بار از ماه اکتبر، دو هفته متوالی کاهشی را پشت سر گذاشت. گزارش‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده و شاخص بهای تولیدکننده که اوایل هفته گذشته منتشر شد، نشان‌دهنده نرخ‌های بالاتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود و امید سرمایه‌گذاران به کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در آینده نزدیک را تضعیف کرد.

در همین حال رئیس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده، فدرال رزرو پیش از تعدیل نرخ بهره نیازمند اطمینان بیشتر نسبت به بازگشت تورم به نرخ هدف ۲ درصدی است. پس از انتشار داده‌های تورمی، بازده اوراق بدهی صعودی شد و از ۴ درصد در دو هفته قبل به ۴.۳ درصد در هفته گذشته افزایش یافت.

شرکت‌های رشدی بازار سهام هفته سختی را سپری کردند. چرا که قیمت سهام آنها که به دلیل انتظار سودآوری در آینده رشد کردند با بالاماندن نرخ بهره آسیب می‌بیند. دو بخش فناوری اطلاعات و خدمات ارتباطی با افت بیش از یک‌ درصدی در روز جمعه، بدترین عملکرد در میان گروه‌های مختلف حاضر در شاخص S&P ۵۰۰ را ثبت کردند. شاخص شرکت‌های تولیدکننده ریزتراشه نیز با ریزش هفتگی ۴ درصدی، شاهد بدترین عملکرد از ماه ژانویه بود.

یک مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در این خصوص، گفت: حساسیت سرمایه‌گذاران به نرخ بهره به معادلات بازگشته است. روز جمعه بازار شاهد سررسید شدن همزمان اوراق مشتقه مبتنی بر قراردادهای اختیار معامله شاخصی، قراردادهای آتی شاخصی و قراردادهای اختیار معامله تک‌سهمی بود. انقضای همزمان این اوراق در یک روز باعث تشدید نوسانات شد. به نظر می‌رسد خوش‌بینی مصرف‌کنندگان آمریکایی به شرایط کلی اقتصاد تضعیف شده است. بررسی ماهانه دانشگاه میشیگان حاکی از افت اعتماد مصرف‌کنندگان بیش از برآورد اقتصاددانان است.

اگرچه انتظار نمی‌رود مقامات فدرال رزرو در جلسه سیاستی این هفته تصمیم به تغییر نرخ بهره بگیرند با این حال نگاه سرمایه‌گذاران باز هم به این جلسه خواهد بود تا شاید زمان احتمالی آغاز تعدیل سیاست پولی را پیش‌بینی کنند. براساس خروجی ابزار رصد سیاست‌های فدرال رزرو موسسه خدمات مالی CME، فعالان وال‌ استریت اکنون احتمال ۹ درصدی کاهش نرخ بهره در ماه مه را در معاملات لحاظ می‌کنند در حالی که هفته گذشته این احتمال حدود ۲۴ درصد بود.

مدیر ارشد سرمایه‌گذاری موسسه مدیریت ثروت NB Private معتقد است، جلسه این هفته فدرال رزرو مهم‌تر و اثرگذارتر از انتظارات خواهد بود. گزارش فایننشال تایمز نیز نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا در سال جاری تنها سه مرحله و هر بار ۰.۲۵ واحد درصد نرخ بهره را کاهش دهد.

تا قبل از افزایش غیرمنتظره تورم آمریکا در روز سه‌شنبه، سرمایه‌گذاران انتظار داشتند نرخ بهره تا ماه دسامبر یک واحد درصد افزایش پیدا کند. در ژانویه، سرمایه‌ گذاران احتمال شش تا هفت مرحله افزایش ۰.۲۵واحد درصدی نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۴ را در معاملات در نظر می‌گرفتند. به گفته مدیر تحقیقات منطقه آمریکا موسسه مالی و بانکی ING، بازار تسلیم روند تورم شده و تداوم نرخ بالای تورم سرمایه‌گذاران را مجبور به عقب‌نشینی کرده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ