کد خبر: ۲۲۱۹۷۴
۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۱/۵

صدور ۵۰۰ هزار میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه و برنامه های سال جاری
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس اعلام کرد:

صدور ۵۰۰ هزار میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه و برنامه های سال جاری

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس با اعلام برنامه ها برای سال جاری از صدور ۵۰۰ هزار میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه در سال گذشته خبر داد که نسبت به مدت مشابه قبل ۷۰ درصد رشد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وحید روشن‌قلب در خصوص اقدامات انجام شده توسط مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس در سال ۱۴۰۲ به سنا، اعلام کرد: یکی از مهمترین اقدامات مربوط به الزام شرکت‌ها به ارسال الکترونیکی حق تقدم‌ها بود. از ابتدای سال گذشته همه شرکت‌ها ملزم شدند فرآیند افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات را از طریق درگاه ذینفعان بازار سرمایه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام دهند.

الکترونیکی شدن فرآیند افزایش سرمایه در این اتفاق بی اثر نبود و باعث رفع موانع موجود بر سر راه شرکت‌ها برای اجرای این اقدام شد. پیرو پیشنهاد سازمان بورس در ۲ سال گذشته، در قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز برای افزایش سرمایه از محل سود انباشته معافیت مالیاتی در نظر گرفته شد و با توجه به این موضوع، استقبال بسیاری برای انجام افزایش سرمایه‌ها از این محل توسط شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس صورت گرفت.

تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان مجوز انجام افزایش سرمایه توسط سازمان صادر شده که با افزایش ۷۰ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بود و از لحاظ تعداد مجوزها نیز رشد ۲۷ درصدی اتفاق افتاد. ۲۷۴ هزار میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته ها و ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از محل آورده نقدی و مطالبات بود.

برنامه‌های پیش رو برای سال ۱۴۰۳

هدف اصلی این مدیریت برای سال ۱۴۰۳، کوتاه شدن فرآیند افزایش سرمایه است که در افزایش سرمایه از محل سود انباشته این امر محقق شده و در خصوص فرآیند انجام افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات، قسمتی از برنامه ها که مربوط به الکترونیکی شدن فرآیند بود در سال ۱۴۰۲ انجام شد و در سال ۱۴۰۳ با توجه به این که پیش نیاز کوتاهتر شدن فرآیند که الکترونیکی شدن بود انجام شده، پیشنهادهای اصلاح قوانین و مقررات به مجلس ارایه شده و اکنون در مرحله نهایی قرار دارد.

طرح تامین مالی تولید به تصویب مجلس رسیده و در صورت تصویب نهایی این طرح به نظر می‌رسد فرآیند انجام افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات نسبت به سنوات قبل حدود ۲ ماه کوتاه‌تر خواهد شد و شرکت ها می‌توانند از این طریق در زمان کوتاهتری اقدام به تامین مالی از محل افزایش سرمایه آورده نقدی و مطالبات خواهند داشت.

مقایسه تامین مالی از بازار سرمایه با بازار پول

بنگاه‌ها می‌توانند از ۲ طریق اقدام به تامین مالی از طریق بازار سرمایه کنند. در ابتدا شرکت‌ها می‌توانند با کمک ابزارهای سرمایه‌ای مانند تاسیس شرکت‌ های سهامی عام، افزایش سرمایه و عرضه اولیه سهام اقدام به تامین مالی در بازار سرمایه کنند. تامین مالی از طریق بازار بدهی راه‌ دیگر تامین مالی در بازار سرمایه است. تفاوتی که این ابزارها با ابزارهای بدهی بازار پول دارد این است که ابزار تامین مالی بدهی در بازار سرمایه بلندمدت‌تر است. زیرا سررسید اوراقی که شرکت‌ها در بورس منتشر می‌کنند بین ۳ تا پنج سال است.

شرکت‌ها در اقساط، سود اوراق را پرداخت می‌کنند و اصل پول را در زمان سررسید پرداخت خواهند کرد. مبلغ انتشار اوراق بدهی در سال ۱۴۰۱ با افزایش سه برابری نسبت به سال ۱۴۰۰ همراه بود و به ۷۳ هزار میلیارد تومان برای ۶۸ شرکت رسید. رقم انتشار اوراق در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرد و به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید، این در حالی است که تعداد شرکت‌هایی که از این طریق تامین مالی داشتند با افزایش ۴۱ درصدی همراه بود و به ۹۶ شرکت رسید.

راه‌اندازی سامانه‌ ارسال الکترونیک درخواست انتشار اوراق بدهی

در گذشته شرکت‌ها مدارک را به صورت فیزیکی ارسال می‌کردند اما با راه‌اندازی این سامانه، شرکت‌هایی که به دنبال انتشار اوراق اجاره و مرابحه هستند الزاماً باید درخواست و اطلاعات را از طریق این سامانه ارسال کنند. راه‌اندازی این سامانه در تسهیل و تسریع در فرآیند انتشار اوراق کمک کننده خواهد بود.

بازنگری دستورالعمل انتشار اوراق بدهی

در کنار انجام اقداماتی برای سال جاری بازنگری در دستورالعمل انتشار اوراق بدهی دنبال می شود و ضمن ساده‌سازی، همه دستورالعمل‌ها تجمیع شوند تا اشخاصی که به دنبال انتشار این اوراق هستند بتوانند به راحتی این فرآیند را طی کنند.

تامین مالی شرکت ها به عنوان یکی از کارکردهای اساسی بازار سرمایه تلقی می‌شود که این اتفاق به صورت عمومی در بازار اولیه و در کنار بازار ثانویه رخ می‌دهد. شرکت‌ها می‌توانند از طریق ابزارهای طراحی شده در بازار سرمایه اقدام به تامین مالی طرح‌ها، پروژه‌ و فرآیندهای تولید کنند.

با توجه به تشکیل چند پرونده حقوقی برای شرکت‌هایی که بدون مجوز سازمان بورس و در خارج از بازار سرمایه اقدام به عرضه عمومی اوراق بهادار کرده بودند به سرمایه‌گذاران توصیه می شود از خرید اوراق بهادار عرضه شده به عموم در خارج از بازار سرمایه خودداری کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ