کد خبر: ۲۲۲۰۶۱
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۱/۸

تخصیص ۴۰ درصد از سود پالایشگاه های بورسی و دولتی برای توسعه + چند برنامه
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش اعلام کرد:

تخصیص ۴۰ درصد از سود پالایشگاه های بورسی و دولتی برای توسعه + چند برنامه

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های چند برنامه مهم پالایشگاه های بورسی و دولتی از جمله تخصیص ۴۰ درصد از سود شرکت ها به طرح‌های توسعه‌ را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جلیل سالاری با اشاره به افزایش ۷ درصدی تولید بنزین در سال گذشته و روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر و ظرفیت پالایشی روزانه ۲.۲ میلیون بشکه، اعلام کرد: روزانه به‌طور میانگین ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین، ۱۱۱ میلیون لیتر نفت‌گاز، ۶۵ میلیون لیتر نفت کوره، ۶.۵ هزار تن گاز مایع و ۸ تا ۹ میلیون لیتر نفت سفید و سوخت هواپیما توسط پالایشگاه های بورسی و دولتی تولید می‌شود.

سال گذشته به‌ خصوص در زمستان و روزهای پایانی سال، روزانه تا ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها تحویل داده شد که معادل تحویل ۳ میلیارد لیتر سوخت مایع ماهانه به نیروگاه‌ها و عدد بسیار بزرگی است. همچنین روزانه ۹۴ میلیون لیتر نفت‌ گاز به چرخه حمل‌ و نقل، تحویل و روزانه ۱۱۷ میلیون لیتر بنزین توزیع شد.

درحالی ۴۰ درصد از سود شرکت های پالایشی به طرح‌های توسعه‌ای سال گذشته اختصاص می یابد که طبق تکالیف قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اجرای طرح‌های کیفی‌سازی در همه پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت و طرح جامع ارتقای کیفی نفت کوره نیز طراحی و در سال جاری وارد مرحله اجرایی خواهند شد.

انتظار می رود با اجرای طرح‌های کیفی‌سازی ۹ پالایشگاه‌ و راه‌اندازی پالایشگاه مهر خلیج فارس و آدیش تا پایان سال ۱۴۰۵، روزانه ۳۰ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین و ۱۶ میلیون لیتر به نفت‌گاز تولید افزوده شود. پیگیری تأمین منابع مالی و هماهنگی با وزارت صنعت برای ایجاد گمرک اختصاصی و با هدف تسریع عملیات این طرح‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

خرداد سال جاری هم دو پروژه در پالایشگاه آبادان و شیراز راه اندازی خواهد شد و یک واحد ۴۳ هزار بشکه‌ای در آبادان به بهره‌برداری خواهد رسید که با راه‌اندازی آن تولید بنزین پالایشگاه آبادان روزانه ۹ میلیون لیتر و تولید گازوئیل  روزانه ۵ میلیون لیتر افزایش خواهد یافت. همچنین با راه‌اندازی یک واحد دیگر در پالایشگاه شیراز، کیفیت بنزین این پالایشگاه یورو ۴ خواهد شد.

دو خط لوله مهم بندرعباس - سیرجان - رفسنجان و تبریز - خوی - ارومیه هم بزودی به بهره‌برداری می‌رسد. طرح‌ کاهش نفت کوره نیز طبق برنامه هفتم توسعه با نیاز به نقدینگی ۹ میلیارد دلاری و استفاده از سرمایه‌گذار خارجی و مشوق‌ها، اجرا خواهد شد

احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در پیشرفت بوده و مجمع سهامداری با حضور صندوق‌ها، بانک‌ها و هلدینگ خلیج‌فارس تشکیل و حدود ۲۰۰ هکتار زمین در بندرعباس نیز استحصال و مجوزهای زیست محیطی و پدافند غیرعامل، دریافت و مطالعات بنیادی طرح نیز آغاز شده است. واحدهای تحت لیسانس این پروژه هم تعیین تکلیف شده و امید است از ابتدای سال جاری مراحل عملیات اجرایی آغاز شود.

 

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ