کد خبر: ۲۲۲۲۰۵
۰:۰ - ۱۴۰۳/۱/۱۹

بررسی نتایج تفحص ۸ ساله از شستا در کمیسیون اقتصادی مجلس + محورها
امروز با حضور وزیر کار و مدیرعامل برگزار می شود:

بررسی نتایج تفحص ۸ ساله از شستا در کمیسیون اقتصادی مجلس + محورها

اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، نتایج تحقیق و تفحص از عملکرد ۸ ساله شستا را امروز با حضور وزیر کار و مدیرعامل شرکت بررسی نهایی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جلسه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، امروز برای بررسی نهایی نتایج تحقیق و تفحص از سرمایه گذاری تامین اجتماعی با حضور وزیر کار و مدیرعامل شستا برای ارسال گزارش به صحن علنی برگزار می شود.

اقدامات هیات تحقیق و تفحص از شستا

بر اساس این گزارش، تحقیق و تفحص از شستا در سال ۱۴۰۰ و در پی وصول برخی مستندات از بروز تخلفات عدیده مالی در شرکت‌های تابعه طی سال‌ های گذشته مطرح که منجر به برگزاری جلسات متعددی در کمیسیون اقتصادی مجلس برای تصویب کلیات و محورهای این موضوع شد.

در نهایت گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست علنی ۷ تیر سال ۱۴۰۱ قرائت شد که با رأی نمایندگان مجلس مورد تصویب قرار گرفت و عملاً کار هیات تحقیق و تفحص از شستا با انتخاب اعضا و تعیین هیأت رئیسه و صدور حکم توسط رئیس مجلس از پائیز همان سال آغاز شد.

پس از استقرار گروه اجرایی در شستا، موضوعات برابر محورهای مصوب مجلس طی مکاتبات متعدد از شستا و هلدینگ‌های تابعه پیگیری شد که تا پایان سال گذشته ۲۵۰ فقره مکاتبه به انجام رسید. موضوع تعلل مدیران نیز طی چند نوبت به وزیر کار و مدیرعامل شستا منعکس شده تا این شرکت نسبت به همکاری بیشتر در ارائه پاسخ‌های هیات تحقیق و تفحص اقدام کند.

این هیات به مستندات تخلفاتی از قبیل هزینه‌کردهای خارج از شمول، خرید و اهدای سکه و کارت‌های هدیه، انتصابات خارج از ضوابط، هزینه‌کردهای تبلیغاتی و رسانه‌ای خارج از ضابطه، مطالبات سررسید گذشته شرکت‌ها، تهاتر املاک، پرونده‌های حقوقی دارای حواشی متعدد و پرداخت‌ های خارج از عرف به وکلا و مشاورین حقوقی، تسهیلات دریافتی تعدادی از مدیران شرکت‌ها، ماموریت‌های خارجی غیر ضرور طی سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰ دسترسی پیدا کرده که جهت گزارش به مجلس در حال تکمیل پرونده است.

به رغم محرز بودن برخی تخلفات و فسادهای به وقوع پیوسته در برخی شرکت‌ها که در بررسی‌های اولیه مشخص است، متأسفانه در مواردی در عین ورود دستگاه‌های نظارتی متعدد داخلی وزارت کار و خارج از این وزارتخانه و ارسال گزارش‌های متعدد به مدیران ارشد اجرایی شستا طی سال‌های اخیر، همتی برای طرح دعوی و پیگیری بازگشت حقوق از دست رفته به بیت‌المال در این مجموعه ملاحظه نمی‌شود و این هیات بر اساس وظیفه نسبت به پیگیری ترک فعل مدیران فعلی نیز در عدم پیگیری برخی پرونده‌های تخلفات اقدام خواهد کرد.

به علت سستی در پیگیری حقوق بیت‌المال و تشکیل پرونده‌های قضایی، برخی مدیران متخلف شرکت‌های تابعه شستا با تغییر مسئولیت‌ها در دیگر شرکت‌های تابعه دستگاه‌های اجرایی در حال دریافت سمت‌های مدیریتی جدید هستند که در چند نوبت تذکر شفاهی و مکتوب به برخی وزرای مربوطه نیز داده شده است.

محورهای اصلی شامل بررسی وضعیت مدیریت اقتصادی، مالی، اداری و حقوقی شستا و شرکت های زیرمجموعه و محورهای فرعی شامل بررسی مدیریت مالی و سرمایه گذاری شرکت های زیر مجموعه، فرایند خرید و فروش داخلی و خارجی، خرید و فروش دارایی ها و نحوه رعایت صرفه و صلاح شرکت، اجاره دارایی ها، اخذ وام و نحوه پرداخت به شرکت های تابعه، چگونگی انجام حواله های ارزی و ... و تخلفات ناشی از آن، بررسی نحوه انتصابات و بررسی تناسب ترکیب اعضاء هیات مدیره ها در برخی شرکت ها از لحاظ تحصیلات و تجربه کاری متناسب با فعالیت شرکت، نحوه بکار گیری مشاوران، عضویت همزمان اعضای هیات مدیره ها در شرکت های مختلف، ضوابط حقوق و مزایای معاونان، مشاوران و مدیران شرکت ها و تخلفات ناشی از آن است.

بررسی مدیریت بخش حقوقی شرکت های زیرمجموعه شستا و تعداد دعاوی حقوقی، فرایند دعاوی و نحوه صرف هزینه‌های وکالت و نتایج مالی دعاوی حقوقی به نفع شستا، بررسی انتصاب مدیران حقوقی متمرکز از طریق معاونت حقوقی شستا و اخراج کارشناسان حقوقی مستقل نیز در این طرح آمده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ