کد خبر: ۲۲۲۴۱۷
۹:۳ - ۱۴۰۳/۱/۲۷

پایان جلسه فوق العاده شورای امنیت بدون صدور بیانیه و قطعنامه

پایان جلسه فوق العاده شورای امنیت بدون صدور بیانیه و قطعنامه

جلسۀ فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل با موضوع بررسی حمله بی سابقه ایران به اسرائیل بدون صدور هیچ بیانیه و قطعنامه‌ به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جلسۀ شورای امنیت با حضور دبیرکل سازمان ملل متحد و نمایندگان آمریکا، انگلیس، روسیه، اسرائیل و ایران به دنبال بررسی اقدام شب گذشته علیه رژیم صهیونیستی بدون صدور هیچ بیانیه و قطعنامه‌ای بکار پایان داد.

بر اساس این گزارش، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل : مردم منطقه با خطر واقعی روبرو هستند که نشان‌ دهنده درگیری ویرانگر در مقیاس وسیع است. زمان کاهش تنش، توقف تشدید و اعمال خویشتن‌داری حداکثری فرا رسیده است. صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی هر ساعت تضعیف می‌شود و نمی‌تواند جنگ‌های بیشتری را تحمل کند. باید خشونت در کرانه باختری متوقف و اوضاع در لبنان آرام شود و کشتیرانی ایمن به دریای سرخ بازگردد.

نماینده آمریکا: این وظیفه شورای امنیت است که اجازه ندهد اقدامات این کشور بدون پاسخ بماند. آمریکا به‌دنبال تشدید تنش نیست و اقدامات آن ماهیت صرفا دفاعی دارد.

نماینده انگلیس: مقیاس و ماهیت حمله ایران به اسرائیل خطر بسیار بزرگی برای امنیت خاورمیانه بود. ایران نقش عدم ثبات در منطقه دارد و از گروه‌های نظامی منطقه حمایت می‌کند. از امنیت اسرائیل حمایت می‌شود. هیچکس نمی‌خواهد شاهد کشتار بیش از این باشد.

نماینده روسیه : دبیرکل سازمان ملل حمله ایران را بلافاصله محکوم کرد اما در مورد حمله اسرائیل به کنسولگری ایران چنین واکنشی نداشت. این رویکرد درست نیست و اقدام اسرائیل باید صراحتا محکوم شود. پیشنهاد پیش‌نویسی برای بیانیه ارائه شد اما آمریکا، انگلیس و فرانسه از پذیرش اصول قوانین بین‌المللی خودداری کردند و آن را نپذیرفتند.

کشور‌های غربی از جمله فرانسه، انگلیس و آمریکا از حمایت از بیانیه‌ای در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در اول آوریل خودداری کردند و اکنون ایران را محکوم می‌کنند و این ریاکاری آنها را نشان می‌دهد.

نماینده اسرائیل : حمله مستقیم ایران به اسرائیل در نوع خود اولین بود. جهان پس از حمله ایران شاهد تنش بی‌سابقه‌ ای است. ایران با شلیک صد‌ها موشک و پهپاد بیش از ۷۰۰ تن مواد منفجره و بمب به سمت خاک اسرائیل شلیک کرده است. حمله ایران تهدیدی برای مسجد الاقصی و مسلمانان بود و همچون همیشه با انجام حرکاتی در جهت فضاسازی و تحت تاثیر قرار دادن جلسات شورای امنیت، ویدئویی از پرواز موشک‌ های ایران بر فراز مسجد الاقصی نشان داد و صفحه نمایشگر را حتی به سمت سفیر ایران گرفت.

نماینده ایران: اقدامات و جنایات بی‌ثبات‌کننده و غیرمسئولانه رژیم اسرائیل علیه ملت‌های منطقه، تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. سیاست نخست وزیر رژیم اسرائیل، گسترش و تشدید درگیری در منطقه برای ماندن در قدرت است. اعضای شورای امنیت نباید اجازه دهند شورای امنیت، گروگان جاه طلبی‌های چنین رژیم جنگ‌طلبی باشد.

زمان آن فرا رسیده شورای امنیت مسئولیت را بر عهده بگیرد و به تهدید واقعی صلح و امنیت بین‌المللی رسیدگی کند. شورای امنیت باید به سرعت وظایف را طبق فصل ۷ منشور در پاسخ به سرپیچی‌های وقیحانه رژیم اسرائیل انجام دهد. شورای امنیت باید اقدامات فوری و تنبیهی برای وادار ساختن این رژیم به توقف نسل‌کشی و کشتار مردم غزه و پایبند کردن به تعهدات بویژه اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و دستورات الزام‌آور قانونی دیوان بین‌المللی دادگستری اتخاذ کند.

ایران به‌عنوان یکی از اعضای مسئول سازمان ملل متحد به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد متعهد بوده و بار دیگر بر تعهد به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تاکید می‌کند. ایران ضمن تاکید مجدد بر موضع ثابت به دنبال تشدید تنش یا جنگ در منطقه نیست. ایران با هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر توسط رژیم اسرائیل بر عزم تزلزل‌ناپذیر برای دفاع از مردم، امنیت و منافع ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی در برابر هر گونه تهدید یا اقدامات تجاوزکارانه با شدت و طبق قوانین بین‌المللی تاکید می‌کند. ایران در استفاده از این حق در صورت لزوم دریغ نخواهد کرد.

سپاه پاسداران شنبه شب ۲۵ فروردین با انتشار اطلاعیه ای، آغاز عملیات وعده صادق و شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم اسرائیل را در پی انتقام از تل آویو در حمله موشکی این رژیم به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت ۷ تن از مستشاران و افسران نظامی تهران در دمشق را اعلام کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ