کد خبر: ۲۲۲۴۳۹
۰:۰ - ۱۴۰۳/۱/۲۸

تبعات تداوم صادرات سیمان از طریق کارت‌های بازرگانی شخصی و درخواست پیگیری
شرکت های سیمانی خراسان رضوی اعلام کردند:

تبعات تداوم صادرات سیمان از طریق کارت‌های بازرگانی شخصی و درخواست پیگیری

شرکت های سیمانی خراسان رضوی تداوم صادرات از طریق کارت‌های بازرگانی شخصی را به ضرر صنعت دانسته و خواستار پیگیری مسئولان استان برای بازگشت به روش قبلی شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی اکبر لبافی رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به عرضه ۱۰۰ درصدی سیمان در بورس کالا توسط کارخانه های استان و داخل زیر نظارت سازمان حمایت با قیمت های مصوب، گفت: سیمان مازاد بر نیاز استان به کشورهای مختلف صادر می شود.

وی افزود: رای دیوان عدالت اداری مبنی بر رفع ممنوعیت صدور محصولات از جمله سیمان توسط غیر از تولیدکنندگان و ابلاغ آن در سال ۱۴۰۲ مشکلات تولیدکنندگان سیمان را چند برابر کرد. افرادی سیمان ارایه شده در بورس کالا را از فروشندگان عمده خریداری و با کارت بازرگانی شخصی از طریق گمرک با قیمت پایین تر از نرخ صادراتی شرکت های سیمانی، صادر می کنند.

منصور ارباب افضلی مدیرعامل سیمان غرب آسیا هم با بیان اینکه صنعت سیمان در شرق بویژه خراسان بزرگ، وضعیت مناسبی ندارد، گفت: متوسط زمان قطع برق و گاز برای کارخانه های سیمانی واقع در شرق سالانه پنج ماه است اما برای کارخانه های سیمانی واقع در غرب تنها سه ماه است. بنابراین این میزان قطعی انرژی برای شرکت های سیمان فاقد زیرساخت مناسب توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: سیمان داخلی با کف قیمت صادر می شود و کارخانه ها نمی توانند با سایر صادرکنندگان رقابت کنند. اختلاف قیمت ها رقابت اشخاص حقیقی با کارخانه ها را نامتوازن کرده و گاهی تا ۲ برابر هم می رسد. تجار افغانستانی سیمان را از بازار داخلی خریداری کرده و با در اختیار داشتن کارت های بازرگانی شخصی غیرقابل کنترل از مبادی خروجی حمل کنند.

ارباب افضلی ادامه داد: پیش از صدور رای دیوان عدالت اداری مبنی بر اختیار صادرات سیمان به اشخاص حقیقی، صادرکنندگان صرفا با تولیدکنندگان مراوده اقتصادی داشتند و دولت دغدغه بازگشت ارز حاصل از صادرات را نداشت. صنعت سیمان نیز بیش از سایر صنایع ارز حاصل از صادرات دولت را تامین می کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ