کد خبر: ۲۲۲۵۳۷
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۲/۱

بررسی نقش تتر در پامپ اخیر رمزارزها و نگرانی‌ها پیرامون ثبات آن

بررسی نقش تتر در پامپ اخیر رمزارزها و نگرانی‌ها پیرامون ثبات آن

نقش تتر به عنوان محبوب ترین استیبل کوین جهان در حرکت صعودی ماه‌های اخیر ارزهای دیجیتال و نگرانی‌ها پیرامون ثبات آن بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازار کریپتوکارنسی یا همان ارزهای دیجیتال در ماه‌های اخیر حرکت صعودی را تجربه کرده است. قیمت‌ها افزایش یافته و نوسان داشته‌اند و بسیاری از سرمایه‌گذاران را متعجب کرده که چه چیزی باعث این امر شده اما یک نام مدام در صحبت‌ها دیده می‌شود و آن تتر (USDT) محبوب ترین استیبل کوین جهان است.

در همین حال خرید تتر در ایران نیز بسیار افزایش پیدا کرده است. زیرا بسیار از افراد به دنبال حفظ ارزش دارایی در مقابل تورم هستند اما تتر دقیقاً چیست و چقدر بر پامپ اخیر رمزارزها اثر داشت؟

در ادامه به دنیای تتر پرداخته و ارتباط آن با افزایش اخیر قیمتی رمزارزها و نگرانی‌های پیرامون ثبات آن بررسی می‌شود.

تتر، نقشی مهم در دنیای ارزهای دیجیتال

تتر نوعی ارز دیجیتال است که به عنوان استیبل کوین شناخته می‌شود. برخلاف بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال ناپایدار، تتر به دلار آمریکا متصل است به این معنی که ارزش آن از نظر تئوری باید در یک دلار آمریکا ثابت بماند. این ثبات از طریق ذخایری که توسط Tether Limited، شرکتی که USDT صادر می‌کند، بدست می‌آید. به گفته تتر این ذخایر از ترکیبی از معادل‌های نقدی مانند اوراق تجاری و بدهی‌های کوتاه مدت تشکیل شده است.

مخزن سوخت تتر: چاپ پول و نقدینگی بازار

تتر با تامین نقدینگی نقش بسزایی در بازار ارزهای دیجیتال دارد. سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند دارایی‌های بی‌ثبات را به USDT و بالعکس تبدیل کنند و به آنها اجازه می‌دهد از موقعیت‌های معامله خارج شوند یا بدون اینکه نوسانات قیمتی قابل‌توجهی را تجربه کنند وارد موقعیت‌های جدید شوند.

با این حال، توانایی تتر برای توکن‌های جدید USDT باعث ایجاد مسائلی شده است. بخش قابل توجهی از افزایش اخیر عرضه USDT همزمان با افزایش قیمت کریپتو بود. این امر باعث شده برخی تحلیلگران بر این باور باشند که ایجاد تتر ممکن است بطور غیرمستقیم به افزایش قیمت ارزهای دیجیتال دامن بزند. نظریه به این صورت است:

- سرمایه گذاران از USDT تازه مینت یا ایجاد شده برای خرید ارزهای دیجیتال دیگر استفاده می‌کنند و قیمت آنها را بالا می‌برند.قیمت‌های بالاتر سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کرده و یک حلقه بازخورد مثبت ایجاد می‌کند.

صحبت‌هایی در خصوص نقش تتر

 اینکه آیا تتر به طور مستقیم بازار را دستکاری می‌کند یا خیر، سوال پیچیده ای است. شواهد روشنی از دستکاری آشکار وجود ندارد اما عدم شفافیت در مورد ذخایر آنها و زمان انتشار USDT نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند.

برخی استدلال های موافق و مخالف نفوذ تتر آورده شده است:

استدلال برای تأثیر تتر

همبستگی مساوی علیت نیست اما سؤالاتی را ایجاد می‌کند. افزایش قابل توجه عرضه تتر همزمان با افزایش قیمت برای بسیاری از تحلیلگران یک پرچم قرمز است.

روانشناسی نیز در این خصوص نقش دارد. اگر سرمایه‌گذاران بر این باورند تتر بازار را تقویت می‌کند، می‌تواند به اصطلاح پیش‌خور اقتصادی ایجاد کند و قیمت‌ها را حتی بالاتر ببرد.

عدم شفافیت باعث ایجاد سوء‌ظن می‌شود. بدون ممیزی و حسابرسی کامل ذخایر تتر، دانستن حفظ پگ منابع لازم در صورت وقوع خروج افراد از USDT، دشوار است.

استدلال علیه تأثیر تتر

نیروهای بازار پیچیده هستند. عوامل بسیاری در قیمت ارزهای دیجیتال نقش دارند از جمله پذیرش نهادی، تحولات نظارتی و احساسات کلی بازار. تتر ممکن است تنها یک تکه از پازل باشد.

همچنین با رشد بازار کریپتو، تقاضا برای یک استیبل کوین مانند تتر نیز افزایش می‌یابد. تتر ممکن است به سادگی به تقاضای بازار پاسخ دهد. تمرکز روی تتر باعث می‌شود حواس از مسائل دیگر پرت شود. بازار کریپتو ذاتاً بی‌ثبات است و تمرکز صرفاً بر روی تتر ممکن است توجه را از سایر دلایل افزایش قیمت منحرف کند.

پامپ اخیر رمزارزها

اثر واقعی تتر بر پامپ اخیر رمزارزها همچنان یک راز باقی مانده است. در حالی که دلیلی برای نگرانی در مورد عملکردهای غیرشفاف آن وجود دارد، دشوار است بطور قطعی گفت این تنها عامل نوسانات بازار است. با این حال یک عامل می‌تواند باعث این امر شده باشد و آن این است که با عرضه و وجود تتر و بازار مثبت رمزارزها، بسیاری از افراد انتظار دارند این امر موجب افزایش خرید و تقاضا شود و در نتیجه رمزارزها نیز رشدهای خوبی را تجربه کردند.

آینده تتر و ثبات کریپتو

جنجال پیرامون تتر نیاز به شفافیت و مقررات بیشتر در کل فضای ارزهای دیجیتال را برجسته می‌کند. در ادامه چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد:

افزایش نظارت: رگولاتورها در سراسر جهان احتمالاً نگاه دقیق‌تری به تتر و سایر استیبل کوین‌ها خواهند داشت که می‌تواند منجر به الزامات سخت‌گیرانه‌ تر برای پشتوانه ذخیره و حسابرسی می‌شود.

ظهور استیبل کوین‌های جایگزین: نگرانی‌های سرمایه گذاران در مورد تتر می‌تواند منجر به پذیرش استیبل کوین‌های جایگزین با پشتوانه شفاف‌تر شود. البته که این امر بسیار سخت امکان رخ دادن دارد.

در نتیجه با اینکه تتر نقش بسزایی در دنیای ارزهای دیجیتال دارد و باید وضعیت و شرایط آن را بررسی کرد ولی باید این مورد را به خاطر داشت که بررسی تتر تنها یکی از عواملی است که می توان بررسی و سپس تصمیم‌گیری کرد و باید تمام عوامل را زیرنظر داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ