کد خبر: ۲۲۲۵۶۴
۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۲/۲

رتبه پایین ایران در تبدیل ذخایر سنگ آهن و مس/ وعده انتقال آب دو دریا
رئیس ایمیدرو اعلام کرد:

رتبه پایین ایران در تبدیل ذخایر سنگ آهن و مس/ وعده انتقال آب دو دریا

رئیس ایمیدرو با اعلام رتبه های پایین ایران در تبدیل ذخایر سنگ آهن و مس به محصولات، وعده بهره برداری از خط دوم انتقال آب خلیج فارس و رسیدن لوله های انتقال آب دریای عمان به زاهدان داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا موثقی نیا با اش اره ذخایر معدنی حدود ۲۴۰ میلیارد تنی جهان و سهم  ۲۴ میلیارد تنی ایران، اعلام کرد: مهمترین خط ذخایر معدنی جهان در هیمالیا و آلپ بوده و کمتر از ۱۲ درصد به طول ۱۵ هزار کیلومتر هم متعلق به ایران بوده ولی به دلیل گستردگی تنها ۷ درصد اکتشاف شده است.

ذخایر سنگ آهن و مس ایران هم حدود ۱.۷ و ۶ درصد کل ذخایر جهان بوده و در رتبه ۷ و ۵ جهان حضور دارد اما نسبت به صنایع پایین دست و تبدیل به محصولات با ارزش افزوده در رتبه‌های پایین و ۲۴ و ۳۵ زنجیره اهن و مس قرار دارد.

سهم صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی هم کمتر از ۷ درصد است. در صورتی که با این ذخایر باید این سهم افزایش یابد. در برنامه هفتم رشد کمی معدن باید ۱۳ درصد باشد که سخت اما دور از دسترس نیست.

صندوق ضمانت معدن کاری با هدف مردمی سازی و ریسک معادن کوچک ایجاد و سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان برای ۵۴ مورد معدن کاری ضمانت انجام شد و قرار است در سال جاری به ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. در این میان قوانین و مقررات باید تطبیق داده شود تا جهش رخ دهد. شرکت‌های اکتشافی تا سال آینده چند برابر خواهند شد.

از سوی دیگر توسعه معادن نیازمند تکمیل زیرساخت ها از جمله آب و برق بوده که چند خط انتقال آب از دریا از جمله خلیج فارس در جریان بوده و خط اول احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته است. خط دوم نیز در سال جاری اجرایی خواهد شد. انتقال آب از دریای عمان هم تا پایان سال به زاهدان می‌رسد.

برای برق هم برنامه ۱۵ هزار مگاواتی و شامل ۱۰ هزار مگاوات حرارتی و ۵ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و بادی مدنظر است. ۱۷۰۰ مگاوات از این برنامه احداث شده و تا پایان سال به ۳۵۰۰ مگاوات و تا پایان دولت به ۱۰ هزار مگاوات خواهد رسید و ۲۰ تا ۲۵ درصد مصرف صنعت پوشش داده می‌شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ