کد خبر: ۲۲۲۶۷۳
۱۰:۵ - ۱۴۰۳/۲/۵

لزوم حمایت سه قوه از بورس برای کاهش ۷۰ هزار میلیارد تومانی سود شرکت‌ ها
سه تحلیلگر بازار سرمایه اعلام کردند:

لزوم حمایت سه قوه از بورس برای کاهش ۷۰ هزار میلیارد تومانی سود شرکت‌ ها

سه تحلیلگر بازار سرمایه با اثر اجرای تعیین سقف مالیاتی بر کاهش ۷۰ هزار میلیارد تومانی از سود شرکت‌ های بورسی، خواستار حمایت دولت، مجلس و قوه‌ قضائیه برای خروج از این وضعیت شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اثر اجرای تعیین سقف مالیاتی بر کاهش 70 هزار میلیارد تومانی از سود شرکت‌ های بورسی در گفت و گو با دنیای اقتصاد، اعلام کردند: با وجود ابهامات حتی در فصل مجامع نمی توان اوضاع مثبتی داشت و برای خروج از این وضعیت باید دولت، مجلس و قوه‌ قضائیه حمایت تمام‌ قد داشته باشند.

محمد خبری‌زاد: بورس همچنان منتظر دو سه اتفاق است. یکی از این اتفاقات بحث بنیادی شرکت‌ها و انتشار گزارش‌های 12 ماهه است. بحث بعدی تابلوی معاملات دلار در مرکز مبادلات ارز بوده که اکنون به 41 هزار‌ تومان رسیده و با تداوم این روند شرایط بهبود خواهد یافت. کف بازار بسته‌ شده و برای رشد نیازمند سوخت رشد دلار نیما است. در کنار آن موضوع بند‌ س تبصره ‌6 مطرح است که به مجلس کشیده شده و احتمال اصلاح آن وجود دارد.

این بند ‌مربوط به سقف مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی نگرانی جدیدی به فعالان اقتصادی تزریق کرده و اثر آن می‌تواند در بازار اولیه و ثانویه منفی باشد . اگر این بند ‌اجرا شود حدود 70 هزار میلیارد تومان فقط از سود شرکت‌های بورسی کم می‌شود که اکثریت این شرکت‌ها به صندوق‌های بازنشستگی متعلق هستند و کمبود منابع این صندوق‌ها به دولت برمی‌گردد.

با این تصمیم در نهایت اتفاقی به نفع دولت نخواهد افتاد. قیمت‌های جهانی و فلزات نیز رشد مناسبی داشتند و دیروز نمادهای مرتبط صف خرید بودند. این اگر مشکل دلار حل شود، حتما اقبال به صنایع مرتبط با فلزات جهانی مشاهده خواهد شد.

برزو حق‌شناس: بعد از اینکه ریسک‌های سیستماتیک کاهش یافت و خطر تشدید درگیری کمتر شد، بازار سهام رشد مناسبی داشت و نزول بابت درگیری‌ها را جبران کرد. بعد از آن ارزش معاملات مجددا نزولی شد و به کمتر از 6 هزار میلیارد تومان رسید و عرضه‌ها هم مجددا مقداری بیشتر شد که طبیعی است.

نوسان‌گیرها در این شرایط ذخیره سود و فروش انجام می‌دهند. کسانی که هفته گذشته در محدوده سنگین خرید داشتند، اقدام به شناسایی سود می‌کنند و عرضه‌ها مقداری افزایش می یابد. وضعیت نگران‌کننده نیست و در هفته آینده به شرطی که دلار منفی سنگینی نخورد بورس مثبت خواهد شد. اگر دلار کمتر از 60 هزار‌ تومان نشده و اتفاق خاصی در عرصه ریسک‌های سیستماتیک هم نیفتاد، بازار مثبتی را شاهد خواهیم بود.

مریم محبی: از ابتدای سال‌ شرایط بسیار خاصی در بازارهای مختلف مشاهده شد. از طرفی افزایش قیمت دلار و طلا و از طرفی هشدار اقتصاددانان نسبت به افزایش قیمت مسکن دیده می‌شود. بخش‌های مختلف اقتصادی دارای ابهامات و تنش‌هایی هستند و همه این مسائل به‌صورت مستقیم می‌تواند بر بورس موثر باشد.

طی چند روز گذشته نمایندگان مجلس و مسئولان سابق نسبت به اتفاقات اثرگذار بر تصمیمات اقتصادی مانند تعطیلی شنبه یا چالش‌های حقوق و دستمزد کارگران شانه خالی کردند که تمامی این عوامل می‌تواند به‌صورت مستقیم بر بازار سهام اثر بگذارد. در اوج این اتفاقات دوشنبه حدود ‌هزار نفر از فعالان بورس نامه سرگشاده‌ای به رئیس مجلس ارسال و نسبت به بند س تبصره ‌6 مربوط به مالیات شرکت‌های بورسی اظهار نگرانی کردند.

این بند‌ در صورت اجرا بورس که شرایط مناسب و مطلوبی را سپری نمی‌کند دچار مشکلات بسیاری می کند. بنابراین تا ابهامات کلیدی حل نشود انتظار بهبود شرایط نمی‌رود. بسیار جای نگرانی است که بورس یک روز از تنش‌های سیاسی اثر منفی می‌گیرد و روز دیگر مشکلات اقتصادی و تمامی اتفاقات می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

فعلا به‌نظر نمی‌رسد با وجود ابهامات حتی در فصل مجامع اوضاع مثبتی داشت. با توجه به اینکه بازار سرمایه به کف‌های قیمتی جذابی رسیده و در بازار جهانی با افزایش قیمت کامودیتی‌ها اثر مثبت مشاهده شود. تمامی عوامل بنیادی اثر مثبت دارد اما ابهامات اثر بیشتری داشته و جلوی مسیر طبیعی را می گیرد. بنابراین انتظار می رود هفته آینده روند کم‌رمق ادامه داشته‌ باشد. برای خروج از این وضعیت باید دولت، مجلس و قوه‌ قضائیه حمایت تمام‌ قد داشته باشند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ