1. سایر حوزه ها
دوشنبه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ ۰۰:۰۰
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کد خبر: 225404
ادعای صادرات بنزین 500 تومانی تکذیب شد/عامل زیان 31 هزار میلیارد تومانی!

ادعای صادرات بنزین 500 تومانی تکذیب شد/عامل زیان 31 هزار میلیارد تومانی!

مدیر سابق شرکت ملی پالایش و پخش، ادعای صادرات بنزین ۵۰۰ تومانی را تکذیب و مدیریت قبلی را عامل ناترازی و زیان ۳۱ هزار میلیارد تومانی دانست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شهاب الدین متاجی در خصوص طرح دوباره ادعای معاون سابق وزیر نفت مبنی بر صادرات بنزین به قیمت لیتری ۵۰۰ تومان، اعلام کرد: این ادعا به دو دلیل تکذیب می شود. نخست اینکه طبق صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۹۹ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از فروش صادراتی ۱۰ میلیارد لیتر فرآورده، ۵۵ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل شده یعنی بطور میانگین ۵۵۰۰ تومان جهت فروش هر لیتر فرآورده نفتی در دوران کرونا درآمد داشت.

دوم اینکه اگر به فرض ادعای صادرات بنزین با قیمت ۵۰۰ تومان صحیح باشد با این میزان درآمدی که ثبت و تایید شده، باید سال ۹۹ بیش از ۱۱۰ میلیارد لیتر صادرات انجام می شد که معادل کل بنزین تولیدی از سال ۹۳ تا ۹۹ و امری محال است. زیرا نه این مقدار فرآورده موجود بوده و نه زیرساخت بارگیری و انتقال آن وجود داشت.

جریانی که شرکت ملی پالایش و پخش را از شرکتی با ۳۲ هزار میلیارد تومان سود به شرکتی زیانده با ۳۱ هزار میلیارد تومان ضرر تبدیل کردند به همراه حامیان بجای پاسخگویی از نحوه عملکرد در این سه سال با مطرح کردن مسائلی این چنینی به دنبال فرافکنی و فرار از پاسخگویی هستند.

آنها نه تنها عامل ناترازی بنزین هستند بلکه در قبال عملکرد مبنی بر زیانده کردن این شرکت پاسخگو هم نیستند.مدیریت پیشین شرکت در شرایطی به ناترازی بنزین دامن زده که به جای پاسخگویی درباره عملکرد برای منحرف کردن اذهان عمومی از واقعیت ها در حال جریان سازی های مخرب و دروغین هستند.

از مهمترین راهکارها برای رفع ناترازی بنزین، متنوع‌سازی سبد سوخت است که متأسفانه توسعه صنعت CNG‌ طی سال های اخیر به کندی پیش رفته درحالی که می‌توان بخش قابل توجهی از ناترازی بنزین را با توسعه متناسب ظرفیت CNG رفع کرد. اصلاح روند مصرف با سیاست‌ گذاری درست و برنامه محور، توسعه ناوگان حمل‌و نقل عمومی، اسقاط و از مدار خارج کردن خودروهای فرسوده و اصلاح روند پرمصرف ها در کنار توسعه کمی و کیفی بخش تولید، می‌تواند نقشه راه باشد. با اتخاذ تصمیمات و اعمال راهکارهای درست، دوباره ایران از واردکننده به صادرکننده بنزین تبدیل می شود.

انتهای پیام

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید