کد خبر: ۷۳۸۳۲
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱

پیش بینی نماینده مجلس از خروج منابع ارزی از بانک‎ها

پیش بینی نماینده مجلس از خروج منابع ارزی از بانک‎ها

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بر اساس برآورد ما ۲۰ میلیارد دلار از منابع ارزی خارج از نظام بانکی نگهداری می شود که به اقتصاد ضربه زده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، محمدرضاپورابراهیمی در حاشیه نشست شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه بانک مرکزی را مکلف خواهیم کرد حساب ارزی را برای سپرده گذاران ارزی افتتاح کند،گفت: این افتتاح حساب ارزی به نحوی خواهد بود که هر وقت سپرده گذار خواست باید اصل ارز را در اختیار وی قرار دهند.این اقدام کمک خواهد کرد بخش زیادی ارز که در خارج از نظام بانکی نگهداری می شود به نظام بانکی برگردد و همچنین بخش دیگری از ارز که از ایران خارج شده به داخل برگردد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه یکی از مشکلات موجود در اقتصاد، عدم وجود حساب ارزی است تا مردم، بنگاه ها، شرکتها و فعالان اقتصادی بتوانند سپرده ارزی را در آن نگهداری کنند،افزود: ایجاد این بدعت ناصحیح­ در اقتصاد،موجب محاسبه تغییر نرخ ارز بر پایه ارز دولتی در نظام بانکی شد و هزینه زیادی را بر فعالان اقتصادی وارد کرد ضمن اینکه موجب شد بخش زیادی از منابع ارزی­ از نظام بانکی خارج شود.

این نماینده مجلس گفت: بر اساس برآورد ما 20 میلیارد دلار از منابع ارزی خارجی از نظام بانکی نگهداری می شود که به اقتصاد کشور ضربه زده است.

پورابراهیمی با اشاره به ارتقا رتبه اعتباری ایران به 5 بر اساس گزارش موسسه ارزیابی ریسک اعتباری کشورها، آن را نشان از افزایش ظرفیت سرمایه گذاری، امکان جذب منابع مالی از طریق فاینانس و مشارکت های خارجی برای اقتصاد دانست.بالا بودن هزینه نقل و انتقال پول یکی از موانع جدی بر سر راه جذب سرمایه گذاری خارجی است که باید در کنار کاهش رتبه اعتباری این مشکل هم رفع شود.

وی ادامه داد: پس از برجام انتظار داشتیم مراودات بانکی عادی و هزینه نقل و انتقال پول حداقل باشد اما به غیر از چند بانک کوچک خارجی، بانک های بزرگ همچنان با بانک های ما کار نمی کنند که در این باره سازمان سرمایه گذاری موظف شد راهکارهای کاهش هزینه نقل و انتقال پول را تا جلسه بعد شورای گفت و گو یعنی تا دو هفته دیگر ارائه کند.­

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ