کد خبر: ۸۵۷۴۰
۱۶:۶ - ۱۳۹۷/۴/۸

افزایش ۵ برابری نقدینگی بورس و تحلیلی از وضعیت شاخص و معاملات
سرپرست تالار بورس قزوین اعلام کرد:

افزایش ۵ برابری نقدینگی بورس و تحلیلی از وضعیت شاخص و معاملات

سرپرست تالار بورس قزوین با اعلام ۵ برابر شدن نقدینگی بازار سهام و نکاتی به سرمایه گذاران، تحلیلی از وضعیت چند هفته شاخص و حجم معاملات داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس مراقی درباره شرایط هفته های اخیر بازار سهام که با رکوردشنکی های مثبت و سپس سیر نزولی دو روزه در آخر هفته پیش روبرو شده به ایسنا گفت: بورس به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای موجود باید بالاترین شفافیت را در بازار سرمایه داشته باشد و اخبار و اطلاعات را به‌صورت لحظه‌ای از شرکت‌هایی که در بورس فعال هستند به سهامداران و سرمایه‌ گذاران منتقل کند.

وی ادامه داد: نقدشوندگی بورس یکی از بهترین نقدشوندگی‌ها در بازارهای مالی است و  به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود به‌صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاری مستقیم و خرید مستقیم سهام ،ممکن است شتابزده بوده و تبعات زیادی داشته باشد اما سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و  خرید از صندوق‌های سرمایه‌گذاری ، بهتر است.

وی افزود: توصیه می‌شود افرادی که اطلاعات و فرصت کمتری برای پیگیری دارند از رفتارهای شتابزده اجتناب و به‌صورت غیرمستقیم در بازار سرمایه‌گذاری کنند و اجازه دهند کار توسط متخصصین و تحلیل‌گران حرفه‌ای بازار به نحو صحیح پیش برود. تا 21 خردادماه روند نوسان نسبی در بورس وجود داشت و از 22 خرداد به بعد شاهد رشد عجیبی بودیم به گونه‌ای که شاخص بورس روزانه 2 تا 3 هزار واحد رشد کرده که در حال حاضر به 115 هزار واحد رسیده و در مقایسه با دو هفته کاری گذشته، 10 هزار واحد رشد کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: پایین‌ترین رقم شاخص بورس در سال جاری مربوط به 16 اردیبهشت‌ و با 92 هزار و 850 واحد بود که در کمتر از یک ماه به 92 هزار واحد رسید ولی شاخص از 21 خرداد تا 3 تیر به 115 هزار واحد افزایش پیدا کرد که دور از انتظار بود. بورس آیینه تمام نمای اقتصاد است ولی این آینه سریع واکنش نمی‌دهد. بنابراین اینکه بگوییم رشد فعلی نشأت گرفته از رشد بازار سرمایه و اقتصاد است جای بسی تأمل دارد . چرا که بازار سرمایه با تأخیر، تأثیر نوسانات اقتصادی را نشان می‌دهد.

مراقی با اشاره به اینکه این روند حاوی یکسری رفتارهای هیجانی سهامداران نیز است، ادامه داد:رشد شاخص بورس متأثر از گزارش‌های سه‌ ماهه منتشره شرکت‌ها و تأثیر افزایش قیمت دلار است. لذا از آنجایی که برخی از شرکت‌ها صادرات دارند و مبادلات آن‌ها با دلار انجام می‌شود. این امر روی قیمت تمام‌شده هر سهم تأثیر گذاشته و در این بازه زمانی خود را نشان داده است.

وی افزود: نوسانات سیاسی و اقتصادی در بورس تأثیر گذاشته و با احتمال قریب به‌یقین این روند ادامه خواهد داشت و تا این التهاب در بازار وجود دارد باید شاهد چنین نوساناتی در بازار باشیم. اگر سهامداران با رفتار معقول از انتخاب سهام مناسب پیروی نکنند حتی ممکن است افت‌های ناگهانی هم در بازار سرمایه دیده شود که یکی از توصیه‌ها، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است.

سرپرست تالار بورس قزوین گفت: اوراق مشارکت و غیره ابزارهای تأمین مالی بازار سرمایه هستند که تأثیر غیرتورمی در بازار از مزایای آن به شمار می‌رود به‌ طوری‌ که وقتی اوراقی مجوز انتشار می‌گیرد فقط در راستای مجوز سرمایه‌گذاری است و از ورود نقدینگی به بازار جلوگیری می‌کند به‌ طوری‌ که تأثیر تورمی نخواهد داشت و  کمک خواهد کرد تا بازار سرمایه را به سوی بازار تأمین مالی هدایت کنیم.

مراقی با بیان اینکه در بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو کنترلی وجود ندارد، افزود: بازار سرمایه کنترل‌شده است و نقدینگی فقط به پروژه موردنظر تزریق می‌شود که با این امر نقدینگی آزاد در بازار وجود نخواهد داشت و موجب تورم نیز نخواهد شد. رشد قیمت طلا و دلار تابع نوسانات قیمتی کشور و جهان است . انتظارات، تابع توقع مردم بازار است. اگر در بازار انتظار افزایش قیمت طلا را داشته باشیم روند افزایشی ادامه خواهد داشت چون مردم و سرمایه‌گذاران بازیگر این بازار  هستند.

وی ادامه داد: کنترل بازار از وظایف مسئولین است که باید بدون فوت وقت وارد بازار شده و با اهرم‌های کنترلی خود و روش‌هایی که می‌شناسند آن را کنترل کنند.

وی تاکید کرد: برخی از التهابات اثر گذار در بازار مربوط به جریانات سیاسی است. مسئولان سیاسیباید در اقداماتی که انجام می‌دهند نهایت تدبیر را به کار گیرند و از گفتن هر حرفی پرهیز کنند و تبعات برنامه ها را قبل از اجرا در نظر گرفته و متناسب با شرایط کنونی تصمیمات اقتصادی را بگیرند، چراکه هر سخن سیاسی ممکن است بخشی از اقتصاد را بلرزاند و زلزله اقتصادی به راه بیندازد بنابراین مدیریت این بخش به تدبیر مسئولان سیاسی کشور بازمی‌گردد.

مراقی گفت: در این بازار از مردم انتظار می‌رود با پرهیز از رفتارهای هیجانی مثل خرید و فروش سهام و اوراق بهادار یا بازارهای ارز، طلا، مسکن و خودرو خودداری کنند و اگر سهامی در بورس خریداری می‌کنند با آگاهی و بررسی پتانسیل شرکت‌های موجود باشد و یا در شرکتی که ارزش سهم آن پتانسیل رشد را دارد به‌صورت مستقیم سرمایه‌گذاری کنند و اگر در این زمینه اطلاعات کمتری دارند می‌توانند از مشاوره شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس و شرکت‌ های تأمین سرمایه بهره بگیرند و با اطلاعات نسبت به خریدوفروش اقدام کنند.

وی افزود: نقدینگی در بازار سرمایه معامله می‌شود به طوری که 4 تیر، ۹۵۷ میلیارد تومان معامله شد و این مبلغ، رقمی نیست که مربوط به سرمایه‌ گذاران عادی بازار باشد. قطعاً با ورود نقدینگی جدید این رقم مورد معامله قرارگرفته است.تا دو هفته گذشته رقم معاملات روزانه ۲۰۰ میلیارد تومان بود ولی طی ۲ هفته اخیر تا به امروز روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان معامله در بورس صورت گرفته که مبلغی بسیار کلان است.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که نقدینگی پنج برابری از کجا وارد بورس شده ، توضیح داد: وزارت اقتصاد باید در خصوص مبادی ورودی توضیح دهد، رشد پنج برابری نقدینگی در بورس تأثیرات مثبت و منفی خواهد داشت به عنوان مثال سهام شرکت‌های خودرویی منفی است.

مراقی گفت: تورم به‌مرور وارد بازار سرمایه شده و اکنون خود را نشان داده که امیدواریم جلوی آن گرفته شود. چراکه این رشدها، امیدوار کننده نبوده چون ناشی از رشد اقتصادی نیست بلکه ناشی از برخی انتظارات سرمایه‌گذاران است که با توجه به شرایط فعلی اقتصاد تلاش دارند از حوزه‌های مختلف بیشترین بازدهی را کسب کنند.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ