کد خبر: ۱۰۵۸۴۷
۰:۰ - ۱۳۹۷/۸/۱۳

توسط مدیرعامل و نماینده سهامدار عمده:

"شبصیر" برای عرضه اولیه معرفی شد/ زمان افزایش سرمایه و عرضه دو زیرمجموعه

مدیرعامل پتروشیمی قائد بصیر ضمن تشریح آخرین وضعیت مالی و عملکردی از زمان اعمال افزایش سرمایه ۵۰ درصدی و سهامدار عمده ۸۰ درصدی نیز از عرضه دو شرکت تابعه در فرابورس و بورس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،معارفه شرکت پتروشیمی قائد بصیر صبح دیروز با حضور پرویز راحت مدیرعامل هلدینگ توسعه انرژی تدبیر به عنوان نماینده سهامدار عمده، مرتضی یوسفی معاون مالی اقتصادی هلدینگ، رضا فرزادی مدیرعامل پتروشیمی قائد بصیر و نایب رییس هیات مدیره، علی پیرزادی مدیر مالی و اداری"شبصیر" و اصحاب رسانه برگزار شد تا با تشریح آخرین وضعیت مالی و عملکردی،آماده عرضه 10 درصدی سهام در سه شنبه جاری باشد.

توضیحات سهامدار عمده درباره هلدینگ توسعه انرژی تدبیر

راحت با بیان اینکه گروه توسعه انرژی تدبیر تنها هلدینگ صنعت نفت و گاز و انرژی است که زنجیره کامل فعالیت های صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و برق را در مجموعه بصورت کامل دارد، گفت: این زنجیره در چارچوب 10 شرکت به هم پیوسته فعال شده که شروع فعالیت از تولید نفت خام و گاز همراه در میادین نفتی که در حال حاضر شامل میدان نفتی یاران شمالی می شود آغاز و پروژه در چارچوب بیع متقابل در سال 95 به شرکت ملی نفت تحویل داده شد.

وی از تعلق سهام 100 درصدی شرکت های حفاری چاه های  نفت به این هلدینگ خبر داد و گفت: در راستای تکمیل فعالیت ها 75 درصد سهام شرکت تولید روانکارهای نفتی نفت پارس و 80 درصد سهام شرکت پتروشیمی قائد بصیر رو داراهستیم.همچنین مالک 51 درصدی بزرگترین پروژه اتان گیری از گاز طبیعی در منطقه شانول، وراوری، هما و تابناک با ظرفیت 80 میلیون متر مکعب در روز در حال احداث است که 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیش بینی می شود در نیمه اول سال آینده به بهره برداری برسد.

این مقام مسئول گفت: این هلدینگ مالک نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی برق در استان خوزستان است که با ظرفیت 815 مگاوات فعالیت می‌کند از این رو شاید بتوان گفت تنها نیروگاهی است که در سال گذشته ضریب بهره‌برداری بالای 93 درصد داشته است.در کنار هر کدام از فعالیت ها، طرح های توسعه ای نیز توسعه داده شده که پروژه دو نیروگاه برق در منطقه آزاد اروند آبادان و دزفول هر کدام با ظرفیت 910 مگاوات در حال اجرا است.پروزه احداث اولین پالایشگاه نفت خام فوق سنگین در جاسک نیز در چارچوب توسعه منطقه مکران اجرا می شود.

راحت با اشاره به سیاست های تعریف شده از عرضه اولیه به تدریج واحدهایی که مشکلات انها برطرف می شود از طریق بورس و فرابورس خبر داد و گفت: "شبصیر" تولیدکننده 80 گرید ABS بر اساس دانش فنی است و بسته به نیازهای متقاضیان و صنایع مختلف لوازم خانگی، خودرویی و سایر صنایع توان تولید تا 80 نوع محصول را دارد.این شرکت تنها تولید کننده ABS رنگی در ایران است که از لحاظ کیفیت رقابت بسیار مطلوبی با واردات و قیمت مناسبتری نسبت به واردات دارد.

وی با اشاره به تملک 7 ساله 80 درصدی سهام "شبصیر" توسط هلدینگ ادامه داد: در سال های ابتدایی به دلیلی مشکلاتی که در زمینه مسائل مربوط به دانش فنی،تنگناهای تولید و رقابت با واردکننده ها و بازار وجود داشت،با تاخیر به حداکثری تولید رسید ولی از سال 95 ابتدا ظرفیت اسمی را پشت سر گذاشته و طی دو سال گذشته به 30 درصد بالاتر از ظرفیت اسمی تولید رسیده است. در 6 ماهه نخست سال جاری نیز ظرفیت تولیدات به مراتب نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

بازار صادراتی

مدیرعامل هلدینگ توسعه انرژی تدبیر درخصوص بازار صادراتی این شرکت گفت: در سال گذشته حجم صادرات به سقف 10 درصدی محدود شد تا نیازهای داخلی تامین شود اما در سال جاری اجازه داده شده درصورت تامین نیازهای داخل سقف صادرات به کشورهای حوزه CIS،هند،چین و ترکیه افزایش پیدا کند.

عرضه دو شرکت در فرابورس و بورس

راحت از عرضه سهام نیروگاه آبادان پس از "شبصیر" در فرابورس خبر داد و گفت: یکی از اهداف گروه توسعه انرژی تدبیر استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تکمیل پروژه‌های در دست اجرا است.در نیمه دوم سال جاری نیز عرضه  سهام شرکت توسعه میادین نفتی این هلدینگ را از طریق بورس پیگیری می کنیم.شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا یک بار تا مرحله پذیرش پیش رفت اما با توجه به برخی نگرانی ها در ارتباط با تاثیر مسائل تحریم عرضه به تعویق افتاد.

تاریخچه شرکت از زبان مدیرعامل

فرزادی نیز با اشاره به تاریخچه شرکت گفت:  "شبصیر" در سال 76 تاسیس، عملیات اجرایی در سال 79  و در سال 82 عملیات تولید و بهره برداری آن آغاز شد. این شرکت تولیدکننده ABS است که در ایران تنها دو شرکت پتروشیمی قائد بصیر و پتروشیمی تبریز آن را تولید می‌کنند و بخش اعظم بازار داخلی در دست "شبصیر" است. عمده تولیدات به صورت سفارشی است و این مجموعه حتی قابلیت تولید نمونه‌های مشابه خارجی را دارد.

وی ادامه داد: سوددهی این شرکت به توجه به افزایش تولیدات به 41 هزار تن در سال رسیده که با توجه به ظرفیت اسمی بسیار قابل توجه است که در حد توان با تمهیدات افزایش خواهد یافت. ABS از اکریلونیتریل،بوتادین و استایرن منومر تشکیل شده که بوتادین و استایرن منومر از بورس کالا خریداری و اکریلونیتریل هم از طریق واردات تامین می شود.

تاثیر تحریم ها بر خرید مواد اولیه وارداتی

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اکریلونیتریل وارداتی است درخصوص تاثیر تحریم ها بر خرید این ماده اولیه گفت: با توجه به سیاست گذاری داخلی خرید یک سال مواد اولیه انجام شده است.قائدبصیر با شرایط تحریم بیگانه نیست و قطعا تدابیر خود را برای مواجهه دارد،با شرایط موجود برای خرید 20 تا 25 درصدی مواد اولیه وارداتی که حیاتی است مشکلی نداریم .با توجه به نوع خوراک مصرفی تغییر فرمول نرخ خوراک گاز و یا سوخت مصرفی پتروشیمی ها تاثیری بر سودآوری این شرکت نخواهد داشت.

زمان اعمال افزایش سرمایه 50 درصدی

فرزادی درپاسخ به سوال بورس پرس مبنی بر زمان اعمال افزایش سرمایه 50 درصدی برای اجرای طرح توسعه ای گفت: این تامین مالی برای سال 98 برنامه ریزی شده که قطعا در زمان آن تصمیم گیری و اطلاع رسانی می شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ