کد خبر: ۱۰۶۱۵
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱/۸

فرصت ها و تهدیدهای بازارسرمایه درسال ۹۴ با بررسی ۷ عامل موثر
تحلیل یک کارشناس از

فرصت ها و تهدیدهای بازارسرمایه درسال ۹۴ با بررسی ۷ عامل موثر

یک کارشناس بازار سرمایه فرصت ها و تهدیدهای بازار سرمایه در سال ۹۴ را با بررسی ۷ عامل تاثیرگذار بر این بازار تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدسعید حیدری مدیر مشاوره مالی- اقتصادی شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی در قالب یادداشتی فرصت ها و تهدیدهای بازار سرمایه در سال 94 را با بررسی 7 عامل تاثیرگذار بر این بازار تشریح کرد.

سال 94 بهتر از سال 93

آلفرد هیچکاک را بزرگ ترین کارگردان سینمای وحشت می دانند، نه به خاطر اینکه بهتر از سینماگران حاضر قادر به خلق صحنه‌های ترسناک بود، بلکه به این دلیل که استاد تعلیق بود. تعلیق (بین خبر خوب و بد یا بین خبر بد و خبر خنثی گیر افتادن) از خبر بد نیز بدتر است. با این مقدمه باید گفت که از دید برخی تحلیلگران سال 94 بهتر از سال 93 است، چرا که حتی در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای حداقل وضعیت تعلیق و امید و انتظار سال 93 وجود نخواهد داشت و سرمایه‌گذاران در شرایطی که فضای ابهام کمتری حاکم است فعالیت خواهند کرد.

بازار پول

بانک ها در سال 94 اثرات مثبت و منفی بر بازار خواهند داشت. بسیاری معتقدند در شرایط رکود فعلی و پایین بودن قیمت نفت، محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی، تنها عامل رونق بخش سال 94 کاهش نرخ سود بانکی است. تصمیم شورای پول و اعتبار در کاهش رسمی سود بانکی تقریبا قطعی است اما آنچه قطعی نیست توان بانک ها بر غلبه بر مشکلات خود است، مشکلاتی که باعث شده جهت جذب نقدینگی به رقابت با یکدیگر بر سر بالابردن نرخ بهره موثر سپرده‌هایشان بپردازند.

سال 93 تابوی ورشکستگی بانک ها و بیمه‌ها شکست و شاهد ورشکستگی یک بیمه بودیم. شاید دولت تحمل بار اعلام ورشکستگی در میان بانک ها را نداشته باشد، اما احتمال حرکت به سمت تعطیل کردن برخی بانک ها (پیش از رسیدن به مرحله اعلام ورشکستگی) وجود دارد، احتمال رخداد چنین اتفاقاتی در بازار پول و یا حداقل شفاف‌تر شدن وضعیت بحرانی برخی بانک ها، با تاثیر بر وضعیت اقتصادی، بازار سرمایه را به شکل منفی تحت تاثیر قرار خواهد داد. جراحی اقتصادی سنگینی (به ویژه در ارتباط با بانک ها و موسسه های کمتر تحت نظارت یا فاقد مجوز) در راه است.

اثر پالایشگاه ها

در محافل غیررسمی بازار سرمایه بارها اعلام شده بود که حقوقی‌ها تا زمان عدم بازگشایی نماد پالایشی ها و تاثیرگذاری کامل این بازگشایی بر شاخص، حاضر به ورود جدی به بازار نیستند، با بازگشایی پالایشگاهی ها هر چند ابهامات آنها رفع نشده و طی هفته ها و ماه های آینده اخبار این صنعت می تواند فرصت های سفته‌بازی وسیعی را در اختیار گروه های خاصی قرار دهد، شرایط مساعدی برای بازگشت حقوقی‌ها و سرمایه‌گذاری آنها در بازار فراهم است.

توافق هسته‌ای

متاسفانه دو واژه توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در جامعه به صورت مترادف به کار می‌روند. بعضی‌ها پا را فراتر گذاشته و رونق اقتصادی را نیز مترادف توافق هسته‌ای در نظر می‌گیرند، در حالی که توافق هسته‌ای به منزله رفع کامل و یا سریع تحریم ها نیست. پس باید با نگاهی واقع‌بینانه اثرات توافق هسته‌ای را دید. بیشترین اثر توافق هسته‌ای احتمالی در سال 94 اثرات روانی آن، ایجاد خوش بینی و ورود (بازار سرمایه و بازار واقعی) قسمتی از سرمایه‌های سپرده شده در بانک ها به بازار سهام است، اما این توافق وضعیت بنیادین شرکت ها و EPS سال 94 و حتی 95 آنها را متحول نخواهد کرد، بنابراین سقف رشد شاخص در سال 94 در بهترین شرایط بیش از 15درصد (معادل نرخ تورم) نخواهد بود.

تنها نکته مهم در این بین بحث صنایعی است که تقاضا برای محصولات شان وجود داشته، ظرفیت های بلااستفاده قابل توجهی (به خاطر تحریم ها) دارند، نظیر صنعت خودرو، صنعت حمل و نقل به ویژه در حوزه کشتیرانی و فعالیت های بندری. در مورد این گونه صنایع باید تحلیل شکاف (شکاف بین تولید/خدمات ارائه شده فعلی و ظرفیت بالقوه، شکاف بین عرضه و تقاضای جامعه) انجام شود. در این صنایع احتمال رشد واقعی (فراتر از نرخ تورم) در صورت نتیجه گرفتن مذاکرات هسته‌ای وجود دارد.

سهام عدالت و بورس

در سال 94 نیز مانند سال 93 احتمال ورود سهام عدالت به بازار سرمایه اندک است هر چند منتفی نیست. سهام عدالت اما ممکن است همچون شمشیر داموکلس بر سر بازار باقی مانده و رشد آن را متعادل تر کند، به ویژه اگر اهتمام مسئولان سازمان بورس، مدیریت شاخص و جلوگیری از رشد سریع و هیجانی در سال آتی (در صورت فراهم شدن شرایط رشد) باشد.

تغییر ساز و کار معاملات

شاید این حرف مورد قبول خیلی از تحلیلگران نباشد. یکی از گزینه‌هایی که می تواند بازار سال 94 را جذاب‌تر و سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب بازار کند، تغییر در ساز و کار معاملات به ویژه تغییر در دامنه نوسان و رفع سریع تر گره‌های معاملاتی است. در واقع چنین تغییرهایی یک پیام به بازار می‌فرستد: سازمان پیش‌بینی روزهای خوبی برای بازار سرمایه دارد بنابراین با اعتماد به نفس دامنه نوسان را باز کرده است و از طرف دیگر افزایش روانی و امکان نوسان‌گیری در معاملات سهام با کیفیت (سهام تابلو اول بورس) باعث افزایش حضور دسته جمعی سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت در بازار می شود.

بازارهای موازی و روندهای جهانی

به نظر می‌رسد در سال 94 تقویت وضعیت اقتصادی آمریکا و در نتیجه احتمال افزایش نرخ بهره بیش از موضوعات مربوط به وخیم تر شدن وضعیت اتحادیه اروپا باعث اثرگذاری بر بازارهای جهانی شود و این به معنی تقویت ارزش دلار در برابر یورو از یک طرف و کاهش نرخ طلا (و یا عدم ایجاد رشد قیمتی خاص در آن) از طرف دیگر است.

بازارهای کالایی جهانی

قسمت قابل توجهی از ارزش بازار بورس ایران مربوط به شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی است. این دو صنعت (به ویژه پتروشیمی) از کاهش قیمت نفت و گاز و محصولات پتروشیمی متاثر شده‌اند (در حوزه پتروشیمی به نظر این کاهش نرخ ها هنوز کاملا به انتها نرسیده است) و در سال 94نیز قابلیت اثرگذاری مثبت بر بازار را نخواهند داشت. در سال های پس از آن نیز به واسطه افزایش در ظرفیت تولید گاز جهانی (این افزایش بسیار بیش از افزایش تولید نفت جهانی است) و وارد مدار تولید شدن مجتمع‌های پتروشیمی فراوان در ایران، خاورمیانه و حتی سایر نقاط جهان، چشم‌انداز مثبتی در انتظار این صنعت (به صورت کلی) نیست.

نکته دیگر در باب قیمت جهانی نفت و گاز این است که عملا با کاهش و حتی از بین رفتن نیاز آمریکا به واردات نفت و گاز، عملا نفت از حالت یک کالای سیاسی خارج شده و این خود باعث تعیین قیمت نفت در سطوحی متعادل‌تر از قبل از یک طرف و کاهش ضریب نوسان‌پذیری آن به واسطه موضوعات سیاسی از طرف دیگر خواهد شد.

در مورد سنگ آهن و فولاد، وجود ظرفیت بالای تولید و عرضه کشورهایی نظیر چین (فولاد) و استرالیا (سنگ آهن) هر نوع رکود و پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا، باعث کاهش شدید بهای این محصولات می‌ شود، کما اینکه در دو سال اخیر شاهد این موضوع بودیم، در سال 94 این وضعیت همچنان پابربرجا بوده و عملا دوران بازدهی مثبت چندین ساله شرکت های مرتبط با این صنعت در بورس به پایان راه رسیده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ