کد خبر: ۱۱۴۲۶۲
۰:۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹

توسط مدیران عامل و مالی شرکت:

"زدشت" معرفی شد/ ۴ برنامه اصلی و ارزش روز دارایی ها

مدیران عامل و مالی کشت و صنعت و دامپروری و مرغداری دشت خرمدره به تشریح آخرین وضعیت مالی و عملکردی این شرکت ۶۹ میلیاردی پرداختند تا یکشنبه آینده آماده عرضه ۱۵ درصدی سهام باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،جلسه معارفه شرکت کشت و صنعت و دامپروری و مرغداری دشت خرمدره با حضور علی مزرعتی رییس هیات مدیره، علی رضایی نایب رییس و مدیرعامل، مهدی یوسفی مدیرمالی، محمدعلی معززی تهران خواه نماینده سهامدار عمده و اصحاب رسانه برگزار شد تا این شرکت 69 میلیارد تومانی با اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی آماده عرضه 15 درصدی سهام در یکشنبه آینده باشد.

تاریخچه و موضع فعالیت

رضایی درخصوص تاریخچه شرکت گفت: "زدشت" در سال 72 در شهرستان خرمدره به ثبت رسید و دارای 3 کارگاه عملیاتی در خرمدره، چرگر و طارم است.موضوع فعالیت شرکت دامپروری،زراعت و باغبانی است که 293 هکتار اراضی باغی مورد بهره برداری قرار گرفته و اراضی قابل کشت و زرع هم حدود 378 هکتار است.

وی با بیان اینکه در پایان 9 ماهه سال جاری کل واحد گاوداری 7500 راس گاو شیری از نژاد هولشتاین در اختیار داشته،افزود: تعداد دام های دوششی نیز به 3290 راس می رسد.محصول اصلی شرکت شیر است که روندی افزایشی را در 7 سال اخیر طی کرده و از 31 هزار تن در سال 91 به 45 هزار تن در سال گذشته رسیده است.روند روزانه تولید شیردر حال حاضر بالغ بر 132 تن است.

این مقام مسئول ادامه داد: محصولات اصلی بخش کشاورزی شامل ذرت، یونجه علوفه ای، کلزا، گندم ، جو و گردو، گلابی، سیب، زیتون، هلو و شلیل محصولات اصلی باغی هستند و بخش زراعی با هدف تامین نهاده های دامی فعالیت می کند.100 درصد تولید ذرت و یونجه علوفه ای به مصرف واحد گاوداری می رسد و گندم و کلزا که محصولات استراتژیک هستند به دولت فروخته می شود.برند زیتون نیز در بازار خرید سردرختی معروف است.

ارزش جاری فروش و ارزش روز دارایی ها

رضایی درخصوص ارزش جاری فروش در 7 سال اخیر گفت: مجموع فروش شرکت از 37.7 میلیارد تومان در سال 91 به 74.7 میلیارد تومان در سال 96 و در 9 ماهه سال جاری به 75.7 میلیارد تومان رسیده است.باتوجه به اینکه 75 درصد فروش شرکت از شیر تامین می شود،کارخانه های اصلی طرف تجاری شامل، کاله،شیرین عسل، پاک، پاک بان، پگاه گلستان و زنجان و ... هستند.ارزش روز دارایی های شرکت در زمانی که نرخ دلار 5 هزار تومان بود(سال 96)،350 میلیارد تومان محاسبه شده و ارزش کنونی با توجه به نوسانات نرخ ارز بیش از این رقم برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه سود عملیاتی شرکت طی 9 ماهه سال جاری 13.7 میلیارد تومان بوده،گفت: به رغم اینکه 90 درصد سود از بخش دامپروری به دست می آید اما بخش دامپروری 76 درصد ، بخش زراعت 14 درصد و بخش باغی 10 درصد سودآوری داشته است.

4 برنامه اصلی توسعه ای

مدیرعامل "زدشت" با اشاره به سرمایه گذاری 13.7 میلیارد تومانی شرکت در طرح های توسعه ای اجرا شده گفت: بهسازی ظرفیت ها و ارتقا سطح فناوری واحد گاوداری با سرمایه گذاری 3.4 میلیارد تومانی (پیشرفت فیزیکی 29 درصدی )،احداث باغ گردو 170 هکتاری،ایجاد گاوداری 6 هزار راسی در استان و تغییر واریته باغ گردو فعلی به ارقام مدرن دیربرگ جزو برنامه های اصلی توسعه ای پیش رو است.

بازارهای هدف صادراتی

رضایی درمورد بازارهای هدف صادراتی توضیح داد: از اواخر سال 95 توسعه صادراتی در دستور کار قرار گرفت. در سال های 96 و 97 هم صادرات صورت گرفته، درحال حاضر تنها محصول صادراتی دام های با ژنتیک برتر و گاوهای رجیستر داشتی برای تولید شیر به کشورهای اطراف درحوزه cis ،عراق و افغانستان باتوجه به تسهیل انتقال و قابلیت جابجایی مالی است.ارزش صادرات در سال گذشته بالغ بر 290 هزار دلار بوده و در 9 ماهه سال جاری به 390 هزار دلار رسیده است.

وی از برنامه انعقاد  3 قرارداد صادراتی با کشور افغانستان خبر داد و گفت: تا پایان دی ماه تعداد دیگری دام هم صادر می شود که اکنون در حال اخذ مجوزهای قانونی است.مذاکراتی نیز در حوزه cis صورت گرفته تا قررادهایی منعقد شود.

سهم بازار در استان و کشور

این مقام مسئول درخصوص سهم بازار در استان و کشور گفت: این شرکت تولیدکننده 95 درصدی شیر صنعتی زنجان،65 درصد کل کلزای استان و یک درصد شیر جذب شده کشور است. سهم شیر در بازار بیشتر کیفی است.

افزایش سرمایه و تعلق ارز 4200 تومانی به نهاده های دامی

رضایی درباره برنامه افزایش سرمایه و تعلق ارز 4200 تومانی برای تامین نهاده های دامی به بورس پرس گفت: فعلا برنامه ای برای افزایش سرمایه وجود ندارد.عمده نهاده های دامی این شرکت از بازار داخل تامین می شود،هرچند برنامه برای واردات مواد اولیه دارد اما مستقیما اقدام به واردات نکرده است. عمده قیمت نهاده ها در بازار مبتنی بر ارز 4200 تومانی است که دولت به واردکنندگان اصلی پرداخت می کند و قیمت تمام شده واردات مشخص بوده و دولت نرخ سودی را برای آنها درنظر می گیرد.

نرخ فروش شیر و دام

وی درخصوص نرخ فروش شیر و دام نیز گفت: نرخ فروش بنابر نرخ اعلامی ستاد تنظیم بازار به 2000 تومان درب گاوداری و افزایش کرایه حمل است.فرایند فروش دام ها نیز بصورت مزایده ای با حضور نهادهای نظارتی و خریداران صورت می پذیرد.

میزان تسهیلات مالی

یوسفی درخصوص میزان تسهیلات مالی دریافتی گفت: 12.6 میلیارد تومان معادل 9 درصد دارایی ها از محل تسهیلات مالی با نرخ 18 و 15 درصد تامین شده که تاکنون یک میلیارد تومان تسویه شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ