کد خبر: ۱۱۵۹۸۵
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۸

حرف و حدیثی تازه از مالک 15 درصدی و وابسته به وزارت بهداشت پالایشگاه اصفهان
یک رسانه مطرح کرد:

حرف و حدیثی تازه از مالک 15 درصدی و وابسته به وزارت بهداشت پالایشگاه اصفهان

یک رسانه درباره حضور یکی از زیرمجموعه های وزارت بهداشت در پالایشگاه اصفهان ، حرف و حدیثی را مطرح و اعلام کرد چگونه یک شرکت خصوصی می‌تواند مالک ۱۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه مردم باشد؟

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، در حالی در ترکیب سهامداری پالایشگاه مشمول اصل 44 اصفهان ، شركت آواي پرديس سلامت( سهامي خاص) با مالکیت 15 درصدی ، بزرگترین سهامدار این پالایشگاه با سرمایه 2 هزار میلیارد تومانی است که خبرگزاری فارس در این باره  حرف و حدیثی را مطرح و اعلام کرد چگونه یک شرکت خصوصی می‌تواند مالک ۱۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه مردم باشد؟

براساس این گزارش، چند روز بیشتر از استعفای هاشمی نگذشته بود که سعید نمکی به سمت سرپرستی وزارت بهداشت منصوب شد. عملکرد نمکی در این مدت زمان کوتاه نشان‌دهنده رویکرد متفاوت وی نسبت به مسائل مختلف این وزارت‌خانه و پرداختن به مشکلات اساسی نظام سلامت است.

یکی از جدی‌ترین اقدامات نمکی تغییر اعضای هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی بود. تشکلی که به رقیب بخش خصوصی تبدیل شده و عملکرد آن با استراتژی کلان منافات دارد. همچنین به اعتقاد متخصصان حوزه سلامت طی مدت زمان گذشته فعالیت‌های هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی شفافیت کافی نداشته و امید است تغییرات ایجاد شده، زمینه ایجاد شفافیت در عملکرد این تشکل را فراهم کند.

سازمان غذا و دارو به عنوان یکی دیگر از نقاط استراتژیک وزارت بهداشت نیز با روی کار آمدن نمکی با تغییراتی مواجه شد و طی حکمی مهدی پیرصالحی به ریاست این سازمان منصوب شد.

هرچند با آمدن اصغری وضعیت سازمان غذا و دارو شرایط بهتری در زمینه تأمین داروهای موردنیاز بیماران پیدا کرد اما با افزایش قیمت دلار و موضوع تخصیص ارزهای دولتی به شرکت‌های واردکننده دارویی شاهد بروز تخلفاتی در این حوزه بودیم. این تخلفات به حدی بود که صدای رئیس‌جمهور را هم درآورد و وی در جلسه شورای اداری استان گلستان با انتقاد از سوءاستفاده عده‌ای از افراد و شرکت‌ها، گفت: طرف می‌رود به اسم ماده اولیه یک دارو را وارد کند، ماده‌ای را می‌خرد که ۳ ماه از تاریخ مانده و تاریخ انقضا را پاک می‌کنند. خیانت‌هایی می‌شود که حتی نمی‌توان بیان کرد.

تأسیس شرکت‌های خصوصی یا به معنای واقعی خصولتی نظیر هلدینگ "آوای سلامت"، "آوای هنر سلامت"،‌ "پردیس سلامت" و . . . نیز از مواردی است که در دروان وزارت قاضی‌زداه رواج یافت .

براساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها در دولت یازدهم، شرکتی تحت عنوان "آوای پردیس سلامت" تشکیل می‌شود. این شرکت سهامی خاص و متشکل از چند شخص حقیقی و حقوقی بوده و حدود ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی نیز سهامدارند. بنابراین درحال حاضر این وزارت‌خانه به عنوان بزرگترین سهام‌دار پالایشگاه اصفهان شناخته می‌شود.

گزارش‌ها حکایت از این موضوع دارند که تمامی این سهام و سود حاصل از آن طی سال‌های 87 تا 92 به آوای پردیس سلامت منتقل شده است. به نظر می‌رسد ارزش 1000 میلیاردی این سهام به علاوه سود 8 ساله آن که نباید کم هم باشد می‌تواند بسیاری از بحران‌های وزارت بهداشت را برطرف کند.

این سهام در شرکت آوای پردیس سلامت نگهداری می‌شود و این شرکت هیچ مصوبه ایی از مجلس ندارد و شرکتی خصوصی به حساب می‌آید. سوال این است که چطور یک شرکت خصوصی می‌تواند دارنده ۱۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه عمومی مردم باشد؟ در زمینه این فعالیت‌ها ابهاماتی نظیر مسئولیت فروش این سهام‌ها در دولت گذشته، دلایل به فروش نرفتن سهام، انتقال آن به یک شرکت خصوصی و . . . وجود دارد که لازم است سرپرست وزارت بهداشت در راستای مبارزه با فساد و روشنگری اذهان عمومی این مسئله را پیگیری کند.

سرپرست وزارت بهداشت در همین زمان کوتاه بارها بر عملکرد شفاف تأکید داشته و به طور مثال در زمینه واگذاری موسسات آموزش عالی پزشکی به بخش خصوصی اقدامات موثری را انجام داد و انتصاب‌ها و تغییراتی که در این بازه زمانی انجام شد نشانگر عزم وی برای ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد بوده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ