کد خبر: ۱۱۷۰۷۷
۱:۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰

تحلیل آثار آخرین رویدادهای مهم بر بورس و پیش بینی نه چندان امیدوارکننده به آینده
یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

تحلیل آثار آخرین رویدادهای مهم بر بورس و پیش بینی نه چندان امیدوارکننده به آینده

یک کارشناس با تحلیل آثار آخرین رویداد مهم داخلی و خارجی بر بورس ، پیش بینی کرد به چند دلیل نمی توان به رشد قابل توجه روزهای پیش رو تا پایان سال جاری بازار سهام امیدوار بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی حاجی کرم تحلیل گر شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) درباره شرایط بازار کم رمق دیروز که با رشد 335 واحدی شاخص بورس همراه بود ، اعلام کرد معاملات این روزهای بورس نشان می دهد بازار بیشتر تحت تاثیر  شایعات، اخبار و عوامل سیاسی قرار گرفته است.

درحالی باید روز پیش کانال مالی ایران و اروپا راه اندازی می شد که همانند دفعات پیش این اتفاق رخ نداد تا اخبار مختلفی منتشر شود که از جمله می توان به اختلاف ایتالیا و اسپانیا درباره جمع بندی بر سر مفاد SPV و همچنین ابراز نگرانی اتحادیه اروپا در خصوص فعالیت های موشکی ایران اشاره کرد.

به نظر می رسد بحث راه اندازی کانال مالی بیشتر جنبه وقت خریدن و جلوگیری کردن از پرداختن به فعالیت های هسته ای ایران داشته باشد و نباید درباره راه اندازی آن چندان امیدوار بود. در همین راستا کمال خرازی اعلام کرد به رغم وعده اروپا درمورد SPV، باید به خود متکی باشیم. تازه ترین شنیده ها در خصوص SPV حاکی از آن است که این کانال مالی تنها از معاملاتی حمایت می‌‌کند که از سوی آمریکا تحریم نشده باشد. در صورت صحت داشتن چنین امری به نظر می رسد کانال مالی ارزش و کارایی که برای آن متصور بودیم را نداشته باشد و مشکلاتی که تحریم ها ناشی می شود همچنان پا برجا بماند.

فارغ از این موارد ، دیروز قیمت طلا از اوج 7 ماه گذشته فراتر رفت که علت اصلی آن افزایش تنش چین و آمریکا در خصوص مدیرمالی شرکت هوآوی و اتهام سرقت اطلاعات از سوی این شرکت توسط دولت آمریکا است. گرچه تنش میان این دو کشور بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد اما انتشار خبرهای مبنی بر عقب نشینی فدرال رزرو آمریکا از رشد نرخ بهره در سال 2019 می تواند به بهبود شرایط فعلی کمک بسزایی کند. به طوری که جدیدترین پیش بینی در خصوص بازارهای جهانی که از سوی موسسات مالی بین المللی منتشر شده ، نشان از بهبود نسبی اوضاع بازار کامودیتی ها در سال 2019 نسبت به ماه های گذشته دارد. در همین راستا روی و مس در معاملات دیروز به ترتیب در محدوده 2690 دلار و 6020 دلار داد وستد شدند.

در خصوص نفت نیز وزیر انرژی عربستان در تازه ترین اظهارات گفت انتظار دارد در فوریه یک بار دیگر تولید نفت را کاهش دهد و برای ۶ ماه پایین‌تر از سطح مورد توافق در نشست اوپک، نفت تولید کند. از سوی دیگر ناآرامی های ونزوئلا بهانه ای شد تا آمریکا شرکت نفت دولتی ونزوئلا را تحریم کند. اقدامی که به منظور محدود کردن صادرات این کشور به آمریکا و فشار بر رئیس جمهور نیکلاس مادورو برای کناره گیری است.

در این رابطه موسسه بارکلیز پیش بینی کرد در سال جاری قیمت نفت 70 دلار رشد خواهد کرد. این موسسه پیش تر قیمت نفت را 72 دلار پیش بینی کرده بود. نفت فارغ از بحث عرضه و تقاضا وسیله ای در دست سیاستمداران برای اعمال فشار بر کشورها است و همین امر پیش بینی های این طلای سیاه را سخت کرده است.

در بازارهای موازی قیمت سکه و دلار آرام آرام در حال رشد است به طوری که در معاملات دیروز قیمت هر سکه تا محدوده 4200000 تومان افزایش یافت و دلار نیز از 12100 تومان فراتر رفت. عدم تصویب FATF از سوی مجمع تشخیص مصصلت نظام از یک سو و عدم راه اندازی کانال مالی در موعد مقرر در سوی دیگر منجر شد تا در بازارهای موازی شاهد رشد سکه و دلار نیز باشیم. البته در این بین رشد قیمت جهانی طلا نیز بی تاثیر نبوده است.

فارغ از این موارد به نظر می رسد با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و فرارسیدن موعد تسویه اعتباری ها و بی رمقی بازار در نزدیکی شب عید، شاهد رشد قابل توجهی در روزهای پیش رو تا پایان سال جاری نباشیم. علاوه بر این تا پایان سال تنها شاهد یک گزارش دیگر از سوی شرکت ها خواهیم بود و آن هم گزارش های بهمن ماه خواهد بود که به نظر نمی رسد بتواند بازار را دستخوش تغییرات مثبت و قابل توجهی کند و در این بین شاید بازارهای جهانی بتواند رشدهای مقطعی و گذرا را برای بازار به ارمغان بیاورد.

در مجموع به نظر می رسد با توجه به موارد گفته شده در بازار امروز شاهد روند مشخصی در نباشیم و تک سهم ها بیشتر مورد استقبال سهامداران قرار گیرند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ