کد خبر: ۱۱۸۶۶۲
۰:۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷

تحلیل بنیادی و پیش بینی استقبال از عرضه اولیه امروز 5 درصدی

تحلیل بنیادی و پیش بینی استقبال از عرضه اولیه امروز 5 درصدی "افق "

در آستانه عرضه اولیه امروز 5 درصد سهام فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در بورس تهران، ، تحلیلی بنیادی از اولین شرکت زنجیره ای و پیش بینی استقبال ارایه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق برنامه اعلامی ، امروز 5 درصد از سهام شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در بورس تهران عرضه اولیه می شود تا هفدهمین شرکت جدید سال هم وارد بازار شود.

در این رویداد، 50 میلیون سهم " افق" در محدوده قیمتی 1600 تا 1695 تومانی و سهمیه خرید حداکثر 200 سهمی هر فرد حقیقی و حقوقی واگذار خواهد شد تا اولین شرکت زنجیره ای هم در کنار دیگر شرکت ها قرار گیرد.

براساس این گزارش، درحالی سهامدار عمده این شرکت 100 میلیارد تومانی، گروه مدیریت صنعت خرده فروشی کوروش با مالکیت بیش از 99 درصد سهام است که کارگزاری آبان با بررسی آخرین اطلاعات و داده ها ، تحلیلی بنیادی ارایه کرد .

معرفی صنعت و شرکت

صنعت خرده فروش در سال گذشته بازاری ۱۰،۴۱۷ هزار میلیارد ریالی بوده و پیش بینی می شود در سال جاری به رقم ۱۳،۷۷۵ هزار میلیارد ریال برسد. این عداد و ارقام بیانگر حجم قابل توجه این بازار و فرصت های مناسب پیش رو در بازار برای شرکت های این حوزه است. به نحوی که تنها گروه کالایی مواد غذایی و آشامیدنی در سال گذشته ۲،۴۵۱ هزار میلیارد ریال محصول به فروش رسیده که در سال جاری به ۳،۷۳۸ هزار میلیارد خواهد رسید.

از برند های فعال در این صنعت می توان هایپراستار، شهروند، هایپرمی، رفاه، اتکا، سپه، کالاباما، جانبو، شیرین عسل و غیره اشاره کرد. در این صنعت  انتقال فروش از فروشگاه های محلی و رشد سهم بازار فروشگاه های زنجیره ای و هایپرمارکت ها رخ داده و انتظار می رود این کسب و کارها در سال های آتی بتوانند سهم بازار را به خوبی افزایش دهند.

افق کوروش در سال گذشته در بازار خرده فروشی سهمی ۰٫۳% و در گروه مواد غذایی و آشامیدنی سهمی ۱٫۲% داشته و پیش بینی می کند سهم از بازار را به ترتیب به ۰٫۴% در بازار خرده فروشی و ۱٫۳% در بازار مواد غذابی و آشامیدنی برساند.

این شرکت سال ۸۸ تاسیس و سال ۹۲ اولین فروشگاه را افتتاح کرد و درحال حاضر ۱۱۰۰ فروشگاه در ۳۰ استان کشور شعبه دارد. کانال های توزیع و فروش شرکت در ۱۸ منطقه از کشور قراردارند و کالاهای خریداری شده با حجم بالا از طریق این کانال ها بین فروشگاه های منطقه توزیع می شود. خرید با حجم بالا موجب شده بتواند محصولات را با حاشیه سود مناسبی در فروشگاه ها عرضه کند. در مجموع شرکت ۲۲ انبار در اقصی نقاط کشور دارد که ۱۴ انبار خشک و ۸ انبار یخچالی در اختیار دارد.

"افق" در دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر با ثبت فروش ۳۵،۴۹۵ میلیارد ریالی موفق به پوشش ۶۷% از فروش پیش بینی سال جاری شده که حاکی از رشد ۷۵% فروش شرکت نسبت به دوره مشابه سال گذشته شده است. سود خالص هر سهم نیز با رشد ۳۲۱% نسبت به دوره مشابه سال گذشته در ۹ ماهه ۹۷ به ازای هر سهم ۱،۷۸۶ ریال محقق شده است.

فروش

فروش شرکت در دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر سال جاری برابر با ۳۵،۴۹۵ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشدی ۷۵% نشان می دهد. از دلایل رشد فروش می توان به افزایش تعداد فروشگاه ها و تورم محصولات اشاره کرد. این شرکت در دوره ۹ ماهه ۶۷% و در دوره ۱۰ ماهه منتهی به ۳۰ دی ۷۵% از فروش پیش بینی سال ۹۷ را پوشش داده است.

رشد ۷۵% فروش در کنار افزایش ۷۰% بهای تمام شده منجر به افزایش حاشیه سود ناخالص و رشد ۱۰۲% سود ناخالص شرکت در ۹ ماهه نسبت به ۹ ماهه ۹۶ شده است.

با توجه به توسعه تعداد فروشگاه ها و تورم قابل توجه، نرخ های فروش محصولات و فروش شرکت افزایش قابل توجهی داشته که این روند در رشد فروش ماهانه شرکت نیز قابل مشاهده است:

فروش ماهانه در ماه های گذشته روندی صعودی را نشان می دهد اما در دی ماه نسبت به آذر ماه کاهشی 2% داشته که عمدتا ناشی از افت مقدار فروش محصولات بوده است.

ترکیب فروش

عمده فروش شرکت به محصولات خوراکی، پروتئینی و شوینده با سهم مجموعا 95% اختصاص دارد و بازار هدف مشتریان افق کوروش طیف های متنوعی را در بر می گیرد و تنها دو طیف خانوارهای با درآمد سالانه کمتر ز 51 میلیون ریال و خانوارهای با درآمد بیشتر از 1،683 میلیون ریال در بازار هدف مشتریان شرکت قرار ندارند.

فروشگاه های این شرکت به صورت استیجاری و قراردادهای فرانچایز بوده و حق الزحمه قراردادهای فرانچایز به صورت درصدی از فروش کالا و یا بازده درصد تعلق گرفته به عامل به ازای هر کالا محاسبه و پرداخت می شود. در این فروشگاه ها، تامین محل و تجهیز فروشگاه، بیمه و حقوق کارکنان، لوازم مصرفی و پلاستیک و غیره تماما بر عهده حق العمل کار است و کارمزد وی بر حسب درصدی از فروش و با توجه به ترکیب فروش پرداخت می شود. به صورت میانگین 11% از رقم فروش به عنوان هزینه حق العمل کاری لحاظ می شود.

درحال حاضر 65 فروشگاه فرانچایز توسط شرکت راه اندازی شده و قراردادها نیز 2 ساله است. این فروشگاه ها با توجه به مکان و فروش در فروشگاه در پایان هر ماه حق العمل فرانچایز گیرنده محاسبه و پرداخت می شود. برنامه شرکت توسعه فروشگاه ها به صورت فرانچایز است.

تعداد قراردادهای رهن و اجاره فروشگاه ها به 891 قرارداد با رهن 548 میلیون ریال و اجاره ماهانه 125 میلیون ریال بوده و قراردادهای فروشگاه ها 5 ساله منعقد می شوند.

بهای تمام شده

بهای تمام شده شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به 30 آذر به رقم 28،734 میلیارد ریال گزارش شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی 70% را نشان می دهد و این رشد عمدتا ناشی از رشد فروش و افزایش قیمت خرید کالاها بوده است. افزایش 75% فروش در کنار رشد 70% بهای تمام شده در این دوره منجر به افزایش حاشیه سود ناخالص از 16.5% در 9 ماهه سال گذشته به 19% در 9 ماهه سال جاری شده و برای سه ماهه ابتدایی سال آینده نیز 17% پیش بینی شده است. 

همچنین بخشی از رشد حاشیه سود ناخالص ناشی از رشد فروش و صرفه جویی ناشی از مقیاس به دلیل حجم بالاتر خرید و دریافت تخفیف بیشتر بوده است. در فضای بازارهای خرده فروشی بین المللی ، بررسی ها از حاشیه سود خالص پایین  این شرکت ها خبر می دهد ولی با توجه به جوان بودن صنعت در کشور و تورم قابل ملاحظه ، این صنعت حاشیه سود مناسبی دارد.

روند حاشیه سود ناخالص شرکت در هر سه ماهه

بهای تمام شده با توجه به نوع صنعت، تماما ناشی از مواد مستقیم مصرفی (خرید محصولات از تولیدکنندگان و واسطه ها) است .

تامین کنندگان اصلی کالاهای مجموعه، شرکت های صنعت غذایی کوروش، گلبرگ بهاران با تامین کالای خشک و شرکت های مریناسان، پاکشو و پدیده شیمی قرن با تامین لوازم آرایشمی و آوا پروتئین پایتخت تامین کننده کالاهای یخچالی هستند. در این بین خرید از شرکت های گروه گلرنگ سهمی 24% و سایر شرکت ها 76% است . شرکت آوا پروتئین پایتخت با سهم 9.3% و شرکت صنایع غذایی کوروش با سهم 7.3% بیشترین سهم را تامین کالاهای مورد نیاز شرکت در اختیار دارند.

تامین کالا و خرید از تامین کنندگان متناسب با نیاز هر فروشگاه بر مبنای کنترل موجودی به صورت اتوماتیک تامین می شود و کالاهای ضایعاتی تا نیم درصد از مبلغ خرید، قابل برگشت هستند.

هزینه های فروش، اداری و عمومی

هزینه های فروش، اداری و عمومی شرکت در دوره 9 ماهه 5،411 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی 70% داشته و با توجه به توسعه فروشگاه ها و افزایش تعداد کارکنان، رشدی متناسب با حجم فروش داشته است.

عمده این هزینه ناشی از هزینه های کارکنان و اجاره فروشگاه ها بوده و در دوره 9 ماهه معادل 15.2% از فروش و در سال گذشته نیز 15.2% از فروش بوده است.

در این بخش هزینه های حمل و نقل نیز در قالب واگذاری کامیونت ها به شیوه اجاره به شرط تملیک و صورت حساب های ارسالی پیمانکاران حمل و نقل است. در حال حاضر 60 قرارداد اجاره به شرط تملیک کامیونت ها با مبلغ 64.9 میلیارد ریال با طول 5 سال با رانندگان منعقد شده و در مدل فرانچایز، هزینه تامین کالا تا درب فروشگاه نیز بر عهده شرکت افق کوروش است .

صورت سود و زیان

ترازنامه

با توجه به اینکه فروش شرکت نقدی و پرداخت بدهی های شرکت دوماهه می باشد، وضعیت نقدینگی شرکت مناسب بوده و شرکت قصد سرمایه گذاری در اوراق کم ریسک با استفاده از این مبالغ را دارد.

حساب های دریافتنی بلندمدت عمدتا مربوط به سپرده ها و ودایع اجاره فروشگه ها می باشد.

رشد دارایی های ثابت نیز عمدتا ناشی از تامین تجهیزات فروشگاه های جدید می باشد.

تقسیم سود

سیاست تقسیم سود فروشگاه افق کوروش حداکثری بوده و در سال 95 و سال گذشته 96% و 95% بوده و برآورد می شود برای سود سال مالی جاری نیز این سیاست اعمال شود اما برای سال های پس از سال 99 سیاست تقسیم سود 75% اعمال خواهد شد.

سایر نکات:

- شرکت های زیرمجموعه "افق" شامل شرکت های سامان پویش تامین، تجهیز گستر کوروش، توسعه تجارت الکترونیک کوروش و شرکت توسعه و صنعت کوروش هستند. سامان پویش تامین در زمینه نصب و راه اندازی و پشتیبانی تجهیزات فروشگاهی فعالیت می کند که در دوره میانی منتهی به شهریور سال جاری ۵۲،۲۶۱ میلیون ریال سود قبل از کسر مالیات گزارش کرده و در حال حاضر تامین کننده اصلی تجهیزات فروشگاهی است .

فعالیت شرکت تجهیزگستر کوروش از نیمه دوم سال گذشته متوقف و سامان پویش جایگزین آن شده و در حال حاضر معادل مبلغ سرمایه گذاری ذخیره کاهش ارزش در حسابها منظور شده است. شرکت توسعه تجارت الکترونیک کوروش، یک استارت آپ است که فعالیت آن خرید و فروش کلیه کالاهای بازرگانی از طریق فروشگاه اینترنتی است که با تاثیر ۵۸% از سهام آن کنترل سیاست های مالی و عملیاتی شرکت در اختیار شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش است .

- از برنامه های "افق" می توان به افتتاح ۴،۰۰۰ فروشگاه در سطح کشور، توسعه فروش و درآمد از طریق واگذاری حق الامتیاز تابلو (فرانچایز)، توسعه برندهای اختصاصی (Private Labeling)، ورود به کسب و کارهای زنجیره ای تخصصی،ارتقای جذابیت و کیفیت خدمات رفاهی و فروشگاهی،توسعه زیرساخت‌های ارتباط با مشتری،ارائه محصولات و خدمات با کیفیت بالا و جذاب برای مشتریان،تمرکز بر افزایش سهم بازار و توسعه بهینه شعب،توسعه هدفمند و یکپارچه زنجیره تامین و ورود به کسب و کارها و صنایع پایین دستی، تمرکز در خرید محصولات تندگردش و پرفروش برای بهره‌گیری از صرفه ناشی از مقیاس (EOS)، توانمندسازی نیروی انسانی و پرورش نیروهای متعهد و متخصص،تمرکز بر ایجاد برند بین‌المللی برای شرکت با ورود به بازارهای جذاب کشورهای منطقه، ایجاد اتحاد استراتژیک (Strategic Alliance) ،تمرکز بر افزایش فروش اینترنتی اشاره کرد.

جمع بندی

در فضای کسب و کار بین الملل، فروشگاه های زنجیره ای با حاشیه سود ناخالص پایین شناخته می شوند و عموما حاشیه سود پایینی دارند و با توجه به نسبتا نوپا بودن این صنعت در ایران و فضای کاری مناسب در کنار ساختارهای اقتصادی، حاشیه سود ناخالص "افق" در 9 ماهه 19% بوده است.

این شرکت در دوره 9 ماهه به ازای هر سهم 1،786 ریال سود خالص محقق کرده و سود آوری رشد مناسبی را نشان می دهد. بخشی از رشد سودآوری ناشی از رشد قیمت کالاها و تورم و بخشی ناشی از توسعه بوده و قصد دارد سهم بازار را در سال آینده به 2% و دو سال بعد به 2.7% از بازار خرده فروش کشور برساند.

شرکت در حال حاضر دارای 1140 فروشگاه بوده و قصد دارد سال بعد به 1600 فروشگاه برساند. با توجه به اینکه شرکت توسعه خود را مبتنی بر توسعه مدل فرانچایز قرار داده در این مدل سودآوری شرکت با ریسک کمتری روبرو خواهد بود و درآمد شرکت از محل برند آن قابلیت افزایش خواهد داشت.

همچنین با توجه به فضای رکودی اقتصاد کشور در سال آینده، پیش بینی می شود در صورت عدم وجود جهش تورمی خاص، شرکت با مشکلات ناشی از رکود دست به گریبان باشد و با سال نسبتا سخت تری مواجه شود ولی با همه این تفاسیر با توجه به سیاست تقسیم سود حداکثری و رشد سودآوری سال آینده ، انتظار می رود از سهام آن در دامنه حداکثر قیمتی استقبال شود.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ