کد خبر: ۱۲۰۲۶۹
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰

خوش بینی رییس سازمان بورس به اثر اندک تحریم ها بر شرکت ها و بازار سرمایه

خوش بینی رییس سازمان بورس به اثر اندک تحریم ها بر شرکت ها و بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس با اشاره به نحوه مواجهه با ریسک ها و اثر آن بر بازار سرمایه گفت: وجود عوامل بنیادی قوی در شرکت ها و برخورداری از مزیت نسبی واقعی در بعضی صنایع، تحریم ها را کم اثر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،شاپور محمدی درخصوص نحوه مواجهه سازمان بورس با ریسک ها به سنا گفت: هم اکنون ریسک خاصی که بتوان در این بازار به عنوان ریسک عمده ای از آن نام برد، وجود ندارد. از طرفی یکی از برنامه های اصلی سازمان بورس پایش ریسک سیستماتیک یا ریسک فراگیر است که رصد می شود تا اگر اشکالی در  شرکتی رخ دهد، میزان تسری آن به سایر شرکت ها بررسی شود.

وی درباره مدیریت و کنار آمدن شرکت های بورسی با فضای تحریم ها افزود: به هر حال ایران در کمتر دوره ای با تحریم مواجه نبوده و تنها شدت و وسعت آن متفاوت بوده است . بنابراین ممکن است جاهایی کندی کار وجود داشته باشد و بعضی شرکای خارجی احتیاط های بی دلیل داشته باشند که به نظر می رسد در کوتاه مدت قابل حل و فصل باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: در این دوره هم شرکت ها توانسته اند راه هایی بیابند تا محصولات را صادر و مواد اولیه وارد کنند. لذا این فضا قابل مدیریت است و نگرانی خاصی از این حیث نیست اما طبیعی است که ممکن است هزینه نقل و انتقال متفاوت باشد.خوشبختانه ظرفیت ها و توانایی های اقتصاد ایران به گونه ای است که ریسک های اخیر، تاثیر چندانی بر اقتصاد ندارد و در بلندمدت این تاثیر بر بازار سرمایه اندک خواهد بود.

محمدی اطمینان داد: وجود عوامل بنیادی قوی در شرکت های ایرانی و برخورداری از مزیت نسبی واقعی و اصلی در بعضی صنایع، تحریم ها را کم اثر خواهد کرد.  مضافا اینکه بعضی حوزه ها به لحاظ اینکه مشمول تحریم نشده اند طبیعی است که به هیچ وجه نباید از این فضا متاثر شوند.

وی با اشاره به حمایت های اخیر مسئولان از بازار سرمایه گفت: یکی از حمایت های بسیار خوبی که ستاد هماهنگی اقتصادی متشکل از سران سه قوه داشتند، کاهش مالیات 0.5 درصد نقل و انتقال سهام و حق تقدم به 0.1 درصد است و این مساله کمک می کند تا معاملات الگوریتمی پا بگیرد و تقویت شود.افزایش معاملات الگوریتمی در بازار، به کشف صحیح قیمت ها و انتقال بهتر اطلاعات نیز کمک می کند.

دبیر شورای عالی بورس به اعمال نرخ صفر مالیاتی برای شرکت های بورسی اشاره کرد و گفت: ستاد هماهنگی اقتصادی مصوب کرده افزایش سرمایه ای که از محل سود تقسیم نشده شرکت های بورسی حاصل می شود از معافیت مالیاتی یا همان نرخ صفر مالیاتی برخوردار باشد و این اقدام بسیار خوبی بود که در سال جاری انجام شد.

محمدی ادامه داد: البته در حوزه عمق بخشی به بازار سرمایه هم سازمان بورس پیشنهاد تشکیل ETF هایی که به نوعی سهام عدالت یا باقی مانده سهام دولت در شرکت های موضوع اصل ۴۴ را دنبال کنند مطرح کرده و الان در دستور کار وزارت اقتصاد است.بعد از تصویب ستاد هماهنگی اقتصادی در صورت نیاز به قانون جدید، مجلس قول مساعد داده این موضوع را پیش ببرد که در صورت نهایی شدن به ارتقای بیشتر بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ