کد خبر: ۱۲۱۵۴۶
۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۱/۲۱

پیش بینی افزایش تولید دو خودروساز و مقایسه تعرفه و یارانه + چند گلایه
یکه زارع اعلام کرد:

پیش بینی افزایش تولید دو خودروساز و مقایسه تعرفه و یارانه + چند گلایه

مدیرعامل ایران خودرو با پیش بینی افزایش تولید دو خودروساز بزرگ، مقایسه ایی از درصد تعرفه ورادات و میزان حمایت دیگر کشورها ارایه کرد و چند گلایه را مطرح کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، هاشم یکه زارع با اشاره به تولید 95 میلیون خودرو در دنیا با اشتغال‌زایی 70 میلیون نفری و گردش مالی 3 هزار میلیارد دلاری، گفت: با توجه به این ارقام نمی‌توان این صنعت را ساده فرض کرد. چرا که صنعت خودرو در دنیا محرک صنایع داخلی به شمار می رود.

وی افزود: در برابر تعرفه 40 تا 90 درصدی در ایران ، کشوری مانند نیجریه که صنعت خودرو ندارد 80 درصد و هند دارای صنعت خودرو ، 90 تا 136 درصد و در تایلند نیز 125 تا 155 درصد تعیین شده است. این درحالی است که 70 درصد لوازم خانگی از طریق واردات با ارزبری 22 میلیارد دلاری تامین می شود اما هیچ اعتراضی به این صنعت وارد نیست. درحالی که صنعتی مانند خودرو تنها سه تا 4 میلیارد دلار ارزبری دارد.

این مقام مسئول با اشاره به آغاز تحریم صنعت خودرو از 15 مرداد سال قبل گفت: برخی در ایران از اردیبهشت به پیشواز تحریم ها رفتند در حالی که نباید این صنعت را تنها گذاشت. نمونه آن کمک 17 میلیارد دلاری آمریکا و 6 میلیارد دلاری ایتالیا و تسهیلات 1.5 میلیارد یورویی بلاعوض این کشور به صنعت خودرو است. فرانسه نیز به ازای هر خودرو ، هزار یورو یارانه به خریداران می پردازد تا از این صنعت حمایت کند.

یکه زارع افزود: اشتغال بیش از 800 هزار نفری در صنعت خودرو و قطعه نیاز به حمایت مستمر دارد که خوشبختانه با کمک وزیر این صنعت جان گرفت. برخی حاضر به پرداخت 15 هزار میلیارد تومان هزینه بیمه بیکاری از سوی دولت هستند اما حاضر به کمک به صنعت خودرو نیستند. شعار سال جاری رونق تولید است که تنها راه نجات را باید تولید و صادرات دانست.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که به آن دقت نشده تحقیق و توسعه است، ادامه داد: صنعت خودرو در جهان، سالانه 114 میلیارد یورو به ازای هر خودرو با قیمت بیشتر از هزار یورو صرف تحقیق و توسعه می‌کند. در کره جنوبی نیز کل بودجه تحقیقات صنایع مختلف سالانه 60 میلیارد دلار است اما کسانی که کار تحقیقاتی می‌کنند از جیب هزینه نمی‌کنند بلکه منابع این کار تحقیقاتی به آنها می‌رسد.

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: همواره به جای حمایت سرکوب شده‌ایم و از سال 92 تا 97 از سوی شورای رقابت، تنها مجوز 16 درصد افزایش قیمت صادر شده و شرایط فعلی ، نتیجه سرکوب قیمت ها است.

یکه زارع ادامه داد: قطعه سازان حتی در دوران خوشی هم غرق شده و کمتر به بازارهای صادراتی و همچنین کارهای تحقیقاتی روی آوردند و دارای دانش و تجهیزات قدیمی هستند که باید بروز رسانی شوند . این به روزرسانی نیازمند منابع است و باید به سمتی حرکت کرد که صندوق توسعه ملی به تجهیز و نوساری صنعت قطعه و خودرو بپردازد.

وی گفت: دراین باره نیز تمهیداتی پیش بینی شده که مرحله به مرحله پیش می رویم.به طور قطع تولید سال 98 دو خودروساز بزرگ بیشتر از سال گذشته بوده و با امید و اراده و اطمینان و حمایت قطعه سازان در این هدف موفق می شویم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ