کد خبر: ۱۲۱۵۵۰
۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۱/۲۱

نتانیاهو ابقا شد/ شروع پنجمین دوره نخست وزیری

نتانیاهو ابقا شد/ شروع پنجمین دوره نخست وزیری

با شمارش ۹۷ درصد آرای صندوق‌های رأی، حزب بنیامین نتانیاهو موفق شد بیشترین آرا را تصاحب کرد تا برای پنجمین دوره در پست نخست وزیری رژیم صهیونیستی ابقا شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از خبرگزاری فرانسه، حزب بنیامین نتانیاهو موفق شد بیشترین آرا انتخابات را تصاحب کرده و به این ترتیب برای پنجمین دور در پست نخست وزیری رژیم صهیونیستی ابقا شود.

این پیروزی با وجود اتهام فساد علیه نتانیاهوی ۶۹ ساله وی را در مسیر تبدیل شدن به نخست وزیری قرار می‌دهد که بیشترین مدت را در این سمت بوده است.

رقابت نزدیک میان دو حزب اصلی پس از اتمام وقت رأی گیری سه شنبه شب و نظرسنجی‌های پس از انتخابات به عدم قطعیت و تردید منجر شد. هم نتانیاهو و هم گانتس مدعی پیروزی پس از اعلام نتایج اولیه شدند که نشان می‌داد حزب آبی و سفید بیشترین کرسی را به دست آورده است.

اگرچه نتایج رسمی انتخابات هنوز اعلام نشده اما نتانیاهو اعلام کرد: مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی را با احزاب جناح راستی آغاز کرده است.

وی به حامیان گفت: مذاکرات را با رهبران احزاب جناح راستی آغاز کرده‌ام. آنها وعده داده‌اند برای تشکیل دولت بعدی پیشنهاد بدهند. ائتلاف جناح راست به رهبری لیکود اسرائیل را برای چهار سال بعدی اداره می‌کند.

در مقابل بنی گانتس نیز در جمع حامیان که پرچم اسرائیل را در دست داشتند این روز را روزی تاریخی خواند و گفت: رئیس دولت اسرائیل باید به آبی و سفید وظیفه تشکیل دولت بعدی را بدهد چون بزرگترین حزب هستیم.

نتانیاهو که برخی وی را "پادشاه بی بی" می‌خوانند، ۱۳ سال است که نخست وزیر اسرائیل است.

تلویزیون اسرائیل نیز بنیامین نتانیاهو را پیروز انتخابات مجلس (کنیست) اعلام کرد و گزارش داد با شمارش ۹۶ درصد از آرا، حزب راستگرای لیکود ۳۷ کرسی و حزب آبی-سفید نیز ۳۶ کرسی را کسب کرده است.

بر اساس این گزارش، اگرچه هیچ حزبی موفق به کسب اکثریت مجلس اسرائیل با ۱۲۰ کرسی نخواهد شد اما با توجه به قدرت جناح دست راستی نتانیاهو از برتری در تشکیل دولت ائتلافی آینده برخوردار است.

تنها چند ساعت پس از برگزاری انتخابات مجلس اسرائیل ۲ حزب سیاسی در این رژیم به دلیل بروز تخلفات متعدد در جریان برگزاری انتخابات به صورت رسمی از روند برگزاری این انتخابات شکایت کردند.

دو حزب اسرائیل بیتنا و میرتص در این شکایت اعلام کرده‌اند: در بسیاری از صندوق‌ها، نشانی از آرای حامیان آنها وجود ندارد و در برخی مراکز رأی‌گیری نیز رأی دهندگان نتوانسته‌اند به این دو حزب رأی دهند.

با توجه به نتیجه اولیه شمارش آرا، ۲ حزب به‌شدت ارتودکس «شاس» و اتحاد یهودیت توراتی هر یک ۸ کرسی را از آن خود خواهد کرد. حال آنکه جنبش عربی برای تغییر و حزب کارگر هر کدام از ۶ کرسی برخوردار می‌شوند. در این میان اسرائیل بیتنا و اتحاد احزاب دست راستی ۵ کرسی و احزاب کولانو (همه ما) و میرتص ۴ کرسی را اشغال خواهند کرد. حزب عربی رام بلد نیز با کسب ۳.۲۵ درصد آرا، ۴ کرسی را پر خواهد کرد.

این نتایج به احزاب مذهبی و راستگرا ۶۵ کرسی و به احزاب عرب و چپگرا ۵۵ کرسی در انتخابات جاری فلسطین اشغالی می‌دهد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ